کدخبر: 14933

قیمت دلار |نرخ دلار|قیمت یورو

قیمت دلار تحت تاثیر پایان مذاکرات | قیمت دلار چقدر شد؟

آنچه بازار از اخبار مذاکرات هسته‌ای متوجه شده این است که امریکا متن توافق را پذیرفته و احتمالا ایران هم این توافق را بپذیرد و برجام به نتیجه برسد.

پیش بینی قیمت دلار امروز جمعه، 21 مرداد 1401 چگونه است؟ بازار دلار در حال حاضر منتظر نتایج مذاکرات است. آیا قیمت دلار با امضای توافق‌نامه برجام با ریزش همراه می‌شود؟ در این هفته بازار دلار با نوسانات زیادی مواجه شد. در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار آزاد تا ۳۲ هزار تومان نیز پیش رفت. اما ناگهان قیمت دلار به ۳۱ هزار تومان رسید. امروز نیز قیمت به ۳۱ هزار و  ۱۸۰ رسید. البته فعالان بازار می‌گویند که بازار در رکود است و خریدار کم است. در حال حاضر مردم منتظر نتایج مذاکرات هستند و بیشتر تمایل به فروش دلار دارند.

یکی از فعالان به تجارت‌نیوز می‌گوید، آنچه بازار از اخبار مذاکرات هسته‌ای متوجه شده این است که امریکا متن توافق را پذیرفته و احتمالا ایران هم این توافق را بپذیرد و برجام به نتیجه برسد. پس در نتیجه جو قیمت کاهشی است. البته این واکنش اولیه بازار ارز است. چون هنوز هیچ جزئیاتی از مفاد توافقنامه منتشر نشده است.

چرا قیمت دلار ثابت نیست و دلیل نوسان آن چیست؟

قیمت دلار

در شرایط عادی و در کشورهای غیرنفتی میزان درآمدهای ارزی صادراتی باید با میزان مخارج ارزی مورد نیاز برای واردات برابر باشد و نرخ ارز در عددی تنظیم می شود که این دو متغیر با یکدیگر به تعادل برسند و در صورتی که دولت بخواهد به صورت دستوری عددی غیر از نرخ تعادلی را حاکم کند، سازوکارهای اصلاحی بازار، نرخ ارز را به قیمت تعادلی برمی‌گردانند. 

اما در کشورهای دارای منابع نفتی نظیر ایران، دولت می‌تواند با استفاده از منابع ارزی حاصل از فروش نفت، با افزایش عرضه ارز در بازار، قیمت دلار را پایین نگه دارد. اما این اقدام در بلندمدت قابل تداوم نیست و زمانی که به دلیل کاهش قیمت یا افت صادرات نفت، درآمدهای ارزی کشور محدود می شود، ادامه نرخ ارز قبلی ممکن نبوده و قیمت دلار افزایش شدیدی دارد. 

در واقع آنچه که در بلندمدت نرخ ارز را مشخص می کند، میزان تورم است و هر سال قیمت دلار باید به اندازه آن افزایش پیدا کند و اگر دولت با سازوکار گفته شده جلوی آن را گرفته باشد، این افزایش به یکباره رخ می دهد. 

واکنش احتمال بازار دلار به توافق

قیمت دلار

اما اگر توافق‌نامه برجام امضا شود قیمت دلار چه واکنشی نشان می‌دهد؟ علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: متغیرهای اصلی احتمال توافق در بازارهای مالی دیده نمی‌شود. بازار دلار، حتی در شرکت‌های بزرگ بازارهای مالی هنوز واکنشی به خبر احتمال توافق مذاکرات برجام نشان نداده است.

او افزود: البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تغییر استراتژی بنگاه‌های اقتصادی نیز در رابطه با وقوع توافق در بازارها مشاهده نمی‌شود. یعنی بنگاه‌هایی که تاثیرپذیری بیشتری از توافق برجام دارند، هیچ نوع تغییری در سیاست‌ها نداشتند.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: این پدیده، احتمال وقوع یک توافق اثرگذار در بازارها را کاهش می‌دهد. اما قطعا وقوع توافق در دو مرحله بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.طباطبایی گفت: مرحله اول تاثیرپذیری قیمت دلار در صورت توافق مربوط به هیجان اولیه است. در این مرحله ممکن است که قیمت‌ها با شدت بیشتری کاهشی شود.

او ادامه داد: اما مرحله دوم مربوط به تعادل‌بخشی در قیمت دلار است. در این مرحله، اگر توافق مثبتی شکل بگیرد، ممکن است قیمت دلار بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان تغییر پیدا کند. اما در کل به نظر می‌رسد با امضای برجام، بازارهای مالی کمترین واکنش را نشان دهند.

ارسال نظر: