کدخبر: 14939

بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | وام بازنشستگان

بازنشستگان سرمایه دار شدند | تسهیلات جدید دولت برای بازنشستگان

طبق روال سازمان تامین اجتماعی از بیستم هرماه آغاز به پرداخت مستمری بازنشستگان خواهد کرد و همیشه چند روز جلوتر از این اتفاق فیش مستمری ماه جدید برای بازنشستگان صادر می‌شود.در حال حاضر کمتر از یک هفته تا آغاز موعد پرداخت مستمری مرداد باقی مانده است.

هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان این سازمان را مطابق با مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار افزایش داد. بر این اساس، می‌بایست از ابتدای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد.هنوز از ابلاغ مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبری نیست، هرچند نقل قول‌ها حکایت از افزایش ۳۸ درصدی مستمری غیرحداقلی بگیران بدون رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه دارد.با این وضعیت نحوه محاسبه حقوق مردادماه بیش از ۱٫۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی چگونه خواهد بود؟

طبق روال سازمان تامین اجتماعی از بیستم هرماه آغاز به پرداخت مستمری بازنشستگان خواهد کرد و همیشه چند روز جلوتر از این اتفاق فیش مستمری ماه جدید برای بازنشستگان صادر می‌شود.در حال حاضر کمتر از یک هفته تا آغاز موعد پرداخت مستمری مرداد باقی مانده است، بررسی تجارت‌نیوز حاکی از آن است که فیش حقوق این ماه براساس احکام قبلی صادر شده است و این یعنی هنوز خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نیست.

برابر قانون، هرگونه افزایش یا کاهش مبلغ حقوق بازنشستگان نیازمند ابلاغ رسمی دولت است، براساس این ابلاغ است که احکام حقوق بازنشستگی فرد به فرد مستمری بگیران برای مدت یک سال تغییر و در نتیجه حقوق بازنشستگی افزایش پیدا می‌کند.

افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید 

بازنشستگان

عاقبت خبر مربوط به اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد اما نه از سوی دولت بلکه از طرف یکی از نمایندگان مجلس. آنطور که دنیای اقتصاد از زبان علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس نقل کرده است، دولت حاضر شده است تا به شرط حذف شدن رقم ثابت ماهیانه ۵۱۵ هزار تومان، حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر را ۳۸ درصد افزایش دهد.

این یکی از سناریوهای احتمالی بود که بعد از مذاکرات اخیر محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکل‌های بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی انتظار می‌رفت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد.

با این حال نه سرپرست وزارت رفاه و نه هیچ مقام دولتی دیگری در تمام یک هفته گذشته حاضر نشدند تا در این مورد با عموم بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی صحبتی بکنند.

به گفته نمایندگان کارگران بازنشسته، این وضعیت درحالی بود که در پایان مذاکرات دو هفته پیش، دولت از بازنشستگان وعده گرفته بود که این خبر را غیر از سرپرست وزارت رفاه، شخص دیگری اعلام نکند.

در تمام هفته گذشته این انتظار می‌رفت که سرپرست وزارت رفاه از طریق رسانه‌ها موضوع را به اطلاع بازنشستگان برساند اما در عوض در انتهای این هفته سخنگوی دولت از تفویض اختیار هیات دولت به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی برای تصمیم گیری در این خصوص خبر داد.عاقبت خبر مربوط به اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد اما نه از سوی دولت بلکه از طرف یکی از نمایندگان مجلس. آنطور که دنیای اقتصاد از زبان علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس نقل کرده است، دولت حاضر شده است تا به شرط حذف شدن رقم ثابت ماهیانه ۵۱۵ هزار تومان، حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر را ۳۸ درصد افزایش دهد

علی اکبر عیوضی، عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با اعلام این مطلب که روز چهارشنبه و پنجشنبه همراه با اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونان وزارتخانه و سازمان دیداری داشتیم، اظهار کرد: در جلسه قرار شد افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

وی در پاسخ به این سوال که «منظور از عین قانون در جلسات مطرح شده چه بوده است؟» جواب داد: منظور از قانون در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان آن چیزی است که مجلس تأیید کرده و از طریق رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است. آنچه مجلس تأیید کرده است، مصوبه هیئت امنای تأمین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار است که ضامن افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است.

عیوضی با بیان اینکه «قرار بوده است امروز زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، به طور رسمی‌تر از طریق رسانه‌ها این خبر را اعلام کند.» افزود: ما نیز امیدوار هستیم که ایشان در اسرع وقت امروز خبر رسمی این لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و اجرای آن توسط دولت را اعلام کند. به ویژه اینکه در جلسه به ما قول داده شده در همین مردادماه احکام حقوقی جدید بازنشستگان در پروفایل‌های آنها قرار داده شود.

دستور دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

بازنشستگان

با امروز می‌شود ۹ روز که مصوبه دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان باطل شده و تاکنون هیچ موضع رسمی‌ای از سوی دولت در قبال این موضوع نشان داده نشده است. این در شرایطی است که مهلت یک هفته‌ای دولت برای اصلاح مصوبه نیز به اتمام رسیده است.

البته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالا هفته آینده محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رونمایی از فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان، به صورت رسمی پایان اختلاف به وجود آمده میان بازنشستگان تامین اجتماعی و دولت را اعلام کند.

در این میان، علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره روند افزایش حقوق بازنشستگان گفته، در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت داشته ایم و جلساتی در حال برگزاری است و امروز نیز جلساتی برگزار می‌شود و انشاالله که به زودی این قضایا به اتمام خواهد رسید.

بنا به این گزارش، سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور سوم مردادماه امسال در جریان جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به صورت تلویحی یه موضوع بازنشستگان اشاره کرد و دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را داد. او با تاکید بر این‌که بررسی موضوع حقوق بازنشستگان در مسیرهای کارشناسی قرار دارد، بخش‌های مرتبط با این موضوع را مکلف کرد که هر چه سریع‌تر تصمیمات موثر و منطبق با قانون و به نفع معیشت بازنشستگان، در مسیر ابلاغ و اجرا قرار گیرد.

ارسال نظر: