کدخبر: 5820

معرفی جدیدترین چراغ خیابانی و تاثیر آن بر الودگی نوری

بر اساس داده‌های آماری ارائه شده توسط مراکز مختلف، یکی از علل اصلی افزایش روز افزون آلودگی نوری استفاده از چراغ‌ خیابانی غیر استاندارد در سطح شهرها و اتوبان‌های بین شهری و غیره است.

در این متن قصد داریم جدید ترین چراغ‌ خیابانی موجود را معرفی کرده و همچنین تاثیر به سزایی که بر روی کاهش آلودگی نوری دارد را بررسی و تحلیل کنیم البته پیش از هر چیز خوب است که در ابتدا، اطلاعات پایه‌ای در خصوص چیستی و خطرات ناشی از آلودگی نوری بدانیم.

با ما همراه باشید.

آلودگی نوری چیست:

Light pollution یا همان آلودگی نوری یکی از انواع آلودگی‌هایی است که امروزه زمین را تحت و شعاع قرار داده است.

زمانی که بحث آلودگی نوری مطرح باشد به این معناست که؛ در یک محیط بیش از آن‌چه که نیاز است، از پرتو‌های نور مصنوعی استفاده شده است. پس در نور خورشید هیچ نقشی در ایجاد آلودگی نوری ندارد.

خوب است بدانید همانطور که وقتی ذرات معلق موجود در هوا بیش از حد استاندارد خود باشد سبب آسیب به طبیعت و انسان می‌شود، ازدیاد پرتو‌های نوری نیز سبب آسیب به اکوسیستم و زندگی انسان در ابعاد مختلف می‌شود.

البته این آلاینده بیشتر در طول شب نمایان است و اگر بخواهیم یکی از آثار ملموس آن را مثال بزنیم می‌توانیم به کم فروغ شدن ستارگان آسمان شب اشاره کرد. که البته در ادامه این قسمت از متن تنها به چند مورد از آثار مخرب دیگر آن به صورن تیتر وار با توضیح کوتاه اشاره می‌کنیم.

علت‌های مختلفی برای افزایش آلودگی نوری وجود دارد که یکی از آن‌ها پیشرفت تکنولوژی و به نوعی افزایش ساعات فعالیت انسان است زیرا که فعالیت انسان در شب نیاز به نور دارد و ایجاد نور غیر استاندارد، آلودگی نوری به همراه می‌آورد.

 دیگر علت پررنگ آلودگی نوری استفاده از چراغ‌ خیابانی غیر استاندارد با هدر رفت بسیار بالای نور است. در خصوص این موضوع بیشتر در ادامه متن بحث خواهیم کرد.

آلودگی نوری به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود که هر کدام نقش آلودگی نوری را بر روی قسمتی از اکوسیستم سیاره زمین بررسی می‌کند:

دسته بندی آلودگی نوری

آلودگی نوری از دید ستاره شناسی(Astronomical Light Pollution)  

در این دید از آلودگی نوری معیار متفاوتی وجود دارد. آن هم این است که آیا نور اضافه محیط را می‌توان با یک فیلتر یا ابزاری کنترل کرد یا خیر

مثلا در آلودگی نوری از دید ستاره شناسی، چراغ خیابانی بخار سدیمی، چراغی مناسب است، زیرا به راحتی با استفاده از چند فیلتر می‌توان نور اضافی ایجاد شده توسط این چشمه‌های نوری را کاهش داد.

چراغ خیابانی بخار سدیمی

آلودگی نوری از دید زیست شناسی (Ecological Light Pollution)

آلودگی نوری از دید زیست شناسی به این صورت است که، اثرات نور اضافی بر روی زیست بوم یک ناحیه و موجودات زنده را بررسی می‌کند. در بررسی آلودگی نوری از دید زیست شناسی به علت نوسان فراوان و نور غیر قابل تنظیم چراغ خیابانی بخار سدیمی بسیار مضر و به علت کیفیت بالای پرتوهای نور چراغ خیابانی ال ای دی بسیار مناسب است.

اما مسئله این نیست که به آلودگی نوری از چه دیدی، نگاه شود. مسئله اصلی تاثیرات بسیاری بر سلامت جسمی، روانی، حتی اتقصاد و توسعه جامعه و همچنین رشد گیاهان و پرندگان و خزندگان و حیوانات دارد.

پیش از آن که آلودگی‌ نوری در کلان شهر و حتی روستا‌ها به این میزان بحرانی برسد به راحتی ستاره‌های آسمان شب قابل مشاهده بود اما امروز تنها جایی که می‌توان این ستاره‌ها را تا حد کمی مشاهده کرد در آسمان کویرهای به دور از تکنولوژی و روشنایی‌های شدید است.

چراغ خیابانی ال ای دی

آثار آلودگی نوری بر محیط زیست

اثرات آلودگی نوری بر گیاهان

گیاهان نیز مانند سایر موجودات از جمله انسان دارای سیکل شبانه روزی می‌باشد و با بهم خوردن آن دچار شوک و اختلال می‌شود.

می‌توان به عنوان نمونه‌ای از اختلال‌های احتمالی در گیاهان که به واسطه آلودگی نوری ایجاد می‌شوند، شکوفه دادن گیاهان بهاره در زمستان و یا میوه‌ دادن گیاهان زمستانه در تابستان اشاره کرد.

اثرات آلودگی نوری بر حیوانات

بسیاری از پرندگان مهاجر که مسیر خود را با استفاده از نور خورشید پیدا می‌کنند و خود را به مقصد می‌رسانند، به دلیل وجود آلاینده‌های روشنایی در این مسیر نا موفق هستند و به مقصد درست خود نمی‌رسند.

حتی با وجود ساختمان‌های بلند با نورپردازی‌های پر شدت، امکان برخورد پرنده‌ها با آن‌ها وجود دارد.

یا در گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها مثل سالمون و سندلس، که به نور حساس هستند و برای دریافت آن در نقاطی جمع می‌شوند، صید شدن توسط شکارچیان و صیادان و خرس‌ها راحت تر شده و بقای نسل آن‌ها با مشکل مواجه شود.

اثرات آلودگی نوری بر انسان‌ها

  1. خیرگی:

 این اتفاق زمانی بروز پیدا می‌کند که در راستای شدت بالای نور و به اصطلاح آلودگی نوری که می‌تواند به سبب چراغ خیابانی، پروژکتور یا هر چشمه نور شار بالایی ایجاد شود و در نتیجه آن، چشم انسان توانایی تطابق دادن نقاط تیره و روشن را نداشته باشد.

  1. سرطان:

با افزایش میزان نور در شب که به سبب استفاده از شار نوری بسیار بالا و بیهوده ایجاد می‌شود، ریتم شبانه روزی بدن انسان بر هم خورده و موجب کاهش ترشح هورمون ملاتونین می‌شود. این اتفاق سبب می‌شود خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پستان در افراد افزایش چشم گیری بیابد.

  1. چاقی و اضافه وزن:

با وجود نور‌ در زمان‌های نامناسب و بر هم خوردن ریتم بدن، ترشح هورمون‌ها نیز دست خوش تغییر می‌شوند و همین باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

چراغ خیابانی ال ای دی اس ام دی با زاویه تابش قابل کنترل

ساختار فیزیکی چراغ خیابانی ال ای دی اس ام دی برند آریاترانور به نوعی طراحی شده است که نور را به طور متمرکز بر روی قسمتی که بناست روشن شود می‌تاباند و به همین علت هدر رفت نور در این چراغ خیابانی به حد اقل رسیده است.

زاویه تابش و گستره روشنایی در چراغ خیابانی عنصری بسیار پر اهمیت می‌باشد. زیرا که به عنوان مثال در خیابان‌ها و به خصوص اتوبان‌های بین شهری، نباید نقطه ای تاریک در طول مسیر وجود داشته باشد و به نوعی نصب چراغ خیابانی به گونه‌ای باشد که با ایجاد همگرایی، نور چراغ‌های خیابانی باهم، با اتمام گستره روشنایی یک چراغ، گستره روشنایی چراغ بعدی آغاز شود.

اما در این بررسی این مسئله در میابیم که اگر گستره روشنایی یک چراغ خیابانی کم باشد، طبیعتا به تعداد بیشتری چراغ خیابانی نیاز است تا روشنایی خیابان تامین شود.

یکی از عوامل تاثر گذار در گستره روشنایی چراغ خیابانی، زاویه تابش نور آن است که در چراغ خیابانی 100 وات آریاترانور این زاویه برابر با 160 درجه است که به خوبی می‌تواند فضای قابل توجهی را تحت پوشش قرار دهد.

گستره پخش نور چراغ خیابانی ال ای دی

چراغ خیابانی که با استفاده از لامپ ال ای دی اس ام دی روشن می‌شود از هر نظر به سایر انواع چراغ خیابانی برتری دارد.

لامپ‌های ال ای دی اس ام دی استفاده شده در چراغ خیابانی به نوعی از تکنولوژی جدید و تازه متولد شده‌اند با شرایط کنونی زمین بهینه شده و می‌توان گفت برای کاهش آلودگی‌ نوری نقش تاثیر گذاری دارند. این امر به سبب طراحی استاندارد و امکان هدایت نور در سمت دلخواه محقق شده است و به عدم هدر رفت نور کمک می‌کند. چون نور به طور متمرکز به سوژه مورد نظر تابیده می‌شود.

شاید این پرسش برای شما وجود داشته باشد که منظور از عدم هدر رفت نور چیست؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

عدم هدر رفت نور در چراغ خیابانی ال ای دی جدید

طبیعتا هدف از نصب چراغ خیابانی روشن کردن سطح معابر و خیابان هاست و از این روی می‌بایست نور به صورت متمرکز بر روی خیابان تابیده شود. در این حالت اگر نور به هر جایی به غیر از خیابان تابده شود، به هدر می‌رود.

این عدر رفت نور علاوه بر این که مصرف برق را بالاتر می‌برد، با تابش به سمت بالا سبب افزایش مقدار آلودگی نوری نیز می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های متمایز کننده چراغ خیابانی ال ای دی با سایر انواع چراغ خیابانی است، شار نوری خروجی مناسب آن‌هاست، بیشتر چراغ‌ خیابانی‌های قدیمی که در کوچه‌ها و معابر استفاده می‌شدند با به کار گیری بخار سدیم روشن می‌شدند و لحظه‌ای شدت نوری کور کننده داشتند و لحظه‌ای بعد در تاریکی مطلق.

زمانی که شار نوری بیش از حد باشد واضح است که در راستای افزایش آلودگی نوری تاثیر گذار است.

حال آن که در چراغ خیابانی ال ای دی آریاترانور هم شار نوری با مقداری استانداردی در بازه 5500 تا 12000 لومن به محیط می‌تاباند و هم از دیدگاهی دیگر در راستای کاهش آلودگی نوری، موج نوری با کمترین نوسان دارد.

کاهش آلودگی نوری با نور با کیفیت در چراغ خیابانی آریاترانور

امواج نوری در استاندارد ترین حالت ممکن یا به اصطلاح آرمانی، به حالت سینوسی هستند، اما با توجه به این که در واقعیت و چراغ‌های معمولی این موج به صورت کامل سینوسی نیست و تا حدی در خود دارای نوسان است.

هرچه این مقدار نوسان بیشتر باشد، کیفیت نور کمتر می‌شود و این امر نه تنها سبب آسیب دیدن چشم انسان می‌شود بلکه در افزایش میزان آلودگی نوری نیز موثر است. علت آن هم پراکنده شدن موج نور می‌باشد.

در چراغ‌ خیابانی مقدار thd به سبب نوع کابری آن‌ها که در معابر خودرو ها می‌باشد، بسیار حساس تر است و اگر اعوجاج یا نوسان موج بیش از حد استاندارد باشد، با تاری دیدی که برای رانندگان ایجاد ‌کند، نه تنها موجب افزایش آلودگی نوری می‌شود، بلکه درصد تصادفات رانندگی را نیز بیشتر می‌کند.

علت این افزایش درصد تصادفات را می‌توان ایجاد خواب آلودگی ناشی از تاری دید و خستگی چشم نیز دانست.

البته در ادامه به مبحث اثرات چراغ خیابانی بر روی درصد تصادفات بیشتر می‌پردازیم و به نتایج جالبی می‌رسیم.

تحقیقات انجام شده بر روی آلودگی نوری ناشی از چراغ خیابانی

در یک مجله تخصصی اپیدمیولوژی و سلامت جامعه بر روی اثرات ناشی از نور بر روی میزان تصادفات رانندگی در جاده‌ها پرداخت تا نکات مثبت و منفی شار نوری بالای استفاده شده در جاده‌ها مشخص شود.

نتیجه‌ای که در پایان در سال 2015 با به کار گیری داده‌های اطلاعاتی پلیس راه و تصادفات جاده‌ای 62 فرمانداری واقع در ولز به دست آمد حیرت آور بود. این مجله طی گزارشی اعلام داشت که میزان نور زیاد تنها یک توهم ذهنی برای ایجاد امنیت است و بر روی شکل نگرفتن تصادف و برخورد ماشین‌‌ها هیچ نقشی ندارد. به دیگر سخن ضمن این گزارش بر این باور بود که شار‌های نوری شدید در اتوبان‌ها تنها سبب افزایش هزینه‌ها و آلودگی نوری می‌شود و فایده ای در بر ندارد.

البته ناگفته نماند زمانی که نور استفاده شده در یک بزرگراه با کیفیت باشد که معیار این کیفیت نیز دو شاخصه CRI و THD در نظر بگیریم، مقدار خستگی چشم رانندگان کاهش می‌یابد و به عبارتی این کاهش درصد خستگی سبب می‌شود تا تصادفات ناشی از خواب آلودگی و کسلی راننده تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

گستره پخش نور مناسب چراغ خیابانی ال ای دی

آریاترانور تولید کننده برتر چراغ خیابانی ال ای دی اس ام دی

با تمام این تفاسیر نیاز به یک چراغ خیابانی استاندارد در هر معبر و خیابانی واجب و ضروری می‌باشد.

اما امروزه از آن‌جایی که تعداد برند‌های متفرقه تولید کننده محصولات ال ای دی بسیار زیاد شده است، انتخاب نوع استاندارد آن کمی دشوار شده است.

آریاترانور یکی از برترین تولید کنندگان چراغ خیابانی ال ای دی است که محصولات خود را با استفاده از به روز ترین دستگاه‌های موجود برای خط تولید چراغ خیابانی به تولید می‌رساند.

برای اثبات این ادعا می‌توان به استفاده آریاترانور از تکنولوژی اس ام دی در محصولات خود دانست که در ایران تعداد اندگی از تولید کنندگان دستگاه‌های لازم برای تولید چراغ خیابانی با این تکنولوژی را دارا هستند.

یکی از نکات بسیار مثبت این تکنولوژی را می‌توان حذف نیروی انسانی از روند تولید برد الکترونیکی چراغ خیابانی دانست که درصد خرابی آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و عمر مفید چراغ خیابانی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

چراغ خیابانی ال ای دی اس ام دی آریاترانور

اما آریاترانور با این حال که از صحت محصولات خارج‌شده از خط تولید اطمینان کامل دارد، بازهم در چندین مرحله به تست و بازرسی محصولات می‌پردازد تا از سلامت کالا به صورت 100 در 100 مطمئن باشد.

آریاترانور با ظرفیت بسیار بالا در تولید قادر است محصولات خود را به هر تعداد برای کاربران و مصرف‌کنندگان به صورت عمده فراهم آورد

 

ارسال نظر: