کدخبر: 10974

آمریکا ایران را تهدید کرد| جنگ در راه است؟

نمایندگان مجلس ایران باید بدانند... زمانیکه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را پس گرفتند، ما تمام تلاش خود را برای لغو احیای برجام و اعمال مجدد فشار حداکثری انجام خواهیم داد.

نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا گفت: در صورت بازپس گیری مجلس نمایندگان از سوی جمهوریخواهان، تلاش در اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد یافت. در حالیکه تحلیلگران و مقام‌های ایلات متحده به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کرده‌اند یک نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا چهارشنبه شب در توییتی نوشت، تلاش برای لغو احیای برجام و اعمال مجدد تحریم‌های حداکثری ادامه خواهد یافت.

«جیم بنکس»، نماینده ایالت «ایندیانا» و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در توییتی نوشت: «نمایندگان مجلس ایران باید بدانند... زمانیکه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را پس گرفتند، ما تمام تلاش خود را برای لغو احیای برجام و اعمال مجدد فشار حداکثری انجام خواهیم داد.»

این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران و مقام‌های دولت فعلی آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کرده‌اند. آنها می‌گویند این سیاست بر خلاف وعده‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  ایران را به آمدن پای میز مذاکره برای توافقی جدید ترغیب نکرد و از طرف دیگر با حدف کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران باعث پیشرفت این برنامه شد.

با وجود این، دولت آمریکا در ماه‌های گذشته در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین عملاً اقدامی برای بازگشت به تعهداتش در برجام انجام نداد. دولت آمریکا از زمان آغاز مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف به ویژه ایران را به کند کردن روند مذاکرات متهم کند.

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» در ماه‌های گذشته عملاً سیاست موسوم به فشار حداکثری را علیه ایران ادامه داده است. ایران نیز  اعلام کرده بدون دست کشیدن واشنگتن از این سیاست شکست‌خورده امکان موفقیت مذاکرات وجود نخواهد داشت.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه  در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیز گفت: «نمی‌شود درباره نتیجه آنچه در جریان است با سرعت قضاوت کرد. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد که اراده قطعی برای بازگشتش به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد.»

او تاکید کرد که دولت قبلی آمریکا سدها و مجاری را تعبیه کرده که منافع اقتصادی مردم ایران از برجام به حداقل برسد. به گفته وی، هنوز نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم. چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.  

ارسال نظر: