کدخبر: 17829

شب یلدا| آجیل شب یلدائ

افزایش وحشتناک قیمت آجیل در آستانه شب یلدا+ جدول

آجیل یکی از اصلی‌ترین تنقلات شب یلدا است که در سفره ایرانیان در این جشن دیده می‌شود و مورد استقبال مردم است اما افزایش قیمت این محصول باعث شده است کام ایرانیان در این شب کمی تلخ شود. در ادامه به بررسی قیمت آجیل شب یلدا پرداخته شده است.

ز زمین در شب یلدا آماده تاج‌گذاری می‌شود. یلدا جشنی باستانی برای ایرانیان به شمار می‌رود که برای آن‌ها همیشه حائز اهمیت بوده است. از خیلی قبل مردم در کوچه و بازار به دنبال فراهم کردن سوروسات این شب هستند تا در کنار خانواده و دوستان خود وجود ۱ دقیقه بیشتر این شب را جشن بگیرند و حافظ بخوانند. جشن یلدا پس از فصل پاییز نماد امید و روشنایی است که برای ما ایرانیان به جای گذاشته شده است.

این جشن خوراکی های متفاوتی دارد که آجیل وخشکبار یکی از اصلی ترین آن ها است. آجیل همیشه به عنوان یک بخش اصلی در پذیرایی جشن ها وجود دارد.​

مردم از پس هزینه‌های یلدا بر می آیند؟

وضعیت نامناسب اقتصادی باعث شده است مردم در خرید مایحتاج ضروری هم دچار مشکل شوند و ترجیح می‌دهند به دلیل قیمت‌های عجیب و غریب در بازار این جشن‌ها خصوصی و کوچکتر برگزار کنند. سبد خرید مردم هرروز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و حتی از پس برخی از ضروریات زندگی خود هم بر نمی‌آیند. این جشن‌ها برای شادی و حال خوب است اما تورم این چند سال تبدیل به غصه و فکر و خیال برای سرپرستان خانوار ها شده است. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افراد کمتر نسبت به خرید اقلام مختلف آجیل شب یلدا تمایل دارند، چراکه قیمت یک پاکت کوچک آجیل دست کم یک میلیون تومان است که افراد مایلند این هزینه را برای خرید کالاهای ضروری‌تر منزل صرف کنند. در شرایط اقتصادی فعلی اگر مردم ناچار به خرید آجیل شب یلدا برای عروس و دامادهای خود باشند، وارد این بازار می‌شوند اما افراد دیگر کمتر به چشم می‌خورند.ئ

 

از ابتدای امسال مسئولان صنفی خاطر نشان کردند که خرید آجیل و خشکبار کاهش ۳۰ درصدی داشته است. به دنبال افزایش قیمت آجیل و خشکبار اتحادیه این صنف حتی دنبال تعیین سقف و کف قیمت آجیل شب یلدا بود که قرار است قیمت تعیین‌شده بین روزهای ۲۲ تا ۲۴ آذرماه به مردم اعلام شود.

قیمت‌های عجیب آجیل یلدا

به طور کلی از قدیم‌الایام ترکیب آجیل شب یلدا مخلوطی از چهارمغز پسته، بادام، گردو و فندق بوده است که البته می‌توان گفت کمتر کسی به آن پایبند است. اکثر مردم برای پذیرایی جشن یلدا آجیل چهارمغز مخصوص شامل پسته، فندق، بادام و بادام هندی را ترجیح می‌دهند. گزینه‌های دیگری چون بادام‌زمینی، انواع تخمه، نخود و کشمش، گندمک، کنجد و شاهدانه و انواع میوه‌های خشک مانند توت، برگه زردآلو، انجیر و … هم آن‌قدرها با ترکیب آجیل شب یلدا بیگانه نیستند. گسترش نیوز در ادامه به بررسی برخی از موارد این آجیل پرداخته است.

 
 

قیمت-آجیل

پسته در تمامی آجیل‌ها وجود دارد که قیمت هر کیلو پسته در بازار از کیلویی ۳۶۰ هزار تومان تا ۵۱۰ هزار تومان است. پسته فندقی ارزان‌ترین و پسته اکبری گران‌ترین نوع پسته در بازار هستند. قیمت هر کیلو مغز پسته نیز بالای ۷۰۰ هزار تومان است.

بادام هندی یکی از پرطرفدارترین و گران ترین اقلام آجیل به حساب‌ می‌آید. قیمت فندق و بادام هندی بسته به کیفیت آن ۴۵۰ تا ۵۵۰ تومان است. قیمت یک کیلو تخمه کدو حتی از قیمت یک کیلو گوشت هم فراتر رفته است. قیمت این محصول پرطرفدار از کیلویی ۱۵۰ هزار آغاز می‌شود و به ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

بادام و نخودچی از ارزان ترین اقلام آجیل به حساب می‌آید که نخودچی بین ۷۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان و بادام‌زمینی بین ۹۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارند.

باید توجه داشت که کیفیت آجیل بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارد و قیمت های گفته شده کف و سقف بازار است. در برخی کالا‌ها تفاوت قیمت به ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. با یک حساب سرانگشتی برای ۴ قلم ذکر شده و با میانگین قیمت آن باید ۱ میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان تنها برای آجیل خود هزینه کنند. هزینه‌های دیگر به کنار که اگر آن را حساب کنیم یک شب یلدا اندازه حقوق یک کارگر برای آن هزینه دارد.

.

ارسال نظر: