کدخبر: 14776

قیمت برنج | برنج | قیمت برنج کیلویی چند؟

قیمت برنج ارزان شد | برنج کیلویی 58 تومان | برنج ارزان از کجا بخریم؟

در هفته های گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم در شمال کشور به ۱۲۰ هزار تومان نیز رسیده بود که با افزایش فرایند برداشت از هفته آینده، می توانیم شاهد افت قیمت‌ها در شمال کشور و بازار باشیم.

قیمت برنج ایرانی و خارجی امروز چهارشنبه، 12 مردادماه 1401 اعلام شد.عضو انجمن صنفی برنج فروشان استان مازندران گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم درجه یک کشت اول در شمال به ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان رسیده که نسبت به هفته‌های گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. «حسن تقی‌زاده» در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص وضعیت بازار برنج در شمال کشور با بیان اینکه اکنون برداشت برنج در برخی مناطق شروع شده است، افزود: در هفته های گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم در شمال کشور به ۱۲۰ هزار تومان نیز رسیده بود که با افزایش فرایند برداشت از هفته آینده، می توانیم شاهد افت قیمت‌ها در شمال کشور و بازار باشیم.

عضو انجمن صنفی برنج فروشان مازندران اظهار داشت: اکنون برداشت برنج درجه یک طارم و هاشمی آغاز شده و  برداشت برنج‌های پُرمحصول فجر، شیرودی و ندا از اوایل شهریورماه شروع می‌شود.

قیمت ۵۸ تا ۹۵ هزار تومانی انواع برنج

قیمت برنج

وی تصریح‌کرد: محصول برنجی که از کشاورزان خریداری می شود دارای حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد شکسته و افت محصول است که برای عرضه به بازار قیمت ها اندکی تفاوت پیدا می‌کند؛ به‌طور مثال اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم درجه یک سال گذشته با قیمت ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان از کشاورزان خریدرای   و با نرخ ۹۰ تا ۹۵ هزارتومان در بازار عرضه می‌شود.

تقی‌زاده گفت: همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج سال گذشته فجر ۶۷ هزار تومان، شیرودی ۵۵ هزار تومان و ندا ۵۰ هزار تومان با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد شکسته است که به ترتیب با نرخ های ۷۵ هزار تومان، ۶۲ هزار تومان و ۵۸ هزار تومان در بازار شمال کشور به فروش می رسد.

این مقام صنفی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فرایند فراوان برنج از هفته آینده به نظر می رسد قیمت این محصول  در شمال کشور روند کاهشی به خود بگیرد. بررسی های میدانی نشان می دهد در بازار تهران قیمت هرکیلوگرم برنج درجه یک همچنان بین ۱۱۰ تا ۱۸۵ هزارتومان به فروش می‌رسد.

تجربه افزایش شدید قیمت برنج ایرانی در بازار در فصل ممنوعیت واردات سال گذشته، وزارت بهداشت را بر آن داشت تا در زمینه ممنوعیت واردات همزمان با فصل برداشت، بازنگری کند. وزیر جهادکشاورزی و معاون برنامه‌ریزی اقتصادی این وزارتخانه از چندین مورد از «نبود محدودیت» در واردات امسال سخن گفته‌اند اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص به صورت مکتوب و رسمی به گمرک ابلاغ نشده است.

به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان، با نزدیک شدن به مرداد ماه و زمان ممنوعیت فصلی، هیچ واردکننده‌ای ریسک واردات را به‌دلیل رسوب کالایش در گمرک نمی‌پذیرد و این موضوع می‌تواند بازار را دوباره با کمبود کالا مواجه کند؛ کمبودی که رشد قیمت را در پی خواهد داشت.

کشاورز در این خصوص گفت: برای حمایت از برنج ایرانی راهکارهایی بهتر از ممنوعیت واردات وجود دارد؛ ازجمله حمایت در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اقداماتی از قبیل یکپارچگی زمین‌ها، صنعتی کردن شالیکوبی‌ها برای کاهش ضایعات و در بخش نرم‌افزاری نیز برندسازی برنج‌های ایرانی برای رصدپذیر شدن میزان تولید، کیفیت، عرضه و غیره به همان شکلی که برای برنج‌های وارداتی اتفاق می‌افتد.

قیمت ۲۰۰هزار تومانی برنج خالص ایرانی

قیمت برنج

دبیر انجمن واردکنندگان با اذعان به اینکه هزینه در بخش تولید و کشاورزی بالا رفته، درباره تعیین قیمت برنج ایرانی گفت: قیمت برنج ایرانی به هیچ عنوان منطقی نیست و نمی‌توان تمام مشکلات بخش کشاورزی را بر دوش مصرف‌کننده گذاشت.

کشاورز اضافه کرد: اگر ما از خارج برنج را با قیمت مناسب می‌خریم، برای این است که آنها با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته، از شالی ۹۵درصد برنج می‌گیرند و قیمت به‌صرفه می‌شود؛ ولی در ایران ۵۰درصد شالی، برنج شکسته است و تاوان این نقص را مصرف‌کننده می‌دهد، درحالی‌که اگر دولت امکان تامین ماشین آلات را ندارد باید به کشاورز یارانه بدهد تا این بار از دوش مصرف‌کننده برداشته شود. برنج سفیدی که در بعضی کشورها از جمله تایلند تولید می‌شود، از لحاظ عطر، طعم و قد با برنج‌های ایرانی هم‌رده است و فروش این برنج‌ها در اختلاط با برنج‌های ایرانی یا در کیسه‌های ایرانی به‌عنوان برنج تولید داخل اخیرا به وفور دیده شده است‌.

ارسال نظر: