کدخبر: 10089

جدیدترین تبریک های چهارشنبه سوری| فلسفه چهارشنبه سوری چیست؟

ارسال پیام، اس ام اس، عکس، پیامک، مسیج، استوری، شعر، عکس و متن تبریک رسمی چهارشنبه سوری، در روز 24 اسفند 1400 و آخرین سه‌شنبه سال میان ایرانیان متداول است.

مهرداد بهار در گفت‌وگویی درباره جشن‌های بهاری و کوسه‌برنشین، چهارشنبه‌سوری و حاجی‌ فیروز می‌گوید.بله، کوسه‌برنشین را دیگران درباره‌اش بحث کردند، چیز تازه‌ای که من عرض بکنم نیست؛ کوسه‌برنشین مظهر زمستان است که با آمدن خودش و این‌که تظاهر به گرم بودن و عرق‌ریزی می‌کند و خشک می‌کنند و آب بهش پاشند و خودش را باد می‌زند، معکوس بر خر می‌نشیند. به انجام رسیدن عصر زمستان است و کوسه در تصوّر ما شاید با عدم باروری مربوط باشد. زمستان است و باروری ندارد. ما در آخر زمستان و در اول بهار یک رشته مراسم مربوط به پایان‌گرفتن فصل سرما را داریم که مراسم چهارشنبه‌سوری است که نوعی جادویِ گرم‌کردن هواست. با آتش افروختن در واقع می‌خواهیم بگوییم که زمستان تمام می‌شود و گرما و خورشید را با این آتش جادویی وادار به گرم شدن بکنیم که بیاید.

از روی آتش پریدن یعنی سرماهای وجود خودمان را هم دور بریزیم و خودمان را هم از فصل زمستان به یک فصل کار و گرما بتوانیم وارد کنیم، که قبل از این در جشن سده هم همین آیین جادویی آوردن گرما به خورشید مطرح است که آن چهلم تولد خورشید است. بعد آیین سیاوش هست. در واقع در اساطیر قدیم ما که ورودِ سیاوش یعنی مرگِ خدای نباتی است که جهان خالی و بی‌برکت است، زمستانی و تابستانی گذشته و آمدنِ بهار برکت‌آورنده را نوید می‌دهد. سیاوش مظهر خدای برکت است و اوّل نوروز می‌آمده و برکت می‌بخشیده، سوم حاجی‌فیروز است که مظهر سیاوش است. قبلاً بحث کردیم. حالا باز یک بار پهلوی هم می‌گذاریم. این‌که صورتِ سیاه او بازگشت از جهان مردگان را مطرح می‌کند، تن قرمزش، لباس قرمزش حیات مجدد او را، خون را که مظهر حیات است مطرح می‌کند، بعد کوسه‌برنشین که پایان زمستان را مطرح می‌کند، این‌ها هم در واقع در آخر زمستان و اول بهار کنار هم قرار می‌گیرند. بعد مراسم خود نوروز. هم که باز با برکت‌بخشی مربوط است. سبزه سبز می‌کنیم، آن را به آب می‌اندازیم، این‌ها دست کم چندهزار سال در آسیای غربی سابقه دارند.

ارسال پیام، اس ام اس، عکس، پیامک، مسیج، استوری، شعر، عکس و متن تبریک رسمی چهارشنبه سوری، در روز 24 اسفند 1400 و آخرین سه‌شنبه سال میان ایرانیان متداول است.

چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های سنتی ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال خورشیدی و پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می‌شود. ارسال پیام، اس ام اس، عکس، پیامک، مسیج، استوری، شعر، عکس و متن تبریک رسمی چهارشنبه سوری، در روز 24 اسفند 1400 و آخرین سه‌شنبه سال میان ایرانیان متداول است. بهتر است در روزهای شیوع کرونا در خانه بمانیم و چهارشنبه سوری را با پیام به اطرافیان تبریک بگوییم و ماانع از آسسیب زدن به خود و خانواده هایمان در چهارشنبه سوری شویم.

######

بیا در غروب آخرین سه شنبه سال برای گردگیری افکارمان

آتشی بیافروزیم کینه‌ها را بسوزانیم زردی خاطرات بد را به آتش

و سرخی عشق را از آتش بگیریم آتش نفرت را در وجودمان خاموش کنیم

چهارشنبه سوری بر همگان مبارک باد

چهارشنبه سوری در پیش روی ماست

همه بدبختی‌ها در پشت

روزای خوش همه در پیش

چه غوغا میکنه آتش!

روز آتش زدن بدی‌ها، پریدن از سختی‌ها و روشن کردن عشق و خوشبختی‌ها مبارک

جشن چهارشنبه سوری فرخنده باد

به جای خرید مواد منفجره در چهارشنبه سوری

با کمک مالی هر چند کم…

######

جرقه‌ای بزرگ‌تر از ترقه

در دل نیازمندان ایجاد کنیم

دستانت را به من بده تا با هم از روی آتش بپریم!

آنان که سوختند، همه تنها بودند!

۴ شنبه سوری مبارک!

######

چنین گفت زرتشت:

که بسوزانید بدی را در آتش

تا ز آتش برون آید نیکی

ارسال نظر: