کدخبر: 15064

خواننده معروف | خواننده

خواننده معروف بیمارستانی شد | مریضی اقای خواننده چیست؟

یکی از ویژگی‌های سبکی رشیدی بهره‌گیری از ارکسترهای غربی بوده که بعد از او این شیوه رواج داشت تا اینکه کم‌کم دیگر خوانندگان و هنرمندان با تغییر رویه به شیوه‌های ایرانی رو آوردند.

امین‌الله رشیدی خواننده پیشکسوت و نام‌آشنای ایرانی این روزها بیماراست و برای مداوا در بیمارستان بانک ملی بستری است. رشیدی متولد اردیبهشت ۱۳۰۴ در راوند کاشان است که بیشتر عمرش را صرف موسیقی کرد.امین‌الله رشیدی به واسطه دانش نت خوانی اولین خواننده در ایران بوده که به این فن در موسیقی اشراف داشت. امین‌الله رشیدی  پیش از ورود به عرصه موسیقی در حوزه هنرهای تجسمی (نقاشی) به تحصیل پرداخته بود.

با این توصیف رشیدی در ترانه‌نویسی هم تبحر  دارد که ترانه برخی کارهایش سروده خود اوست. امین‌الله رشیدی اغلب ساخته‌های رشیدی توسط ارکسترهای شماره ۱ و ۲ رادیو ایران اجرا شده‌ بودند و تاکنون آلبوم‌هایی چون «افسونگر»، «عطرگیسو»، «بخت گمشده»، «چشم شب»، «دلم تنگ است» و «من عشقم» از این هنرمند پیشکسوت منتشر شده است.

امین‌الله رشیدی شاگردی استادان بزرگی چون «موسی معروفی» و «مسعود معارفی» و همکاری با بزرگانی چون «علی‌محمد خادم میثاق» رهبر ارکستر رادیو ایران، «مشیرهمایون شهردار»، «حسینعلی ملاح»، «علی تجویدی»، «حبیب‌الله بدیعی»، «پرویز یاحقی»، «همایون خرم»، «عباس شاپوری»، «محمد میرنقیبی»، «انوشیروان روحانی»، «ولی‌الله البرز»، «یاوری»، «حدادی» آهنگسازان و نوازندگان تراز یک کشور و خواندن ترانه‌هایی از تورج نگهبان، بیژن ترقی، مهرداد اوستا، فریدون مشیری، رضا ثابتی، نظام فاطمی، ابوالقاسم حالت، نواب صفا، عبدالله الفت و پرویز وکیلی او را به یکی از خوانندگان مطرح کشور تبدیل کرد.

یکی از ویژگی‌های سبکی رشیدی بهره‌گیری از ارکسترهای غربی بوده که بعد از او این شیوه رواج داشت تا اینکه کم‌کم دیگر خوانندگان و هنرمندان با تغییر رویه به شیوه‌های ایرانی رو آوردند، اما رشیدی همچنان برهمان اسلوب اولیه پایبند ماند و آخرین اجراهایش هم برهمین سیاق بوده است.

ارسال نظر: