کدخبر: 11961

یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه

یارانه ها حذف شد| رئیسی یارانه این خانوار را قطع کرده| یارانه جدید شامل چه کسانی می شود؟

​بنا به اظهارات وزیر اقتصاد که شب گذشته در شبکه خبر اشاره کرد آن بود که ۱۰ درصد از جمعیت کشور یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

وی در این خصوص گفت که به رغم آنکه پایگاه رفاه ایرانیان شواهد متعددی برای ۱۰ درصدی از جامعه که مشمول یارانه‌ها نیستند در اختیار دارد، این امکان فراهم شده که افراد با مراجعه به سایت‌های مربوطه که در روزهای آینده توسط وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند.

همچنین سیدمرتضی موتورچی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صفحه شخصی توئیتر خود اعلام کرد: به اطلاع هم وطنان گرامی می‌رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هم وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.

به گفته سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، ۷۷ میلیون یارانه بگیر در دو طبقه تقسیم بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند یارانه دریافت می‌کنند.

برای برداشت یارانه نقدی از حساب سرپرست خانوار چه باید کرد؟

یارانه

قابل ذکر است که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز شده اما غیرقابل برداشت است.در این خصوص وزیر اقتصاد اظهار کرد که قابلیت برداشت یارانه واریزی نیز از امروز اطلاع‌رسانی خواهد شد.سید احسان خاندوزی _دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱_ در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار کرد: همانطور که در بیانات آقای رئیس جمهور بود بنای دولت بر این است که همزمان با اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، بر خلاف رویه گذشته که فشارهای زیادی بر جامعه وارد شد اما قدرت خرید جبران نشد، این اتفاق رخ دهد و اکنون فرایند واریز یارانه‌ها آغاز شده که تا چند ساعت آینده به حساب همه مشمولان دریافت یارانه واریز خواهد شد.

وی درخصوص میزان پرداختی یارانه‌ها، افزود: سال‌ها درخصوص حمایت هدفمند و هوشمند مسائلی از جمله نبود زیرساخت اطلاعات رفاهی خانوارها وجود داشت، با توجه به اینکه بخش خوبی از اطلاعت اقتصادی خانوارها در وزارت تعاون تجمیع شده، این امکان وجود دارد که فقیرترین دهک‌های مالی کشور شناسایی شوند. تفکیک بین دهک‌های خانوارها با دقت زیاد انجام شده است و گروه‌های نیازمند و طبقه متوسط شناسایی شده‌اند.

وزیر اقتصاد گفت: ۷۷ میلیون یارانه بگیر در دو طبقه تقسیم بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند یارانه دریافت می‌کنند.

خاندوزی اضافه کرد: دولت به دنبال حمایت نقدی صرف نیست، بسته حمایتی در این بخش ارائه شده که از جمله آن می‌توان به بسته حمایتی وزارت راه و شهرسازی درخصوص اجاره‌بها مسکن اشاره کرد بر این اساس بخشی از بار افزایش اجاره بها با تسهیلات بانکی جبران خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان نیز پنج میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده و بیماری‌های خاص را بیمه کرد. یارانه نقدی نیز در راستای این کمک‌ها تا صبح فردا کاملاً پرداخت خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه منابع تسهیلاتی محدودیت‌هایی داشته و در قانون بودجه ۱۴۰۱ حجم قابل توجهی از تکالیف تسهیلاتی بر عهده بانک‌ها قرار گرفته، دولت ناچار بود حمایت خود را برای گروه‌هایی که بیشترین نیاز را دارند متمرکز کند تا شبکه بانکی توان انجام آن را داشته باشند.

خاندوزی گفت: تسهیلات مسکن به دهک‌های پایین‌تر اختصاص داده می‌شود که روحیه نوع دوستی، خیرخواهی مردم این کار را تأیید می‌کند. در کشور ما دهک پایین کمتر از یک کیلوگرم گوشت، و صدک‌های بالا این میزان گوشت را برای حیوان خانگی خود مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: این نگرش منصفانه میان مردم ایران وجود داشته و اقتضا می‌کند که دولت برای پرداخت یارانه به گروه‌های مختلف، اقدام کند تا یارانه‌ها عادلانه توزیع شود. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ فاصله طبقات و دهک‌های درآمدی بسیار افزایش یافت، امید است در سال ۱۴۰۱ شاهد فاصله طبقاتی کمتری باشیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به جای واریز چند مرحله‌ای یارانه، دولت به دنبال آن است که کمک‌های معیشتی را به شکل یکپارچه به حساب مردم واریز کند. از خردادماه تا پایان سال، تمام پرداخت‌های یارانه‌ای و کمک معیشتی یکجا به حساب مردم واریز می‌شود.

خاندوزی گفت: بر این اساس فردی که مشمول دریافت یارانه است، مجموع یارانه دریافتی آن ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

ارسال نظر: