کدخبر: 14567

هواشناسی | آب و هوا | باران و سیل

هشدار، از رودخانه ها فاصله بگیرید | هواشناسی از باران و سیل گفت

بر اساس نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، نیمه شرقی فارس،‌ جزایر خلیج فارس و جنوب خراسان جنوبی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

تهران در هشدار نارنجی از بستر رودخانه‌ها فاصله بگیرید.حامد یزدی مهر مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران بعدازظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران از صدور هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی همرفتی و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار در استان تهران خبر داد و اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، از روز چهارشنبه ۵ مردادماه تا اواخر وقت جمعه ۷ مردادماه ۱۴۰۱ در استان تهران وجود دارد.

وی در ادامه گفت: وقوع رگبار باران، رعد و برق، و احتمال بارش تگرگ در ارتفاعات شمال شرقی به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات و مناطق مستعد بارش پیش بینی شده است. مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران ضمن توصیه در خصوص عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها افزود: از همه شهروندان می‌خواهیم ضمن اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی نسبت به ترددهای درون و برون شهری احتیاط لازم را داشته باشند.

وی در خصوص جابه‌جایی عشایر، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتمال برخورد صاعقه نیز هشدار داد و عنوان داشت: شهروندان با توجه به پیش بینی وزش باد شدید تا خیلی شدید و خیزش گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار انتقالی از استان‌های هم جوار و کاهش کیفیت هوا به ویژه در نیمه جنوبی و غربی استان تهران نسبت به عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های نیمه کاره توجه جدی داشته باشند.

یزدی مهر درباره استحکام سازه‌های نیمه کاره نیز هشدار داد و بیان داشت: مردم در خصوص احتمال سقوط اجسام و تابلوهای تبلیغاتی نیز توجه ویژه داشته باشند تا خدایی ناکرده شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران در ادامه از آماده‌باش مدیریت بحران استان تهران در خصوص پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی در جهت فعالیت سامانه بارشی پیش بینی شده خبر داد و عنوان کرد: تمهیدات لازم در این رابطه اندیشیده شده است.

پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱

هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: طی پنج روز آینده بارش‌ها در نیمه جنوبی کشور سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

صادق ضیاییان  درباره شرایط جوی کشور اظهارکرد: سه‌شنبه (۴ مردادماه) در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، نیمه‌شرقی فارس، جزایر خلیج فارس و جنوب خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.وی افزود: روز چهارشنبه (۵ مردادماه) این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده در نیمه‌جنوبی فارس و جنوب استان‌های یزد و بوشهر نیز رخ خواهد داد.

به گفته رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا پنج‌شنبه(۶ مردادماه) با کاهش شدت ناپایداری‌ها در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان همچنان برای نیمه‌شمالی این استان همچنین استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری و برخی نقاط استان‌های همدان، لرستان و مرکزی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان روزهای جمعه و شنبه فعالیت این سامانه در جنوب شرق  و بخش هایی از جنوب غرب و مرکز کشور ادامه دارد. وی تاکید کرد: طی پنج روز آینده بارش‌ها در نیمه جنوبی کشور سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طی پنج روز آینده به‌طور متناوب برای استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و خراسان شمالی همچنین روزهای سه شنبه تا جمعه در دامنه و ارتفاعات البرز در استان های تهران، البرز، قزوین، زنجان و سمنان در بعضی ساعات بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، طی سه روز آینده در شمال شرق و شرق کشور و برخی نقاط استان‌های سمنان تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی و شمال اصفهان وزش باد شدید و گرد وخاک پیش بینی می شود که موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق خواهد شد همچنین طی این مدت به سبب وزش باد در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور پدیده گرد و غبار رخ می دهد.

وی افزود: دریای عمان و تنگه هرمز از سه شنبه تا پایان هفته و نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس از سه شنبه تا جمعه مواج خواهد بود.رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۵ مردادماه) نیمه ابری گاهی وزش باد شدید در بعدازظهر گرد و خاک و در اواخر وقت بارش پراکنده با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۹ درجه سانتیگراد و طی پنج‌شنبه (۶ مردادماه ) آسمان نیمه ابری تا ابری همراه با وزش باد گاهی رگبار باران با احتمال رعدوبرق با حداقل دمای  ۲۷ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا ( ۴ و ۵ مردادماه ) اهواز با دمای ۴۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل و شهرکرد با دمای ۹ و ۱۱ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند. بر اساس نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، نیمه شرقی فارس،‌ جزایر خلیج فارس و جنوب خراسان جنوبی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر‌شده برای نیمه جنوبی فارس و جنوب استان‌های یزد و بوشهر نیز روی می‌دهد.

ارسال نظر: