کدخبر: 10739

فوری خطر شیوع بیماری جدید| علائم بیماری چیست؟

بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که از طریق کَنه به انسان منتقل می‌شود و علایمی همچون تهوع، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی راه به دنبال دارد.

کامبیز امجدی گفت: همزمان با آغاز فصل گرما احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو هم افزایش می‌یابد که علایمی همچون تهوع، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی دارد.

معاون سلامت دامپزشکی هرمزگان گفت: بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که از طریق کَنه به انسان منتقل می‌شود و علایمی همچون تهوع، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی راه به دنبال دارد.

او با اشاره به اینکه این بیماری به جز تب مختصر و گذرا معمولا هیچ علایمی در دام‌های زنده ندارد، گفت: ویروس بیماری که در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، از راه‌هایی همچون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده، گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان گفت: دامداران، کارگران دامداری ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها، بازرسان بهداشتی دامپزشکی و کادر درمانی شاغل در بیمارستان‌ها از جمله افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند.

امجدی گفت:سمپاشی دام و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و فرآورده‌های دامی از مهمترین راه‌های مقابله و پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

او گفت: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد است که این موضوع در کشتارگاه‌ها رعایت می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت فردی و ضرورت استفاده از دستکش هنگام قطعه بندی گوشت در منزل توسط شهروندان، گفت: کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن بسیار خطرناک است و احتمال انتقال بیماری به انسان را افزایش می‌دهد.

کامبیز امجدی گفت: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو حتما گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت و مورد تائید دامپزشکی خریداری و به مهر و برچسب دامپزشکی بر روی لاشه‌ها نیز دقت کنند.

ارسال نظر: