کدخبر: 2218

بورس برای دو روز متوالی مثبت شد / جزئیات مهم

شاخص بورس امروز هم رشد کرد.​

طی دقایق ابتدایی معاملات امروز، شاخص بورس با رشد ۵۶۴۴ واحدی مواجه شد. البته شاخص هم وزن منفی و افت ۲۸۹ واحدی داشته است.

سه نماد کگل، کچاد و وامید بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند.

بورس

 

بورس بازانی که بی خیال سودهای خرد شدند!

طبق آخرین آمار حدود ۳۲۰ شرکت تا ۳۱ تیرماه، مجامع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کردند و تا هشت ماه فرصت دارند سود تعیین شده در مجمع را به دست سهام داران خود برسانند. فرایندی به نظر ساده که به دلیل پایبندی برخی شرکت ها به روش های سنتی واریز سود، بسیاری از سهام داران عطای دریافت سود عمدتا ناچیز را به لقای آن می بخشند.

از میان شرکت های بورسی، شرکت هایی که سال مالی آن ها منتهی به ۲۱ اسفندماه سال گذشته است فرصت داشتند تا ۳۱ تیرماه مجامع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کنند.

در واقع شرکت های بورسی، سالانه مجمعی را برای اتخاذ تصمیماتی در رابطه با میزان تقسیم سود برگزار می کنند که به نتیجه حاصل از آن سود مجمع گفته می‌شود. سودی که شامل حال سرمایه گذارانی می شود که تا روز مجمع مالک سهام آن شرکت باشند.

طبق قانون تجارت شرکت های بورسی تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع فرصت دارند تا سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم کنند.

این فرصت هشت ماهه و روش هایی که شرکت های برای واریز سود انتخاب می‌کنند، سال هاست که باعث گلایه بسیاری از سهام داران شده است. به عبارت دیگر بسیاری از شرکت ها سود را هشت ماه نزد خود نگه می‌دارند و بعد به حساب سهام دار واریز می‌کنند. از طرف دیگر نیز با وجود سامانه سهام، هنوز بسیاری از شرکت ها روش های سنتی مانند مراجعه حضوری به بانک یا ارسال مشخصات توسط سهام دار به شرکت را برای واریز سود انتخاب می‌کنند.

بر این اساس، طبق آخرین آمار از میان ۳۲۰ شرکتی که مجامع خود را برگزار کرده اند، تنها حدود ۱۴۰ شرکت قرار است سود را از طیق سجام واریز کنند.

 بورس

در این راستا، یکی از سهام داران بازار سرمایه در مورد دریافت سود مجامع شرکت ها گفت: به نظر من فرصت هشت ماهه ای که برای شرکت ها برای وارزی سود به حساب سهام داران داده شده بسیار طولانی است، چراکه بسیاری از شرکت ها سود ناچیزی که نصیب هر سهام دار می‌شود را در پایان هشت ماه پرداخت می‌کند و طی این هشت ماه همه این سودهای ناچیز که به پول هنگفتی تبدیل شده نزد شرکت ها باقی می‌ماند و می‌توانند از این پول استفاده کنند، درحالی که به دلیل کاهش ارزش پول در کشور، سودی که بعد از هشت ماه به سهام دار تعلق می‌گیرد واقعا ارزشی ندارد.

 فعال دیگر بازار سرمایه نیز به راه اندازی سامانه سجام اشاره کرد و گفت: سامانه سجام حدود سه سال است که راه اندازی شده و شرکت های می‌توانند از طریق این سامانه سود را به حساب سهام داران واریز کنند اما بسیاری از شرکت ها به این سامانه اعتنایی نمی‌کنند و برای سود های ناچیز سهام دار را مجبور می‌کنند به بانک مراجعه حضوری کند. این درحالی است که گاهی میزان سودی که به سهام دار تعلق گرفته بسیار کمتر از هزینه حمل و نقل فرد تا بانک است!

یکی دیگر از سهام داران بازار سرمایه نیز با اشاره به شیوع کرونا در کشور توضیح داد: درحالی که شعار دولت الکترونیک می دهیم، هنوز برای دریافت سودهای ناچیز سهام دار را مجبور می‌کنند در این شرایط کرونا حضوری به بانک مراجعه کند. درحالی که همگی شاهد هستیم که آتش کرونا روز به روز تندتر می شود و فرد در این شرایط مجبور است برای دریافت برای مثال ۱۰ هزار تومان به مکان پرخطر بانک مراجعه کند.

همچنین یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه با بیان اینکه برخی سهام داران به دلیل پرتفوی متنوع سودهای خرد و متعددی را دریافت می کنند، گفت: من شخصا پرتفوی متنوعی دارم، یعنی سهام شرکت های مختلفی را به میزان کم خریداری کرده ام و در نتیجه سودهایی که به طور مجزا از این شرکت ها دریافت می کنم بسیار ناچیز است. اما اگر این سود ها از یک سامانه یکپارچه مانند سجام به حسابم واریز شود، در کنار هم قرار گرفته و مبلغ قابل توجهی می شود. اما وقتی هر شرکتی روشی را برای واریز سود معرفی می کند، من در اکثر اوقات بیخیال سود می شوم.

وی ادامه داد: تصور کنید چند سهام دار مانند من بیخیال سودهای خرد خود شده است و پول این سود ها به جیب چه کسی می رود؟ من فکر می کنم برخی شرکت ها عمدا از طریق سجام سود را دریافت نمی کنند تا سهام دار برای دریافت سود خود اقدام نکند و پول در جیب شرکت باقی بماند.

ارسال نظر: