کدخبر: 12415

برجام/توافق برجام/هدف برجام

سیگنال جدید برجام را تکان داد| بایدن با ایران موافقت می کند؟

مقامات فعلی و سابق اروپایی و کارشناسان منع اشاعه ابراز ناامیدی و نگرانی فزاینده‌ای ابراز می‌کنند که تعلل ایالات متحده به دلیل آنچه که آنها احتیاط سیاسی کاخ سفید بایدن در مورد یک موضوع عمدتا نمادین می‌دانند، ممکن است منجر به شکست روند احیای برجام شود.

علیرغم سیگنال‌های مثبت و امیدوارکننده پس از سفر انریکه مورا به تهران، سکوت رسانه‌ای و عدم پویایی در تحولات مربوطه، همچنان چشم‌اندازی مبهم از امکان دستیابی به توافق در آینده نزدیک پیش رو می گذارد. مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از اوایل ماه مارس، زمانیکه تیم‌های مذاکره‌کننده با نهایی کردن متن توافق احیای برجام-به استثنای دو سه موضوع غیرفنی، عمدتاً سیاسی و دوجانبه- وین را به مقصد پایتخت‌های خود ترک کردند، در شن‌های روان سیاسی تهران و واشنگتن درجا می‌زند. و برجام، توافقی که از حملات فشار حداکثری ترامپ و تیر و ترکش‌های مخالفان داخلی و منطقه‌ای جان سالم به در برده است، اکنون چون ماهی برون افتاده از آب، در حال جان کندن است.

فارغ از زلزله ژئوپلتیک جنگ اوکراین که صفحات تکتونیک نظام بین‌الملل را به حرکت درآورده و منجر به تغییر -یا دست‌کم تردید- در ادراکات و مناسبات بازیگران در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی شده، روایت‌های رسانه‌ای، «مناقشه ایران و آمریکا درباره حذف/حفظ سپاه پاسداران از/در لیست موسوم به FTO» را به عنوان عامل اصلی انسداد در مذاکرات برجسته می‌کنند.

در چنین شرایطی سفر انریکه مورا به تهران که به گفته اتحادیه اروپا منجر به «رفع انسداد» از مذاکرات شده، امید به حصول توافق برای احیای برجام را احیا‌ء کرده است. با این حال سکوت رسانه‌ای و عدم پویایی در تحولات مربوطه، همچنان چشم‌اندازی مبهم از امکان دستیابی به توافق در آینده نزدیک پیش رو می گذارد.

مقامات فعلی و سابق اروپایی و کارشناسان منع اشاعه ابراز ناامیدی و نگرانی فزاینده‌ای ابراز می‌کنند که تعلل ایالات متحده به دلیل آنچه که آنها احتیاط سیاسی کاخ سفید بایدن در مورد یک موضوع عمدتا نمادین می‌دانند، ممکن است منجر به شکست روند احیای برجام شود. مقامات اروپایی هشدار می دهند که اگر توافق هسته ای به زودی برقرار نشود، جهان به سرعت به سمت یک بحران بر سر برنامه هسته ای ایران می‌رود.

لارا روزن، خبرنگار آمریکایی در آخرین گزارش خود از تحولات دیپلماتیک مربوط به مذاکرات هسته‌ای در صفحه کاربری سابستک خود –دیپلماتیک- نوشته است: یک دیپلمات اروپایی درگیر در مذاکرات به من گفت: «هر روز که بدون دستیابی به توافق می گذرد، خطر از دست دادن همه چیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد». این دیپلمات اروپایی امروز با اشاره به آمریکا و ایران به من گفت: «تا جایی که من می بینم، هر دو طرف به سمت های مختلف می روند و فاصله کم نمی‌شود».

ارسال نظر: