کدخبر: 11444

باند کلاهبرداری مجازی منهدم شد| جزئیات مهم

تاکنون در بررسی‌های اولیه مشخص شد که حدود ۱۰۰ پرونده مفتوح در تهران بزرگ مربوط به این باند است و احتمال افزایش شکات نیز وجود دارد که در این خصوص بررسی‌های تکمیلی در حال انجام است.​ رییس پلیس فتا

رییس پلیس فتای تهران بزرگ از متلاشی شدن باند دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی شهروندان با بیش از ۱۰۰ شاکی خبر داد. سرهنگ داوود معظمی گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ در پی مراجعه ‌ده‌ها نفر به پلیس فتای پایتخت و شکایت از دسترسی غیرمجاز به حساب کاربریشان در شبکه‌های اجتماعی نظیر  اینستاگرام و تلگرام رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس فتای پایتخت قرار گرفت. در همین راستا نیز از شکات دعوت شده و آنان در اظهاراتی مشابه به ماموران گفتند که حساب های کاربری آنها مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفته و از اطلاعات داخل آن سوء استفاده شده است. به طوری که در قسمت پیام ها از مخاطبین و دنبال کنندگان‌شان درخواست واریز وجه شده و برخی نیز مبالغی  را واریز کرده‌اند.  

 

گودرزی افزود: کارشناسان پلیس فتای تهران بزرگ اقدامات تخصصی خود را آغاز کرده و با بررسی‌های فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرمان را در فضای مجازی و حقیقی شناسایی کنند. با شناسایی این افراد هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام شده و اعضای اصلی این باند که دو نفر بودند در یک عملیات غافلگیرانه در استان تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.

وی ادامه داد:‌ تاکنون در بررسی‌های اولیه  مشخص شد که حدود ۱۰۰ پرونده مفتوح در تهران بزرگ مربوط به این باند است و احتمال افزایش شکات نیز وجود دارد که در این خصوص بررسی‌های تکمیلی در حال انجام است.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ افزود: مجرمین پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از خود بر جای نگذاشته‌اند، همه چیز را انکار کردند؛ اما پس از مشاهده ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کرده و معترف شدند که اکثر قربانیان‌شان افرادی بودند که از رمزهای ساده و قابل حدس نظیر شماره تلفن همراهشان استفاده کرده یا بدون توجه به صحت ارسال کننده پیام، رمزهای خصوصی فعال سازی شبکه‌های اجتماعی خود را وارد کرده بودند.

وی اضافه کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این افراد دستکم بیش از دویست میلیارد ریال با همین شیوه کلاهبرداری کرده‌اند که تحقیقات برای یافتن دیگر مالباختگان احتمالی در حال انجام است.

گودرزی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید رمز دومرحله ای برای حساب های کاربری شبکه های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد: در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنند. همچنین در صورتی که پیامی در شبکه‌های اجتماعی از سوی دوستان و یا آشنایان مبنی بر درخواست واریز وجه دریافت کردند حتما از روش‌های دیگری نظیر برقراری تماس تلفنی صحت محتوای پیام ارسالی را قبل از واریز وجه احراز کنند.

ارسال نظر: