کدخبر: 10797

برجام کنار گذاشته می شود| وزیر امورخارجه از برجام گفت

حتی گروه ۱+۴ هم نسبت به زیادخواهی آمریکا که باعث تاخیر در توافق شده انتقاد دارند.

 امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه طرف آمریکای در دو سه هفته گذشته زیادخواهی‌هایی را مطرح کرده که در تعارض با برخی بندهای متن است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌ها علاقه‌مند هستند شروطی را تحمیل کنند. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «بررسی راهکارهای تقویت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه دیپلماسی» که با حضور «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه اجرایی برگزار شد، گفت: حتی گروه ۱+۴ هم نسبت به زیادخواهی آمریکا که باعث تاخیر در توافق شده انتقاد دارند.

وی با تاکید بر اهمیت اختصاص موضوع جلسه به بحث تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و اشاره به اینکه تولیدات ایران در برخی عرصه‌ها به جایی رسیده است که قابلیت صادرات دارد، اظهار داشت: در وزارت خارجه آمادگی داریم برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان و ارزآوری و اشتغال بیشتر حرکت کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی و تلاش برای رفع دغدغه مردم در تنظیم قیمت‌ها در بازار، افزود: وزارت امور خارجه در این زمینه کار خودش را در مذاکرات لغو تحریم‌ها انجام می‌دهد؛ تلاش ما این است که تحریم‌ها لغو شود. اما نگاه‌ها نباید معطوف به وین باشد همه دستگاه‌ها باید برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها اقدام کنند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه مذاکرات هم در هر مرحله‌ای به نتیجه برسد، می‌تواند به کار شما (فعالان اقتصادی) کمک کند، در تشریح روند مذاکرات وین گفت: لازم بود چند هفته مکث انجام شود؛ قبل از آن با سه کشور (اروپایی) به جمع بندی نزدیک شدیم تا اینکه با جنگ اوکراین رو به رو شدیم.

وی با تشریح اینکه ایران مخالف جنگ در همه جای جهان است و ایران راهکار اوکراین را جنگ نمی‌داند و البته به ریشه‌های بحران از جمله ناتو هم توجه دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خودش را در مخالف با تحریم‌های یکجانبه (علیه روسیه) هم اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این شرایط به این نقطه رسیدیم که گفته شد اگر به توافق برسیم روسیه همراه نخواهد شد. اما پس از آن به صراحت لاوروف بیان کرد که اگر در مذاکرات وین خطوط قرمز ایران رعایت شد، روسیه هیج مانعی در توافق نخواهد بود. چین هم یک بار دیگر در تونشی (در حاشیه اجلاس کشورهای همسایه افغانستان) بیان کرد که کاملا با نظرات ایران هماهنگ هستند و در نقطه توافق حمایت خودشان را انجام خواهند داد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه طرف آمریکای در دو سه هفته گذشته زیادخواهی‌هایی را مطرح کرده که در تعارض با برخی بندهای متن است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌ها علاقه‌مند هستند شروطی را تحمیل کنند. وی تحمیل شروط از سوی آمریکایی‌ها را «یک بیماری در کاخ سفید» توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تاکید بر اینکه ایران روی خطوط قرمز خودش خواهد ایستاد، افزود: آمریکایی‌ها خواهان مذاکره مستقیم هستند، اما ما نفعی در مذاکره مستقیم نمی‌بینیم. ما هیچ چشم اندازی از حسن نیت آمریکایی‌ها نمی‌بینم. به آن‌ها گفتیم اگر حُسن نیت دارید قبل از هر توافقی یکی، دو تا از موضوعات ملموس را ارائه کنید؛ مثلا بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد کنید. یا اگر«بایدن» می‌گوید حُسن نیت دارد به جای تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی یک فرمان اجرایی را لغو کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه به صراحت گفته ایم اگر سنگ اندازی نکنید و خطوط قرمز ما رعایت شود و یک توافق خوب و پایدار در دسترس است، اظهار داشت: مسیر دیپلماسی همچنان باز است؛ هم سه کشور اروپایی و هم چین و روسیه نسبت به زیادخواهی‌های آمریکا که باعث تاخیر در توافق شده انتقاداتی را دارند، این روشی که آمریکا دنبال میکند با روح همکاری در وین سازگاری ندارد.

وی در پایان گفت: البته آنچه که مهم است تکیه بر توان داخلی جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه هاست. ما هم با منطق و حکمت روند مذاکرات را تا رسیدن به توافق خوب ادامه خواهیم داد.

ارسال نظر: