کدخبر: 12901

هواشناسی | آب و هوا | باران و سیل

گرد و خاک در راه این شهرها| هواشناسی هشدار داد

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تا پایان هفته استقرار هوای گرم و روند تدریجی افزایش دما در بیشتر نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود.

گرد و خاک مناطقی نظیر جنوب آذربایجان غربی و استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ، از وقوع گرد و خاک به کشور از روز جاری؛ شنبه ۱۴ خرداد تا دوشنبه ۱۶ خردادماه خبرداد و اعلام کرد مخاطرات حاصل از این پدیده شامل باد و گرد و خاک خواهد بود.

گرد و خاک حاصل از این پدیده مناطقی نظیر جنوب آذربایجان غربی و استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اثر این مخاطره می‌تواند سبب افزایش احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و افزایش احتمال تاخیر در پروازها شود.توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط، اجتناب از تردد غیر ضروری در محیط باز به ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی است.

گفتنی است هشدار زرد به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد، تمهیداتی بیندیشند.

ماندگاری هوای گرم در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان نیز نوشت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تا پایان هفته استقرار هوای گرم و روند تدریجی افزایش دما در بیشتر نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش بینی هواشناسی، امروز در بخش‌هایی از شمال غرب و غرب کشور، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار، گاهی همراه با وزش باد و رعد و برق رخ خواهد داد.در نیمه شرقی کشور به ویژه زابل وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

امروز و فردا انتقال توده گرد و خاک از کشورهای همسایه غربی به نوار غربی کشور انتظار می‌رود و دوشنبه در نواحی شمال غرب و غرب، سه‌شنبه علاوه بر این نواحی، در دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از مرکز کشور افزایش سرعت وزش باد منجر به خیزش گرد و خاک در نواحی مستعد می‌شود.طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر افزایش دما محسوس خواهد بود؛ همچنین با ماندگاری توده هوای گرم، با نفوذ جریانات مرطوب جنوبی، هوای استان خوزستان شرجی خواهد بود.

ارسال نظر: