کدخبر: 11894

برجام|توافق برجام|هدف برجام

خبر های تازه از برجام| آخرین تلاش ها برای نجات برجام به کجا رسید؟

این سفر درحالی صورت می گیرد که قرار است بورل با ارائه‌ پیشنهادهای منطقی و تامین کننده خواسته‌های مشروع ایران، به دیدار مقام‌های عالی کشور برود و بتواند نظر مقامات ایرانی را جلب کند.

دیپلمات‌‌‌های غربی هفته گذشته گفته بودند که اروپایی‌‌‌ها در تازه‌‌‌ترین تلاش خود برای عبور از بن‌‌‌بست مذاکرات وین و نجات توافق هسته‌‌‌ای با ایران، پیشنهاد سفر دوباره انریکه مورا به تهران را با مقام‌‌‌های ایرانی در میان گذاشته‌‌‌اند. با این حال جوزپ بورل گفته بود که ایران از پاسخ به این دعوت «بسیار اکراه دارد.» اما ایران روز گذشته ضمن موافقت با این سفر گفت که مورا روز سه‌‌‌شنبه به تهران سفر می‌کند.

این سفر درحالی صورت می گیرد که قرار است بورل با ارائه‌ پیشنهادهای منطقی و تامین کننده خواسته‌های مشروع ایران، به دیدار مقام‌های عالی کشور برود و بتواند نظر مقامات ایرانی را جلب کند.

نور نیوز سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با تایید این سفر اعلام کرد : اکنون مذاکرات وین به مرحله‌‌‌ای رسیده که نتیجه آن به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی آمریکا وابسته شده است؛ بنابراین مذاکره‌‌‌کنندگان۴+۱ و ایران ضمن حفظ مستمر تماس‌‌‌ها، مذاکرات را برای دستیابی به توافق در موضوعات باقی‌‌‌مانده از طریق تبادل پیام دنبال می‌کنند.

با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌‌‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌‌‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌‌‌مانده تلقی شود. بر اساس اخبار منتشر شده ، برنامه سفر مورا به تهران ، سفری سه یا چهار روزه خواهد بود و قرار است وی با شماری از مسئولان کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

اشتفنی لیختن‌اشتاین خبرنگار اتریشی در توئیتر خود در باره این سفر نوشت:  ظاهرا آقای مورا روز سه‌شنبه وارد تهران می‌شود و تا روز جمعه با همتایان ایرانی مذاکره خواهد کرد. نشریه فایننشال تایمز نیز  به نقل از بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدعی شد: اتحادیه اروپا آخرین تلاش خود برای نجات توافق هسته ای و شکستن بن بست ناشی از خواسته تهران از واشنگتن برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی را انجام می دهد.

پیش‌تر نیز در تاریخ شنبه ششم فروردین ماه نیز انریکه مورا سفری به تهران داشت که ضمن رایزنی با علی باقری، مذاکره‌‌‌کننده ارشد کشورمان رایزنی ،و دیدار کوتاهی نیز با امیرعبداللهیان داشت. باقری در دیدار با مورا ضمن یادآوری جدیت و عزم ایران برای نهایی کردن توافق در وین، تاکید کرد در صورتی که طرف آمریکایی از واقع‌‌‌گرایی برخوردار باشد می‌توان به توافق دست یافت. امیرعبداللهیان نیز در دیدار هفتم فروردین با مورا تاکید کرده بود که طرف‌‌‌های دیگر به‌ویژه دولت آمریکا باید جهت حل و فصل موضوعات باقی‌‌‌مانده رویکردی واقع بینانه اتخاذ کنند.

شروط ایران برای توافق در مذاکرات وین

گزارش‌ها حاکی است که ایران سه شرط شامل خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تعهد واشنگتن به عدم‌خروج دوباره از برجام و رفع همه تحریم‌های ایالات متحده را به‌‌‌عنوان شروط نهایی شدن توافق اعلام کرده است. در این میان موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها، یکی از موضوعات اصلی ایران در مذاکرات است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این باره گفته است: در موضوع سپاه پاسداران آن چیزی که مهم است اینکه باید جایگاه و نقش سپاه، به عنوان نقش امنیتی و دفاعی ما مورد توجه قرار گیرد.دست یابی به توافق نهایی در وین فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات حاصل می شود و جمهوری اسلامی ایران برسر خطوط قرمز سازش نمی‌کند.

دولت سابق آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (لیست FTO) قرار داد. این درحالی است که کارشناسان تاکید دارند : سپاه نیروی مسلح رسمی یک کشور عضو سازمان ملل متحد است و از تمام ویژگی‌های یک ارتش کنوانسیونل و متعارف برخوردار است.از این رو ثبت سپاه در این فهرست نه تنها با معیارهای حقوقی مصرح در قوانین داخلی خود آمریکا سازگار نبود، بلکه باب کردن این بدعت در روابط بین‌الملل خطر «سیاسی شدن» و به تبع تضعیف نظام حقوقی حاکم بر نزاع‌های بین‌المللی را نیز به دنبال خواهد داشت.

راه حل میانه در مذاکرات احیای برجام

برجام

فایننشال تایمز در گزارشی به این نکته اشاره کرده است که بورل بدنبال پایان دادن به بن بست میان ایران و امریکا است . گفته می شود بورل در حال بررسی این راه‌حل است که برچسب تروریستی از روی سپاه پاسداران برداشته شود، اما تحریم‌ بخش‌‌‌های امنیتی و اقتصادی آن باقی بماند یا اینکه سپاه از فهرست تروریست‌‌‌ها خارج شود، اما نام نیروی قدس در این فهرست بماند.

این سناریو با واکنش هایی هم در داخل ایران همراه شده است . بر اساس گزارش المانیتور، یک منبع نزدیک به سپاه گفت: «ترور سردارشهید قاسم سلیمانی بر اساس نامگذاری سپاه به عنوان سازمان تروریستی رخ داده است و ماندن آنها و سپاه قدس در این لیست ها به معنای پذیرش حق آنها برای ترور فرماندهان ما چه حالا و چه بعداً خواهد بود».

لورا روزن، خبرنگار نشریه «پولیتیکو» نیز  به نقل از یک منبع آگاه غربی خبر داد، ایران در ابتدای سال جاری، تمایل داشت تا شروط مطرح‌شده از سوی آمریکا، در قبال حذف سپاه پاسداران از فهرست «گروه‌های تروریستی» را بپذیرد، اما پس از این‌که مشخص شد تهران در این زمینه باید به‌طور علنی تعهداتی را ارائه دهد، شروط واشینگتن را کاملا رد کرد.

ارسال نظر: