کدخبر: 10832

بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | وام بازنشستگان

حقوق بازنشستگان زیاد می شود| زمان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد| حقوق بازنشستگان چقدر می شود؟

تعیین درصد افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس حداقل دستمزد تعیین شده کارگران در شورای عالی کار و مزایای ناشی از آن صورت می‌گیرد.

دولت قبل افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را در خرداد یا تیرماه اجرایی می‌کرد و حتی در سال ۱۳۹۵ این افزایش در مردادماه اعمال شد که بیشترین تاخیر را ثبت کرد. در فضای مجازی مباحثی از جمله تاخیر در افزایش مستمری بازنشستگان و یا ابهام در این افزایش مطرح شده که موجب نگرانی جامعه بازنشستگان شده است، این درحالی است که هیچ سالی افزایش مستمری بازنشستگان از فروردین ماه اجرایی نشده و این امکان وجود نداشته است.دولت قبل افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را در خرداد یا تیرماه اجرایی می‌کرد و حتی در سال ۱۳۹۵ این افزایش در مردادماه اعمال شد که بیشترین تاخیر را ثبت کرد.

طبق این گزارش، افزایش مستمری بازنشستگان تامین سال گذشته در اردیبهشت ماه تعیین و ابلاغ شد و دولت قبل در خردادماه ۱۴۰۰ آن را اجرایی کرد. بر اساس اطلاعات، افزایش حقوق سال ۹۹ بازنشستگان برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری ۲۶ درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۱۵ درصد به علاوه مبلغ ثابت یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۱۴۰ ریال افزایش یافت و این افزایش از تیر ماه آن سال اعمال و مابه التفاوت سه ماهه اول سال نیز در تیر و مرداد پرداخت شد.

افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۸ برای حداقل مستمری در راستای اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۱ تومان معادل ۳۶.۵درصد نسبت به مستمری سال قبل از آن افزایش یافت؛ این افزایش طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در اسفند ماه ۹۷ تعیین شد که در فیش حقوقی اردیبهشت ماه اجرایی و مابه‌التفاوت فروردین ماه آن سال نیز در خرداد ماه پرداخت شد.

افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۷ برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری ۱۹.۵ درصد و برای سایر سطوح ۱۳ درصد بود که افزایش حقوق از اردیبهشت اجرا شد؛ همچنین افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۴.۵ درصد و برای سایر سطوح به میزان ۱۲.۵ درصد بود افزایش که از اردیبهشت سال ۹۶ ابلاغ و خرداد ماه اجرایی شد.

بر اساس این گزارش افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۵، برای تمامی سطوح ۱۴ درصد افزایش یافت که این افزایش از خرداد ماه انجام شده و مابه التفاوت ماه فروردین همزمان با حقوق تیرماه و مابه التفاوت مربوط به اردیبهشت ماه نیز همزمان با حقوق مردادماه واریز شد.

تعیین درصد افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس حداقل دستمزد تعیین شده کارگران در شورای عالی کار و مزایای ناشی از آن صورت می‌گیرد. دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، به گونه ای که حداقل دستمزد ماهانه از ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۸۸ هزار به ۱۳۹ هزار تومان رسید.

سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری بگیران جلسه‌هایی با تشکل‌های کارگری برگزار خواهد کرد و بعد از بررسی قانونی و حقوقی، افزایش درصد مورد نظر را به صورت پیشنهاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌کند تا وزیر کار این افزایش پس از طرح در هیات دولت به تصویب هیات وزیران برساند.

سازمان تامین اجتماعی امسال در اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروزی (۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱) با حضور رئیس و اعضای هیات‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و همچنین معاونان و مدیران ذیربط سازمان تامین اجتماعی به منظور اتخاذ بهترین تصمیم جهت افزایش میزان حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱ برگزار کرد.

پس از بحث و تبادل نظر جامع میان نمایندگان بازنشستگان و مدیران سازمان تامین اجتماعی مقرر شد در یک هفته با برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی و با در نظر داشتن شرایط معیشتی بازنشستگان، مطلوب‌ترین تصمیم جهت افزایش میزان مستمری‌ها و ایجاد رضایتمندی این قشر معزز اتخاذ و پیشنهاد شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار امیدواری کرد با اتخاذ تصمیم های درست، رضایت بازنشستگان تامین شده و به سمت ایجاد عدالت در پرداخت‌ها که هدف این سازمان است؛ حرکت خواهیم کرد.

اعمال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در فیش‌های حقوقی

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اعمال ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون این سازمان در افزایش حقوق بازنشستگان خبر داد و گفته است که با همکاری دولت افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت‌ماه اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد که در مورد افزایش حقوق بازنشستگان ماده ۹۶ و ۱۱۱ مورد توجه بوده و بررسی کارشناسی درباره افزایش مستمری بازنشستگانی که حداقلی‌بگیر محسوب می‌شوند، بر اساس ماده ۱۱۱ قطعی شده و درباره میزان افزایش سایر سطوح نیز جلسات ادامه دارد.بر اساس گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، رویکرد راهبردی این است که با همفکری شرکا و نمایندگان بازنشستگان و براساس الزامات قانونی و مقدورات سازمان، بهترین تصمیم در زمینه تحقق عدالت و صیانت از حقوق ذینفعان اتخاذ شود.

در دولت سیزدهم با هدف حمایت از جامعه کارگری و بازنشستگان بیش از نرخ تورم، شاهد افزایش ۵۷.۴ درصدی دستمزد کارگران بوده ایم که این امر در مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز اعمال خواهد شد.

بیشترین اعتراضات و تجمع‌های جامعه بازنشستگان در دولت قبل

بازنشستگان

در سال‌های گذشته درصد افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی با واقعیتها فاصله زیادی داشت. در دولت قبل بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله اقشاری بوده‌اند که به صورت مرتب تجمع‌های سراسری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق کافی و اجرای قانون برگزار می‌کردند؛ ضمن اینکه عملکرد سال‌های گذشته نشان می‌دهد با تاخیرترین پرداختی‌ها در دولت قبل آن هم با استقراض از بانک مرکزی بوده است.

 با تدابیر دولت سیزدهم شاهد افزایش مستمری بازنشستگان و کاهش فاصله معیشتی هستیم. این افزایش مستمری منجر به افزایش قدرت خرید، افزایش تقاضا در بازار و رونق تولید خواهد شد و این در حالی است که در این میان حتی یک روز پرداخت مستمری بازنشستگان به تاخیر نیفتاده است.

بر اساس آخرین آمارها، چهار میلیون و سیصد هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند.

ارسال نظر: