کدخبر: 6543

پرستار توانمند، جامعه‌ی سلامت!

پرستاری مهمترین عامل در مراقبت از بیماران و روند بهبودی آن‌ها بشمار می‌رود. در سراسر تجربه بیمار و هر جا که فردی نیاز به مراقبت دارد، پرستاران خستگی ناپذیر، برای شناسایی و برطرف کردن نیازهای بیماران تلاش می کنند. این شغل را می توان ترکیبی از هنر و علم توصیف کرد. پرستار، قلب و ذهن خود را وقف کرامت انسانی و احترام به بیماران می‌کند و سعی دارد تا با تخصص‌ها و مهارت‌های پیچیده و نقاط قوت خود، مشکلات بیماران را رفع کند.

پرستاری شغلی فداکارانه و حرفه‌ای تخصصی می‌باشد و حضور پرستاران توانمند به منظور کسب اطمینان از دقیق ترین تشخیص‌های پزشکی و آموزش مداوم مردم درمورد مسائل بهداشتی برای حفظ سلامت عمومی ضروری است.

نقش پرستاران در ارتقای سلامت جامعه

یکی از حیاتی‌ترین نقش‌هایی که پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ ها دارند، نقش مربی است. پرستاران بیشترین زمان را با بیماران می‌گذرانند و راهنمایی‌های مؤثری را در مورد ایمن سازی، تغذیه، رژیم غذایی، داروها و ایمنی ارائه می‌دهند. پرستاران به طور مداوم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند: مشکلات قلبی، سکته مغزی و دیابت تلاش می‌کنند و با استفاده از تکنیک‌ها و مهارت‌های ویژه این حوزه، کارهایی را مانند آموزش، پیشگیری از عوامل خطر، و نظارت بر خطرات ایمنی در محل کار، اجتماع یا خانه انجام می‌دهند.

هدف، ارتقای سلامت و تأثیر مثبت بر رفتار سالم مردم و جوامع و همچنین شرایط زندگی و کار است که بر بهبود سبک زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. پرستاران از طریق ارزیابی نیازهای فردی و اجتماعی، آموزش، شناسایی منابع و ارزیابی و اجرای برنامه‌هایی برای کمک به کاهش مرگ و میرهای زودرس و کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مالی، بهترین توانایی را برای ارتقای سلامت از طریق ارتقای کیفیت زندگی برای همه افراد دارند.

وظایف پرستاران

شاید شما هم فردی باشید که وقتی به واژه پرستار فکر می‌کند و وظایف و اعمال این شغل را در نظر می‌گیرد، اغلب کارهایی را مثل ثبت مشخصات بیمار، بررسی وضع بیمار و انجام تزریقات را متصور می‌شود. اما خوب است بدانید که وظایف پرستاران بسیار گسترده تر است و دارا بودن تخصص و توانایی ارتباط با بیماران، نقش مهمی را در به انجام رسانیدن مسئولیت‌های این شغل ایفا می‌کند. بخشی از اصلی‌ترین وظایف پرستاران به این شرح است:

    • انجام اقدامات پرستاری برای کنترل و کاهش درد

    • ارائه اقدامات لازم قبل و بعد از عمل

    • همکاری با پرشک متخصص در انجام معاینات

    • تامین ایمنی بیمار

    • توانایی برقراری ارتباط با بیمار و بستگانش با استفاده از مهارت‌های کلامی و غیر کلامی

    • مشاوره و راهنمایی بیمار و ارجاع آن به منابع تخصصی و حمایتی

    • اجرای وظایف تعیین شده در موقعیت‌های غیرقابل انتظار

    • آماده کردن بیمار برای ترخیص

    • انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از عفونت‌ها

    • بررسی نیازهای آموزشی و تلاش برای حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه

مهارت های ضروری برای پرستاران

پرستاران به داشتن مهارت های بالینی عالی احتیاج دارند که از طریق آموزش و تجربه شغلی بدست خواهد آمد. توانایی آن‌ها در شناسایی شرایط، عوارض جانبی دارو، و زمانی که درمان‌ها جواب نمی‌دهند، برای مراقبت از بیمار حیاتی است، و به همین دلیل است که ما به تخصص و دانش آنها اهمیت می‌دهیم. با این حال، مهارت‌های نرم بخشی از ویژگی‌های شخصیتی فرد هستند، که آموزش آن‌ها کار نسبتاً سختی است، اما با گذشت زمان، می‌توانند از طریق تجربه رشد کنند. این مهارت های نرم در مورد مراقبت از بیمار و خانواده بیمار به اندازه دانش و مهارت علمی مهم هستند. توانایی حفظ آرامش در موقعیت‌های استرس‌زا، به اشتراک گذاشتن یک لبخند دلسوزانه و تقویت روحیه افراد حاضر در بخش، ویژگی‌هایی است که هر بیمار تحت مراقبت را آسوده خاطر میکند.

۲۲

لزوم بهبود دانش و مهارت پرستاری

رشته پرستاری همواره در حال گسترش و پیشرفت بوده؛ تخصص‌ها و گرایش‌های متنوعی مانند: روان‌پرستاری، پرستاری داخلی و جراحی، بهداشت، پرستاری اطفال و ... را شامل می‌شود که لازم است دانشجویان و افرادی که در هرکدام از این بخش ها فعالیت می‌کنند با به روز نگه داشتن مهارت‌هایشان عملکرد بهتری را در بیمارستان و مراقبت از بیماران داشته باشند و با پیشرفت در مسیر شغلی، مزایای زیادی از جمله حقوق بالا، احساس رضایت، فرصت‌های کاری متعدد و... را برای خود به ارمغان بیاورند. لذا، افزایش و به روز نگه داشتن دانش حرفه‌ای برای پرستاران اهمیت فراوانی دارد و آنها باید ضمن برقراری ارتباط مؤثر با بیماران، همواره از جدیدترین علوم و متودهای پرستاری آگاه باشند و علاوه بر یادگیری آکادمیک، آموزش‌های صحیح را از منابع معتبر نیز دریافت نمایند تا بتوانند همواره نقش مؤثرتری را در پیشبرد اهداف پزشکی و درمانی ارائه دهند.

سایت پرستاران توانمند ایران با ارائه‌ی جدیدترین مقالات و فایل‌های آموزشی، منبعی همه جانبه برای ارتقای مهارت‌ها و دانش تخصصی پرستاران در بخش‌های مختلف است و سعی دارد تا با به اشتراک گذاشتن مطالب کاربردی، به توانمند شدن پرستاران عزیز یاری رساند. امید است با مطالعه‌ی مقالات این سایت، گامی مؤثر در جهت پیشرفت جامعه‌ی پزشکی و پرستاری کشور برداریم.

ارسال نظر: