کدخبر: 13029

برجام|توافق برجام|هدف برجام

مذاکرات برجام تمام شد؟ ایران و شرکا به توافق نرسیدند؟

خطیب‌زاده اخیراً نیز گفت که ایران از "همه‌ی اعضای شورای حکام" می‌خواهد به قطع‌نامه‌ آمریکا و سه کشور اروپایی رأی منفی دهند.

در حالی که ایران اعلام کرده است که به هر اقدامی علیه خود در ٖشورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "پاسخ مؤثر و فوری" خواهد داد، رافائل گروسی با بیان اینکه او نه موافق و نه مخالف رای احتمالی علیه ایران در جلسه این هفته است، گفت: «من معتقدم که به نفع هیچ‌کس نیست که همکاری بین آژانس و ایران بیش از این کاهش یابد.»

در حالی که آمریکا و اروپایی ها پیش نویس قطعنامه محکومیت ایران را به شورای حکام آژانس ارائه کردند، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برجام بدون اشاره به نقش آمریکا در بن‌بست ایجاد شده در مسیر دستیابی به توافق، مدعی شده‌اند که ایران از فرصت دیپلماتیک برای احیای برجام استفاده نکرده است.

ایران نیز متقابلاً هشدار داده است که «هرگونه اقدام سیاسی آمریکا و سه متحد اروپایی اش در آژانس بین المللی انرژی اتمی «بی شک با پاسخ متناسب، مؤثر و فوری ایران مواجه خواهد شد». حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در پیامی در توئیتر نوشت: «کسانی که برای قطعنامه ضدایرانی در آژانس فشار می آورند، مسئول تمام عواقب آن خواهند بود».

پیش‌نویس قطعنامه

بر اساس گزارش رویترز، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به هیئت ناظر هسته‌ای سازمان ملل ارائه کرده‌اند که در آن از ایران به دلیل پاسخ ندادن کامل به سؤالات این نهاد در مورد ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده انتقاد کرده‌اند، اقدامی که احتمالاً منجر به نارضایتی ایران خواهد شد.

به ادعای رویترز، چندین دیپلمات گفتند که این قطعنامه به‌رغم هشدارهای ایران در مورد پاسخ متقابل و عواقبی که می‌تواند مذاکرات متوقف‌شده برای نجات برجام را بیشتر تضعیف کند، احتمالاً به راحتی تصویب می‌شود. روسیه متحد ایران با چنین قطعنامه ای مخالف است.

متن پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده می‌گوید: «شورای حکام نگرانی عمیق خود را ابراز می‌کند که مسائل پادمان مربوط به این سه مکان اعلام‌نشده به دلیل همکاری‌های اساسی ناکافی از سوی ایران، علی‌رغم تعاملات متعدد با آژانس، حل‌نشده باقی مانده است».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و گفت که این "منصفانه نیست." او همچنین گفت که این گزارش تحت "فشار" اسرائیل -منتقد سرسخت توافق هسته‌ای ایران‌- تهیه شده است. 

قابل توجه است که گروسی در روز ۱۲ خرداد برای گفتگو با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و سایر مقامات ارشد به این کشور سفر کرد. خطیب‌زاده اخیراً نیز گفت که ایران از "همه‌ی اعضای شورای حکام" می‌خواهد به قطع‌نامه‌ آمریکا و سه کشور اروپایی رأی منفی دهند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت که ایران نه گزارش آژانس و نه قطع‌نامه‌ غرب را "قبول ندارد" زیرا "برخلاف" دیپلماسی هستند. او همچنین هشدار داد که این قطع‌نامه می‌تواند هم بر "همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات ما اثرات منفی" داشته باشد.

ارسال نظر: