کدخبر: 10212

قیمت طلا | اونس طلا | اخبار اقتصادی

قیمت طلا در آستانه سقوط| طلا ارزان می شود

طلا که بیشتر در روز جمعه در دو کانال ۱۹۲۰ دلار و ۱۹۳۰ دلار در حال نوسان بود، در هفته ای که گذشت بیش از ۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در یک هفته اخیر کاهش انگیزه های مربوط به جنگ و همچنین تقاضای سفته بازانه در بازار طلا پشت فلز زرد را به شدت خالی کرده است. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در کنار افزایش امیداوری ها نسبت به مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین سبب شد تا طلا در آستانه ثبت بدترین بازدهی هفتگی خود در چهار ماه اخیر قرار بگیرد.

طلا که بیشتر در روز جمعه در دو کانال ۱۹۲۰ دلار و ۱۹۳۰ دلار در حال نوسان بود، در هفته ای که گذشت بیش از ۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. نکته جالب آنکه طلا در هفته ای که گذشت دیگر هیچ گاه نتوانست به بالای مرز ۲ هزار دلار حتی برای مقطعی بازگردد. این در حالی بود که قیمت طلا در هفته قبل تا مرز ۱۰۷۰ دلاری بالا رفته بود.

افزایش شاخص دلار آمریکا نیز در روز جمعه یکی دیگر از عواملی بود که در کنار عوامل گفته طلا را به پایین کشید. شاخص دلار آمریکا به دلیل بهبود چشم انداز اقتصادی و همچنین آغاز اقدامات انقباضی فدرال رزرو در میانه کانال 98 واحدی قرار دارد. افزایش ارزش دلار آمریکا با گران تر کردن طلا برای دارندگان دیگر دارایی ها سبب کاهش تقاضای فلز زرد می شود.

در حقیقت در یک هفته اخیر کاهش انگیزه های مربوط به جنگ و همچنین تقاضای سفته بازانه در بازار طلا پشت فلز زرد را به شدت خالی کرده است. البته ممک است شرایط برای طلا بدتر از اکنون شود؛ در حال حاضر که فدرال رزرو رسما اولین افزایش نرخ بهره خود پس از سه سال را اعلام کرده است، اعلام هر گونه آتش بس در اوکراین می تواند سبب سقوط شدید و سریع قیمت طلا شود.

این در حالی است که در دیگر جبهه ها نیر وضعیت اصلا بر وفق مراد فلز زرد نیست. تحلیل گران اقتصادی پیش بینی می کنند فدرال رزرو اقدامات انقباضی تهاجمی را برای کنترل تورم این کشور در نظر دارد و از این کانال نیز طلا تحت فشار خواهد بود.

ارسال نظر: