کدخبر: 13928

کرونا همه را غافلگیر کرد| موج جدید کرونا در راه است

آن مرگ‌های سه رقمی روزانه و آن ابتلاهای پنج رقمی روز به روز را محال است کسی یادش رفته باشد اما مدتی است جامعه به چنان بی‌اعتنایی نسبت به این بیماری دچار شده که بیم تکرار گذشته می‌رود.

مردانی گفت: برای جلوگیری از شکل‌گیری موج هفتم کرونا تزریق واکسن بسیار کمک‌کننده است، بنابراین افرادی که تا به‌ حال واکسن دریافت نکرده‌اند حتما اقدام به تزریق کنند .داریم به روزهای هول‌انگیز زندگی با کرونا بازمی‌گردیم؛ به روزهای پرالتهابی که یک تخت خالی یا چند متر جا در اورژانس مراکز درمانی برای درازکشیدن و گرفتن اکسیژن از دستگاه فقط با معجزه پیدا می‌شد،. به همان روزها که بیماری از اغلب خانه‌ها چند نفری را گرفتار می‌کرد و از این چند نفر یکی را به دنیای بی‌بازگشت می‌فرستاد. کرونا در شش موج قبلی حسابی به همه ما ثابت کرد که به‌ هیچ‌ وجه شوخی ندارد و ضرب‌ شست‌اش را هم نشان‌مان داد.

آن مرگ‌های سه رقمی روزانه و آن ابتلاهای پنج رقمی روز به روز را محال است کسی یادش رفته باشد اما مدتی است جامعه به چنان بی‌اعتنایی نسبت به این بیماری دچار شده که بیم تکرار گذشته می‌رود. آمارها گواهان صادقی هستند و چند هفته‌ای است آرام‌آرام سر بالایی شده‌اند، هم آمار مربوط به مرگ‌ومیرها و هم اعداد مربوط به مبتلایان و بستری‌های روزانه. کارشناسان این روزها گارد دفاعی گرفته‌اند و از مردم می‌خواهند کرونا را کاملا جدی بگیرند، چون اگر غیر از این باشد ویروس قابلیت سیلی زدن دوباره به ما را دارد.

کمتر از یک هفته است که دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، یک جمله خاص را به زبان آورد. او گفت که با دیدن جمعیت زیادی از مردم که ماسک نمی‌زنند، وحشت کرده و ادامه این روند را نیز وحشتناک می‌داند. وداع زودهنگام مردم با ماسک البته نکته‌ای نیست که فقط به چشم یک کارشناس بیاید بلکه ماسک به‌عنوان کارآمدترین وسیله دفاع شخصی مقابل کرونا هفته‌هاست توسط بخش بزرگی از مردم کنار گذاشته شده؛ تا جایی که روز گذشته دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو دیگر کمیته مقابله با کرونا از ما پرسید که آیا می‌دانیم درصد استفاده از ماسک توسط ایرانی‌ها به ۱۰ درصد کاهش یافته است؟

همه پارامترها صعودی است

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور این روزها سرشان شلوغ است و پس از یک دوره کوتاه که بخش‌های کرونا به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل در آمد، باز هم دارد ورق به نفع ویروس برمی‌گردد.

مردانی اساس مشاهدات میدانی‌اش، این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: متاسفانه از هفته قبل موارد جدید بیماری افزایش یافته؛ به‌ طوری که مراجعات سرپایی و تعداد بیماران نیازمند بستری افزایش پیدا کرده، ضمن اینکه تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه نیز از هفته قبل روندی صعودی را در پیش گرفته است.

از او درباره متداول‌ترین علائم بیماران می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: عمده مراجعان با علامت‌هایی شبیه سرماخوردگی مراجعه می‌کنند ولی برخی افراد علامت‌های شدید از جمله گلودردهای سنگین دارند؛ به‌ طوری‌ که حس می‌کنند گلوی‌شان انباشته از چرک و عفونت است؛ در حالی که این‌چنین نیست. همچنین عده‌ای از بیماران با گوش‌درد، تب، بدن‌درد،‌ لرز و ضعف و بی‌حالی مراجعه می‌کنند و عده‌ای هم اسهال و استفراغ و علائم گوارشی دارند که همه این علائم به ابتلای آنها به زیرسویه BA5 امیکرون ربط دارد؛ این سویه همانی است که دکتر مینو محرز درباره‌اش گفته است اکنون در آمریکا و اروپا شایع است و در حالی‌ که کشندگی زیادی ندارد اما سرعت شیوع و سرایت آن بسیار بالاست و برای گروه‌های پرخطر اما ‌می‌تواند منجر به بستری و حتی مرگ شود.

ارسال نظر: