کدخبر: 12276

بیماری جدید مردم را غافلگیر کرد| علائم بیماری جدید چیست؟

با توجه به گزارش موارد معدودی از بیماری تب کریمه کنگو در ۲ استان کشور، مردم باید این بیماری را جدی بگیرند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی و حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر انتقال طی ذبح حیوان آلوده یا مدت کوتاهی پس از آن است.

دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به گزارش موارد معدودی از بیماری تب کریمه کنگو در ۲ استان کشور، مردم باید این بیماری را جدی بگیرند.

نادر زرین‌فر افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی و حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر انتقال طی ذبح حیوان آلوده یا مدت کوتاهی پس از آن است.

وی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهم‌ترین بیماری‌های شغلی بین دامپزشکان و دامداران است. این بیماری در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود.

دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: تماس با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ بیماران باعث انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود و بیمار در مدتی که در بیمارستان بستری است می‌تواند به لحاظ انتقال بیمارستانی به شدت دیگران را دچار آلودگی کند.

وی افزود: علائم این بیماری ضعف، تحریک پذیری، سردرد، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال، درد شکمی، ضایعات پوستی، لکه‌های خونریزی دهنده در قفسه سینه است که یک تا ۳ روز بعد از نیش کنه آلوده یا ۵ تا ۶ روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. از روز پنجم بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود و به مدت ۱ الی ۱۰ روز به طول می‌انجامد.

دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: اگر فردی مبتلا شد باید قرنطینه شود و افراد باید برای ملاقات با او از روپوش، دستکش، ماسک، عینک و تجهیزات محافظتی استفاده کنند.

ارسال نظر: