کدخبر: 14946

سهام عدالت/ارزش سهام عدالت/سود سهام عدالت

شگفتانه سهام عدالت برای مردم | جاماندگان سهام عدالت فراموش نشدند

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آنها اختصاص پیدا کند.

طبق اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، شهریور‌ امسال پایان مهلت دولت برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان است.سهام عدالت به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی در دهه ۸۰ اجرایی شد و در سال‌های گذشته با واریز سود سهامداران به حساب آنها، توانست شیرینی این موضوع را برای افرادی که دارای این سهام هستند، به همراه داشته باشد.

اما بی‌تدبیری دولت دوازدهم در مساله آزادسازی سهام عدالت سبب نزول ارزش این سهام شد و در حال حاضر ارزش این سهام در بازار سرمایه به کمترین میزان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره می‌گوید: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آنها اختصاص پیدا کند.

پورابراهیمی ادامه داد: بخش دوم از بازماندگان کسانی از دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آنها اختصاص پیدا نکرده است و همین‌طور بر اساس اولویت این طرح به جلو می‌رود.

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آنها اختصاص یابد.

محمد خزائی ‌کوهپر، دبیرکل کانون شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در زمینه شناسایی افراد جامانده می‌گوید: شناسایی جاماندگان سهام عدالت از طریق سامانه‌ها و سازمان‌‌های مربوطه انجام می ‌شود و نیازی به مراجعه مردم و هزینه ‌کرد آنها نیست، خود وزارت رفاه از طریق سامانه‌ها این کار را انجام می‌دهد. در خبر دیگری که از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده، دولت طبق قانون بودجه سال جاری، مکلف شده است، به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط، سهام عدالت واگذار کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان خرداد سال جاری، افراد دارای شرایط را تعیین می‌کند.

سهام عدالت عامل کم شدن بنگاه داری دولت

سهام عدالت

وحید دستجری، کارشناس بازار سرمایه درباره مزیت‌های سهام عدالت و گسترش افرادی که دارای این سبد دارایی هستند، می‌گوید: واگذاری سهام عدالت می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی و مردم نهاد کردن اقتصاد باشد.

وی ادامه داد: البته باید از رفتارهای سلیقه‌ای در خصوص این سهام جلوگیری کرد. این رفتارها مانند آزادسازی بدون مطالعه در سال ۹۹ ضربات سنگینی را برای سهامداران و شرکت‌ها به همراه داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با گسترش سهام عدالت، افرادی که دارای این سهام هستند می‌توانند در مجامع شرکت‌ها حضور داشته و در بحث‌های مدیریتی این شرکت‌ها نیز سهیم شوند. به این ترتیب افراد بیشتری بر این شرکت‌ها نظارت کرده و دست دولت نیز از بنگاه‌داری کوتاه می‌شود.

در زمان اوج بورس و زمانی که نرخ سهام عدالت روز به روز بیشتر می‌شد، حسن روحانی به مردم توصیه کرد سهام عدالت خود را نفروشند چراکه به زودی هم نرخ خانه و زمین می‌شود. اما حالا با این سهام تنها می‌توان وام ۱۰ میلیونی گرفت!

از سال گذشته قرار شد سهام عدالت به‌عنوان وثیقه بانکی پذیرفته شود و دارندگان آن بتوانند از بانک وام بگیرند.تاکنون تنها سه بانک برای پرداخت وام با توثیق سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند و این وام را پرداخت می‌کنند.به عبارتی متقاضیان می‌توانند وام سهام عدالت را از بانک تجارت، ملی و پست بانک دریافت کنند.مبلغ وام سهام عدالت ۵۰ درصد ارزش روز این سهام است. اکنون سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۱۴ میلیون تومان ارزش دارد و سهام عدالت یک میلیونی دو برابر این رقم.

پس مبلغ وام سهام عدالت ۷ و ۱۴میلیون تومان است. اما بانک ملی و تجارت‌ اعلام کرده‌اند مبلغ وام سهام عدالت از دو میلیون تومان شروع می‌شود و سقف آن ۱۰ میلیون تومان است.

دارندگان سهام عدالت تنها در صورتی می‌توانند این وام بانکی را دریافت کنند که:

– هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌ باشند.

-سرپرست خانوار باید یارانه‌بگیر باشد.

-متقاضیان این وام باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و مراحل احراز هویت طی کرده باشند.

– با توقیف سهام و فروش حتی یک سهم از پرتفوی سهام عدالت توسط اشخاصی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، هیچ وامی پرداخت نمی‌شود.

اما نکته قابل توجه درباره وام سهام عدالت این است که این وام در قالب نقدی پرداخت نمی‌شود و در قالب کارت اعتباری است. اما دریافت‌کننده وام تنها باید از فروشگاه‌های طرف قرارداد این سه بانک خرید کنند و امکان استفاده از این وام برای خریدهای دیگر ممکن نیست.

افرادی که این وام را گرفته‌اند کارت اعتباری دریافت می‌کنند که با آن می‌توانند فقط از فروشگاه‌های افق کوروش، رفاه، وین مارکت و پذیرندگان دستگاه پوز سداد که QR code دارند خرید کنند.

ارسال نظر: