کدخبر: 13564

مذاکرات برجام به خط پایان نزدیک می شود| ایران توافق می کند؟

ذبیحی تصریح کرد: تداوم همکاری ها میان ایران و آژانس بین الملل انرژی اتمی، علیرغم تنش های اخیری که میان ایران و این نهاد به وجود آمد، محور مهم و موثری دیگری است که امکان برقراری مجدد مذاکرات را حفظ کرده بود.

رضا ذبیحی گفت: طی ماه های اخیر علیرغم اینکه مذاکرات دچار وقفه شده بود، رایزنی های منطقه‌ای و فرامنطقه ای در چندین محور ادامه داشت که مهمترین وجه آن، تداوم گفتگو و تعامل با اتحادیه اروپا به عنوان میانجی اصلی مذاکرات بود. یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: رایزنی های منطقه ای و فرامنطقه ای باعث شد بن بست مذاکرات وین شکسته شود و لذا این روند باید با جدیت تا حصول نتیجه ادامه یابد.

رضا ذبیحی، درباره آغاز مجدد مذاکرات وین طی روزهای آتی اظهار کرد: رایزنی های منطقه ای و فرامنطقه ای صورت گرفته که بر اساس آن دستگاه سیاست خارجی ایران تمام راه ها و پل های ارتباطی با کلیه کشورهای ذینفع را بازگذاشت، سرانجام باعث شد بار دیگر مذاکرات وین به جریان بیفتد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه ادامه داد: پایان چهار ماه وقفه در مذاکرات وین و آغاز مجدد مذاکرات مذکور، این نوید را می دهد که مذاکرات بار دیگر در ریل درست خود قرار گرفته و همچنان امکان رفع مشکلات، علیرغم برخی فعل و انفعلات جدید وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: طی ماه های اخیر علیرغم اینکه مذاکرات دچار وقفه شده بود، رایزنی های منطقه‌ای و فرامنطقه ای در چندین محور ادامه داشت که مهمترین وجه آن، تداوم گفتگو و تعامل با اتحادیه اروپا به عنوان میانجی اصلی مذاکرات بود.

ذبیحی تصریح کرد: در این راستا دو سفر مهم به ایران انجام شد. سفر اول، سفر آقای مورا در اردیبهشت ماه بود که در ابتدا به نظر می رسید دستاورد چندانی نداشته است اما سفر دوم توسط شخص بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی روزهای اخیر، در نهایت منجر به بازگشایی گره مذاکرات گردید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به جز این، تعاملات و رایزنی های منطقه ای میان ایران و کشورهای منطقه و همسایگان، دلیل دیگری بود که در نوع خود در کاهش تنش ها برای شروع مجدد مذاکرات تاثیرگذار بود. به ویژه نقشی که قطر سعی کرد به عنوان میانجی از خود نشان دهد، بطوری که رهبری سیاسی این کشور در عالیترین سطح به ایران سفر کرد.

این پژوهشگر روابط بین الملل اظهار کرد: همچنین تداوم مذاکرات میان ایران و عربستان و تلاش متعهدانه و مستمر دولت عراق برای تداوم میانجی گری میان دو کشور عامل دیگری است که در زمره رایزنی های منطقه ای اخیر قابل ذکر است و دارای نقش حائز اهمیتی است.

ذبیحی تصریح کرد: تداوم همکاری ها میان ایران و آژانس بین الملل انرژی اتمی، علیرغم تنش های اخیری که میان ایران و این نهاد به وجود آمد، محور مهم و موثری دیگری است که امکان برقراری مجدد مذاکرات را حفظ کرده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در این راستا می توان به متعهد ماندن ایران به تمامی قواعد پادمانی و تلاش ایران برای پاسخگویی به برخی سوالات آژانس اشاره کرد. از جمله بیانیه ای که ایران در خصوص فعالیت هسته ای در سه نقطه تورقوزآباد، ورامین و مریوان منتشر کرد و سعی کرد به سوالات و ابهامات در این زمینه پاسخ دهد.

این استاد دانشگاه افزود: در ماه‌های اخیر، ایران تعامل و رایزنی های خود را علاوه بر اروپا و کشورهای منطقه با برخی قدرت های ذینفع دیگر از جمله روسیه و چین نیز در این زمینه حفظ کرده است تا از نقش آنها برای پیشبرد مذاکرات مطمئن گردد.

ذبیحی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد باید همین روند به شکل تعاملی حفظ گردد تا از طریق این رایزنی های منطقه ای و فرامنطقه ای، در نهایت ایران بتواند منافع ملی خود را به شیوه ی حداکثری تامین کند.

ارسال نظر: