کدخبر: 15224

برجام | توافق برجام | هدف برجام

برجام بر دوش آمریکایی هاست | آمریکا برجام را بهم می زند؟

درواقع بار دیگر در آستانه توافق تهران و واشنگتن بر سر برجام، لابی اسرائیل فعال شده و تل‌‌‌‌آویو در تب و تاب است تا دولت آمریکا را متقاعد کند که امتیازات زیادی به ایران برای احیای برجام ندهد.

چندروزی است که همه چشم انتظار اعلام نتیجه برجام هستند و طرف آمریکایی که از ابتدا روند این مذاکرات را مثبت می‌دانست گویا از مواضع خود عقب نشسته و دیگر به پاسخ نامه ایران در فرصت کوتاه ندارد. ناصر کنعانی در نشست خبری خود در این ارتباط افزود : کودتای ۲۸ مردادماه سند دیگری از مداخلات غیرقانونی دولت آمریکا با همکاری دولت انگلیس در امور داخلی ملت‌های مستقل است. وی با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت گفت: اتخاذ سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و دیپلماسی پویا در دستور کار دولت قرار گرفته است و به نظر می آید این سیاست آثار و نتایج خود را در عرصه عمل تا حدود زیادی نشان داده است.

سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی تاکید کرد : ما همچنان در مسیر مذاکره هستیم. وی با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا گفت: هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا آمریکایی ها، پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده است و زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

طرف اروپایی نیازمند توافق برجام

کنعانی گفت : اگر ایران نیازمند توافق است حتما طرف اروپایی و آمریکایی بیش از ایران نیازمند توافق هستند. وی افزود: موضوعات باقی مانده هرچند ممکن است به نسبت اندک باشند ولی موضوعات مهمی هستند و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری و توافق شود.

کنعانی گفت: تا این جا در مورد مذاکرات پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشته‌ایم، اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی هم موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم.

اسرائیل رای آمریکا را زد؟

درواقع بار دیگر در آستانه توافق تهران و واشنگتن بر سر برجام، لابی اسرائیل فعال شده و تل‌‌‌‌آویو در تب و تاب است تا دولت آمریکا را متقاعد کند که امتیازات زیادی به ایران برای احیای برجام ندهد. در این راستا روز یکشنبه برخی رسانه‌‌‌‌ها به نقل از مقامات ارشد آمریکا گزارش دادند که دولت جو بایدن هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است. همچنین مقامات کاخ سفید در روزهای اخیر به صهیونیست‌‌‌‌ها اطمینان داده‌‌‌‌اند که حصول توافق قریب‌‌‌‌الوقوع نیست.

نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز در گزارشی که اواخر هفته گذشته منتشر کرد نوشت: «چشم‌‌‌‌انداز کاملا روشنی از فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها در دسترس نیست، اما وضعیت از مرحله توقف در مذاکرات به سمت پیشرفت نسبی حرکت کرده است.» در این گزارش نورنیوز آمده است که هنوز نمی‌توان در مورد نتایج مذاکرات و شکل‌‌‌‌گیری توافق یا به نتیجه نرسیدن آن قضاوتی کرد. فضای مبهم در خصوص آینده گفت‌وگوها از بعد از ارائه ملاحظات ایران به پیش‌‌‌‌نویس ۳۵ صفحه‌‌‌‌ای جوزپ بورل قابل مشاهده است و در روزهای گذشته مقامات آمریکا اظهارنظرهای دوپهلو و متناقضی درباره نتیجه این گفت‌وگوها و توافق احتمالی ارائه کرده‌‌‌‌اند.

ارسال نظر: