کدخبر: 14144

بایدن/جو بایدن/ رئیس جمهور آمریکا

بایدن برای جنگ با ایران به خاورمیانه آمده؟

ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه از سوی آمریکا با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان رژیم شرور صهیونیستی اقدامی تهدیدآمیز است.

«سفرِ پیش روی بایدن به منطقه یک نقطه عطف اساسی در ایجاد اجماع منطقه ای و مقدمه ای بر ائتلافی بین المللی علیه ایران در چهارچوب دکترین جدیدی است که به باور من از سال 2018 و به موازات دکترینِ "محدود سازی همکاری های بین المللی با ایران و محاصره منطقه ای تهران" آغاز شده است و آن تبدیلِ "چالشِ ایران" ، به "تهدیدِ نظم منطقه ای و امنیت نظام بین الملل" است. این معنا اکنون در دستورکار است و زمینه یک نوع ائتلاف گسترده علیه تهران رافراهم می سازد و پس از بحران اوکراین می‌تواند زمینه را جهت ایجاد یک بحران منطقه ای و بین المللی با مرکزیت ایران فراهم سازد.»

فرارو- در آستانه سفر "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه(قرار است وی در فاصله روزهای 22 تا 25 تیرماه، از اراضی اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی بازدید کند)، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد ماهیت این سفر و دستورکارهای اصلی که شخصِ رئیس جمهور آمریکا و همکاران وی در جریان رایزنی های منطقه ای خود دنبال خواهند کرد، مطرح می شود.

با این حال، با استناد به آنچه بسیاری از شخصیت ها و جریان های رسانه ای مطنقه ای و بین المللی در مورد این سفر و اهداف و اولویت های آن می گویند، موضوعِ تقابل با ایران یکی از محوری ترین دستورکارهای سفر منطقه‌ای جو بایدن است. در این چهارچوب، به طور خاص به این نکته اشاره می شود که بایدن در جریان سفر به منطقه، به طور خاص بر دو دستوکارِ ایجاد "سپر دفاع هوایی منطقه ای" و همچنین پیشبرد و توسعه توافق ابراهیم در قالب زمینه چینی برای "عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی" تاکید خواهد کرد.

خرید بلیط هواپیما تهران به جزیره کیش با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ

خرید بلیط هواپیما تهران به جزیره کیش با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

دستورکارهایی که هر دویِ آن ها تا حد زیادی در نقطه مقابل منافع ایران و حتی با هدفِ تشدید تقابل با این کشور دنبال می شوند. از این منظر، در روزهای اخیر، محافل سیاسی و رسانه ای کشورمان به طور خاص با اشاره به این مساله که اساسا دو دستورکارِ مذکور، در پشت پرده از سوی اسرائیل مدیریت می شوند و هدف اصلی آن‌ها تقابل و تنش زایی علیه تهران است، نسبت به تبعاتِ پیگیری یکچنین رویکردهایی هشدار می دهند.

در این چهار چوب به تازگی "سردار سنایی راد" معاون سیاسی دفتر عقیدتی-سیاسی فرماندهی کل قوا در جریان مصاحبه ای با خبرگزاری ایلنا ، به این نکته اشاره کرده که طرح سپر دفاع هوایی منطقه ای که از سوی رئیس جمهور آمریکا مورد اشاره قرار می گیرد، در ادامه تلاش های آمریکایی ها جهت فرار از منطقه قرار دارد و آن ها در این راستا بر تاکید بر اتبکاراتی نظیر آنچه گفته شد بنا دارند که به رژیم صهونیستی آرامش دهند.

سردار سنایی راد در ادامه افزوده: "به نظر می‌رسد تعدادی از کشور‌های منطقه در داخل پازلی افتاده‌اند که متاسفانه هدف اصلی آن، ایجاد تحرکاتی برای صهیونیست‌ها است. صهیونیست‌ها در متن، محدوده و زمینه‌ای که ورود پیدا کرده‌اند، جز تنش‌آفرینی چیزی را دنبال نمی‌کنند. برای همین جمهوری اسلامی ایران چنین اقدامی را تهدید تلقی می‌کند و از آنجایی که رژیم صهیونیستی در موضع خصمانه علیه ایران قرار دارد، ما پاسخ‌گویی به این تهدید را جزو حقوق مسلم و بین‌المللی خود می‌دانیم.  بنابراین از قبل، نسبت به این مسئله موضع آشکار جمهوری اسلامی ایران مشخص بوده و اعلام کرده است که هیچ گونه ناامنی در هر پوششی ولو به عنوان یک مجموعه پدافندی شکل بگیرد را نمی‌پذیرد".

در همین راستا، سایت "نور نیوز" نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در توئیتی نوشته است: "ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه از سوی آمریکا با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان رژیم شرور صهیونیستی اقدامی تهدیدآمیز است. اگر اجرای چنین طرح هایی امنیت جمهوری اسلامی ایران را به هر شکل به خطر بیندازد، قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیکترین و در دسترس‌ترین اهداف روبرو خواهد شد".

در این راستا، پرسش ها و گمانه زنی های مختلفی در مورد سفر منطقه ای بایدن و رایزنی های وی با سران منطقه و نتایج احتمالی که برونداد این رایزنی ها در حوزه هایی نظیر ایجاد سپر دفاع هوایی منطقه ای خواهد بود، مطرح می شود و حتی عده ای معتقدند تاکید زیادِ بایدن در جریان سفرش به منطقه بر طرح مذکور و همچنین عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان، می تواند نوعی زمینه سازی جهت ایجاد تنش و درگیری های بزرگتر میان ایران و آمریکا و متحدان منطقه ای آن ها در آینده به شمار رود.

ارسال نظر: