کدخبر: 15481

خودرو | قیمت خودرو | خودرو تیبا و سمند

تعرفه واردات خودرو خارجی اعلام شد

پس از چند ماه انتظار، پنجشنبه هفته گذشته (۳ شهریور ماه)، آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد که بر اساس آن شرایطی همچون واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو، ممنوعیت ترخیص و تخلیه خودروهای بدون ثبت‌ سفارش، عرضه خودروها صرفا از طریق بورس کالا و… به تصویب رسیده است.

در حالی آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شده که در آن میزان تعرفه مشخص نشده است؛ اما در این رابطه وزیر صمت تاکید کرده است که تعرفه‌ها شناور خواهد بود. به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شده که در آن میزان تعرفه مشخص نشده است؛ اما در این رابطه وزیر صمت تاکید کرده است که تعرفه‌ها شناور خواهد بود و محدوده آن باز و بسته به اینکه خودرو چگونه فروخته شود، متغیر خواهد بود. که واردات خودرو داشته باشند.

به نقل از ایسنا، پس از چند ماه انتظار، پنجشنبه هفته گذشته (۳ شهریور ماه)، آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد که بر اساس آن شرایطی همچون واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو، ممنوعیت ترخیص و تخلیه خودروهای بدون ثبت‌ سفارش، عرضه خودروها صرفا از طریق بورس کالا و… به تصویب رسیده است.

آیین‌نامه واردات خودرو در حالی ابلاغ شد که در آن به موضوع تعرفه واردات اشاره‌ای نشده است؛ موضوعی که بسیار می‌تواند در اینکه چه خودروهایی وارد و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد تاثیرگذار باشد.

روز گذشته (یکشنبه) نیز در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با این موضوع، عدد دقیقی اعلام نکرد و گفت: آنطور که قید شده است، تعرفه واردات خودروها، با توجه به نوع خودرو که چه میزان اقتصادی باشد، مشخص خواهد شد؛ چرا که جهت‌گیری آیین‌نامه، حمایت از واردات خودروهای اقتصادی است تا بتواند کمک‌کننده به طبقات متوسط به پایین جامعه باشد. همچنین می‌تواند منجر به ایجاد خط تولید در داخل باشد یا کمک کند تا انتقال تکنولوژی را حمایت کند.

وی افزود: بنابراین مطابق آیین‌نامه پیش‌بینی شده که متناسب با خودروهای مختلف، یک مصوبه‌ یا آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی و احتمالا وزارت اقتصاد باید تدوین شود و متناسب با خروجی‌های مختلف، تعرفه‌های متفاوتی تعریف شود تا بتواند حمایت و هدایت بیشتری در حوزه‌هایی که یاد شده، داشته باشد؛ لذا عددی را اکنون نمی‌توان اعلام کرد و بایستی در جلسات تخصصی مربوطه جمع‌بندی صورت گیرد.

تعرفه واردات خودرو شناور خواهد بود

اما عصر روز گذشته، در مراسم اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو که سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت-، در پاسخ به سوالات پیرامون چگونگی محاسبه تعرفه واردات خودرو و زمان اعلام آن، اظهار کرد: آیین‌نامه مشخص شده و دو هفته زمان (تا ۱۹ شهریور ماه) در نظر گرفته شده تا واردکنندگان واجد شرایط (این امکان وجود ندارد که هر شخصی بتواند خودرو وارد کند)، درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.

وی افزود: طبق قانون مصوبه مجلس قید شده که برای واردات خودرو، حتما بایستی انتقال فناوری صورت گیرد و حتما نمایندگی رسمی شرکت خودرویی که قرار است وارد شود، در کشور وجود داشته باشد و امکان ارائه خدمات پس از فروش فراهم باشد، فراخوانی اعلام شد تا متقاضیانی که قصد واردات خودرو دارند، مدارک خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.

ارسال نظر: