کدخبر: 15326

اخبار روز | اخبار مهم روز | اخبار حوادث

حیوان آزاری وحشتناک در اصفهان | مرد بی رحم سگ را آتش زد!

این اختلال سه درجه خفیف و متوسط و شدید دارد.در نوع خفیف آن آسیب رسانی فیزیکی کمتر است و نشانه افراد به صورت دروغگویی،فرار از مدرسه و فرار از مسئولیت کار دیده می شود.

 فیلم آتش کشیدن یک سگ در لنجان اصفهان منتشر شد.دکتر روانشناس علل بروز اختلال حیوان آزاری و راه برخورد با آن را شرح می دهد. به گزارش رکنا، در شهرستان لنجان اصفهان فردی اقدام به آتش کشیدن یک سگ کرده است که انتشار کلیپ لحظه سوختن این سگ در آتش و حیوان آزاری در فضای مجازی واکنش های زیادی به همراه داشته و احساسات کاربران را جریحه دار کرده است. در همین رابطه جهت کارشناسی این حادثه از دیدگاه روانشناسی سراغ دکتر مریم سامانی روانشناس و استاد دانشگاه رفتیم.

دکتر سامانی در تحلیل علل بروز این رفتار و راه های درمان آن به خبرنگار ما گفت: «این نوع حیوان آزاری اختلال سلوک است که تحت الشعاع عوامل مختلف قرار دارد. رفتارهایی که از ابتدای کودکی در فرد دیده می شود و تا نوجوانی و بعد از آن ادامه پیدا می کند. در واقع این نوع رفتار به مرور بروز پیدا می کند و نتیجه رفتارهایی است که در دوران قبلی زندگی فرد پایدار شده است. در حقیقت اینطور نیست که یک فرد بدون هیچ سابقه اخلال رفتار قبلی ناگهان دست به چنین کاری بزند. این سوابق رفتاری ممکن است به صورت دزدی، تقلب، فرار از مدرسه در فرد بروز کرده باشد.

چنین افرادی ممکن است هنگام نزاع در خط اول باشند. از یقه به یقه شدن با دیگران، مشاجره و دروغ پرهیز نمی کنند. دچار خشم انفجاری هستند، بدهانی می کنند و خودکنترلی ضعیفی دارند. به نوعی به آنها قلدر گفته می شود و بی رحم به نظر می رسند.غالبا در خرابکاری حضور دارند و در دوران کودکی و نوجوانی قانون شکن و نافرمان بوده اند. در کل می توان گفت اختلال سلوک بی رحمی با حیوانات است که به نظر نوعی بدجنسی می آید.افرادی که قبلا به اموال مردم خسارت می زدند حالا برای خنده به حیوانات صدمه می زنند و چنین افرادی در استفاده از چاقو و برقراری روابط جنسی به زور ، بی پروا عمل می کنند. احتمال دارد دست به سرقت مسلحانه بزنند و افرادی هستند که به لحاظ اجتماعی عملکرد ضعیفی دارند.»

دکتر سامانی در مورد سن بروز این نوع اختلال گفت:«در جامعه آماری این افراد دیده می شود که پسران بین 10 تا 12 سالگی و دختران بین 14 تا 16 سالگی به این نوع اختلال مبتلا می شوند. میزان ابتلا در پسران خیلی بیشتر است و در استان های مختلف ایران این میزان ابتلا فرق دارد. میزان ابتلا بین دختران 6 تا 9 درصد و بین پسران بیش از 13 درصد است. در کشور آمریکا این آمار برای دختران بین 2 تا 9 درصد و در مورد پسران تا 16 درصد است.»

دکتر مریم سامانی استاد دانشگاه در ادامه در مورد علت بروز این نوع اختلال توضیح داد:«خانواده و محیطی که این افراد در آن پرورش پیدا می کنند در بروز این نوع اختلال خیلی موثر است. در خانواده هایی که میزان خشونت بالاست و در افرادی که در کودکی و نوجوانی کتک می خوردند یا مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته بودند احتمال بروز این اختلال بالا می رود.همچنین در خانواده هایی که شیوه های تربیت سهل انگارانه داشته یا روش تربیتی آنها نادرست است؛ یا خانواده هایی که انتظارات زیادی از کودک یا نوجوان خود دارند هم این میزان ابتلا افزایش پیدا می کند.»

آتش کشیدن یک سگ در لنجان اصفهان

دکتر سامانی با اشاره به تاثیر گروه دوستان و همسالان در بروز این اختلال در ادامه گفت: «محیط و گروه همسالان تاثیر بسیار زیادی روی افراد دارند و در بروز این اختلال هم موثر هستند.همچنین از مهم ترین مواردی که نباید آن را در نادیده گرفت، تاثیر دوران بارداری است.مادرانی که در دوران بارداری خود الکل مصرف می کنند و خودمراقبتی کمتری دارند احتمال ریسک را در بروز اختلالات آینده روی جنین خود بالا می برند به دلیل اینکه ساختار مغز تحت تاثیر قرار می گیرد.یک مادر الکلی احتمالا مبتلا به روان پریشی هم هست و مراقبت کافی از خود و جنین خود نمی کند.کسی که از لحاظ ساختار روانی در سطح پایینی قرار دارد احتمالا همسری شبیه به خود هم دارد و در خانواده هایی که وابستگی به الکل در زن و مرد زیاد است، این اختلالات بیشتر بروز می کند.»

سامانی استاد دانشگاه با اشاره به موضوع بهره هوشی در افراد، اینطور توضیح داد:«یکی از موارد قابل توجه در بروز این اختلال مسئله هوش افراد است. در افرادی که بهره هوشی پایین است، به دلیل اینکه این افراد تنظیم هیجانی ندارند، برخورد افراد دیگر را بزرگ نمایی می کنند و نسبت به رفتار و مقاصد دیگران نسبت به خودشان بیش از حد واکنش نشان می دهند. همین باعث می شود همدلی آنها کم شده و بی رحم شوند و به مرور ممکن است به بروز حیوان آزاری منجر شود.نکته دیگر این است که افراد باهوش، آدم های کم هوش را در گروه های دوستی خود نمی پذیرند و همین باعث می شود افرادی که بهره هوشی کمی دارند با افرادی مشابه خود دوست شوند. در نتیجه رفتارهای منفی همدیگر را تقویت می کنند.»

یکی دیگر از مسائل موثر در بروز این اختلال زندگی در مناطف پر خشونت است:«در مناطقی که مهاجران جنگ زده زندگی می کنند یا سابقه بروز خشونت در منطقه وجود دارد، افراد برای جلوگیری از رفتار خشونت آمیز از سوی فرد مقابل دست به ابراز خشونت می زنند و گمان می کنند که اگر این رفتارها را بروز ندهند به آنها ضعیف گفته می شود.این افراد غالبا قدرت نه گفتن ندارند.»

دکتر مریم سامانی اشاره می کند که در فیلم کودک آزاری لنجان اصفهان، احتمال دارد فردی که فیلم را گرفته به دلیل شدت تالم روحی بزرگ نمایی می کند:«در این فیلم اشاره می شود که در شهر لنجان بارها این حادثه تکرار شده است که این ممکن است بزرگ نمایی فردی باشد که فیلم را گرفته است و از شدت ناراحتی از این حادثه شاید خواسته با بزرگ نمایی موضوع کاری کند تا سریع تر رسیدگی شود.به طور کلی در هر فردی که این اختلال بروز کند نوعی بی عاطفگی و بی وجدانی دیده می شود که برای انجام کارهایشان دارای عواطف سطحی هستند.»

دکتر سامانی اشاره می کند که اختلال سلوک به سه درجه تقسیم بندی می شود:«این اختلال سه درجه خفیف و متوسط و شدید دارد.در نوع خفیف آن آسیب رسانی فیزیکی کمتر است و نشانه افراد به صورت دروغگویی،فرار از مدرسه و فرار از مسئولیت کار دیده می شود.در نوع متوسط نشانه ها به صورت سرقت بدون آسیب به اموال و اشخاص و مواردی از این قبیل است.در نوع شدید این اختلال رفتارهایی مثل حیوان آزاری، سرقت مسلحانه و تجاوز جنسی و آتش افروزی دیده می شود.»

دکتر مریم سامانی در پایان، در توصیه برای نحوه برخورد با این نوع افراد اظهار داشت:«از برچسب زدن و صفت دادن به این افراد خودداری کنید.چرا که باعث شدن بیشتر شدن شرم آنها و حادتر شدن اختلال آنها می شود.اگر از برچسب زدن دوری کنیم، امید به اینکه این افراد برای درمان اختلال خود به روانپزشک مراجعه کنند بیشتر می شود و تنها راه درمان اختلال سلوک مراجعه به روانشناسان متخصص است.»

ارسال نظر: