کدخبر: 11308

پیش بینی هواشناسی برای هفته پیش رو| باران و تگرگ در راه شهرها

​سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور و تشدید فعالیت آن نسبت به سیلاب ناگهانی، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه و ریزش تگرگ در ۱۹ استان هشدار داد.

دوشنبه بر شدت فعالیت سامانه بارشی افزوده شده و گستره آن مناطقی از شمال غرب، غرب،‌جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی را در برمی‌گیرد. سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور و تشدید فعالیت آن نسبت به سیلاب ناگهانی، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه و ریزش تگرگ در ۱۹ استان هشدار داد.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی بعدازظهر امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در بخش‌هایی از کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان،‌همدان، گیلان، مازندران،‌ ارتفاعات جنوبی البرز در استان‌های زنجان،‌ قزوین، البرز،‌ تهران،‌ سمنان و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی رگبار باران،‌ رعدوبرق،‌ وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد ریزش تگرگ روی می‌دهد.

دوشنبه بر شدت فعالیت سامانه بارشی افزوده شده و گستره آن مناطقی از شمال غرب، غرب،‌جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی را در برمی‌گیرد.

سه‌شنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده در مرکز و بخش‌هایی از جنوب کشور ادامه خواهد داشت. چهارشنبه سامانه بارشی در شمال غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق و پنجشنبه در شمال غرب و با شدت کمتری در مرکز کشور فعال است.

توصیف سامانه: هشدار نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه 1401/02/04

زمان پایان: پنج‌شنبه 1401/02/08

نوع مخاطره: رگبارو رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد رویداد تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/02/04: ایلام، لرستان، کرمانشاه، غرب کردستان، جنوب اردبیل، شمال خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، جنوب آذربایجان غربی، البرز و ارتفاعات تهران و قزوین.

دوشنبه 1401/02/05: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، غرب اصفهان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب اردبیل، ارتفاعات تهران.

سه‌شنبه 1401/02/06: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، مرکزی، قم، تهران، البرز، همدان، کردستان، آذربایجان غربی، اردبیل، غرب و ارتفاعات سمنان.

چهارشنبه 1401/02/07: کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران.

پنجشنبه 1401/02/08: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ارتفاعات زنجان.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال خیزش موقت گردوخاک و کاهش دید محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: احتیاط در هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1401/02/05

زمان پایان: سه‌شنبه 1401/02/06

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک موقت

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/02/05: چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب همدان، شمال خوزستان، ارتفاعات جنوبی اصفهان، نیمه‌جنوبی آذربایجان شرقی و شرق کهگیلویه و بویراحمد.

سه‌شنبه 1401/02/06: چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان شرقی، قزوین، ارتفاعات تهران، البرز و مازندران.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، خیزش گردوخاک موقت و کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

ارسال نظر: