کدخبر: 14525

یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه

واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار | یارانه واریزی چقدر است؟

سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز زمان قابل برداشت شدن یارانه جاماندگان را اعلام نکرده است.

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها، یارانه مردادماه روز بیستم ماه جاری واریز می شود. سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که یارانه معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی ۲۰ مرداد ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. پرداخت مبالغ نقدی از اردیبهشت ماه امسال تغییر رویه داده است. به‌طوری که تا پیش از این در دهم هر ماه یارانه معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی و در بیستم نیز مبلغ نقدی یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب سپرستان خانوار واریز می‌شد. با اقدام دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی، تبدیل به یک مورد با مبلغ متغیر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر یک از اعضای خانوار شده است.

یارانه قبلا برای حدود ۷۸ میلیون نفر اختصاص پیدا می‌کرد. در طرح جدید با حذف یک دهک، پرداخت برای ۹ دهک ادامه پیدا کرده است. برای سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و شش دهک دیگر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

دولت در هر ماه حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت نقدی جدید هزینه پرداخت می‌کند. این در حالی است که طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ پرداخت باید به صورت کالابرگ باشد. اما این موضوع هنوز نهایی نشده و فعلا پرداخت نقدی ادامه دارد. در این میان، سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز زمان قابل برداشت شدن یارانه جاماندگان را اعلام نکرده است.

تکلیف جاماندگان و معترضان یارانه چه می‌شود؟

یارانه

اصطلاح جاماندگان یارانه به شهروندانی اطلاق می‌شود که از زمان پرداخت نخستین مبلغ نقدی در سال ۸۹ تاکنون از دولت یارانه دریافت نکردند. این افراد، در هفته‌های گذشته از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها، درخواست خود را برای دریافت یارانه جدید ثبت کردند. وظیفه رسیدگی و بررسی این درخواست‌ها برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: پرداخت یارانه به صورت نقدی نسبت به سایر روش‌ها تأثیرگذاری بیشتر و فساد کمتری دارد.منفعت ارز ترجیحی فقط برای عده خاصی بود؛ شرکت‌ها و افراد سودجو از این ارز ترجیحی سوءاستفاده کردند و منابع ارزی کشور به تاراج رفت. کارشناسان معتقدند که بهتر است یارانه به صورت نقدی و مستقیم در اختیار خانوارها قرار بگیرد. این روش نسبت به ارز ترجیحی میزان اصابت بیشتری به جامعه هدف دارد و از هدررفت منابع جلوگیری می‌کند.

فعالان اقتصادی و بخش خصوصی اعتقاد دارند که این ارز به عنوان یک رانت در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گرفت و با به هم ریختن قیمت‌های نسبی برای کشور مشکل ساز می‌شد. شواهد نیز بر ادعای آنان صحه می‌گذارد؛ زیرا ارز ترجیحی هدررفت زیادی داشت و درنهایت به نتیجه موردنظرش که رساندن کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم بود، نرسید.

با وجود درخواست بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برای حذف ارز ترجیحی طی سال‌های گذشته این اتفاق رخ نداد،. تا اینکه مجلس یازدهم اقدام به تصویب قانونی در خصوص حذف ارز ترجیحی ۴ قلم کالای اساسی کرد و دولت سیزدهم نیز با علم به عواقب احتمالی اجرای این قانون آن را به اجرا گذاشت.

ارز ۴۲۰۰ تومانی ضربات شدیدی به اقتصاد کشور زد

«احمدرضا فرشچیان»، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص مزایای حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه در آخر زنجیره به مصرف‌کنندگان به خبرنگار ایرنا، گفت: طی سال‌های گذشته به‌کرات در این باره صحبت شده و فعالان اقتصادی خواستار حذف ارز ترجیحی بودند. خوشبختانه درنهایت دولت سیزدهم اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد و یارانه را به انتهای زنجیره آورد. وی ادامه داد: متأسفانه سیاست ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی ضربات شدیدی به اقتصاد کشور وارد کرد و واردات صحیح با آن خدشه‌دار شد و به تولید داخلی آسیب زد. منفعت ارز ترجیحی فقط برای عده خاصی بود که از این رانت بهره می‌بردند و جیب‌هایشان را پر می‌کردند. شرکت‌ها و افراد سودجو از این ارز ترجیحی سوءاستفاده کردند و منابع ارزی کشور به تاراج رفت.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه درنهایت دولت سیزدهم تصمیم گرفت ارز ترجیحی را جمع کند و امیدواریم از ثمرات مثبت این اقدام کل جامعه منتفع شود. به‌ویژه امید داریم دهک‌های پایین جامعه بیشتر از یارانه دولتی بهره‌مند شوند و مزایای حاصل از حذف ارز ترجیحی به‌طور مستقیم در اختیار دهک‌های پایین قرار بگیرد.

فرشچیان در مورد این سوال که حذف ارز ترجیحی چه تأثیری بر بخش کشاورزی دارد و آیا می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری در اقتصاد کشورمان شود یا خیر، پاسخ داد: اگر در کنار حذف ارز ترجیحی یک سری مقررات دست‌وپا گیر هم از بین بروند و برخی مشکلات از سمت بانک مرکزی حل شود، اتفاقات مثبتی در عرصه اقتصادی کشور شاهد خواهیم بود.

ارسال نظر: