کدخبر: 13748

حادثه باورنکردنی در کنکور| جزییات مهم

پورعباس در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال اظهار کرد:تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ۴۸۰ متخلف کنکور امسال خبر داد و گفت: اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.

دکتر عبدالرسول پورعباس با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح حواشی کنکور امسال پرداخت و یا تاکید بر اینکه فرآیند این آزمون یک فرآیند یک ساله است، گفت: ما در کنکور سه مرحله قبل، روز برگزاری و بعد از پایان آزمون را داریم که مرحله اول مرحله تولید سؤال است که از بانک سؤال استخراج می شود و دفترچه های متعدد را تشکیل می دهد.

وی به فرآیند طراحی سؤالات کنکور اشاره و تصریح کرد: این مرحله یک فرآیند سنگینی است به طوریکه افراد در قرنطینه های طولانی و سخت هستند و سؤالات باید از دقت لازم برخوردار باشند. افراد حاضر در قرنطینه سؤالات را تهیه می‌کنند و سپس این سؤالات ممیزی می شوند و افرادی که از بانک سؤال بر می دارند در قرنطینه قرار گرفته و متخصصان آزمونی هستند. ما یک دوره چاپ داریم که در آن افرادی به مدت ۶ ماه در قرنطینه هستند هم طراحی یعنی دفترچه سازی را بر عهده دارند و هم سؤالات را استخراج و بسته بندی می‌کنند.

پورعباس تاکید کرد: امسال سه پاسخنامه و دفترچه داشتیم و ۴/۵ میلیون دفترچه تولید کردیم. این دفترچه ها با استفاده از نظام هوشمند باید به ۲۹۰۰ مرکز برسد. مجموعا ۱۲۴ هزار نفر در روند برگزاری آزمون حضور دارند.

به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، بسته بندی اولیه سؤالات برای شهرها ارسال می شود و بسته بندی ثانویه تحت نظارت نیروهای حفاظتی صبح آزمون باز می‌شود، بسته بندی سوم نیز در حوزه ها باز می‌شود که محتوای آن مشخص نیست و لایه نهایی بسته پیش روی داوطلب باز می‌شود. بنابراین تا لحظه ای که داوطلب بسته را باز می کند هیچ کس نمی تواند دفترچه را ببیند . امسال وزارتخانه هار و مراکز متعددی درگیر کنکور بودند؛ از وزارت کشور تا وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز امنیتی و حفاظتی و حتی شرکت‌های حمل و نقل کمک کردند.

وی یادآور شد: مرحله بعد، قرنطینه دوم است و آن برای زمانی است که پاسخنامه‌ها قرائت می‌شوند. پاسخنامه ها امانت داوطلبان نزد ما است. ما امسال یک تصمیمی گرفتیم که هر فرد سه پاسخنامه داشته باشد. چند دستگاهی که داشتیم برای قرائت این تعداد پاسخنامه کافی نبود و به همین منظور دستگاه های جدید خریداری شد.

ارسال نظر: