کدخبر: 15519

اربعین | سفر اربعین | مسافران اربعین

مسافران اربعین بخوانند | آخرین خبرها از وضعیت عراق

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد: زائران تا اطلاع ثانوی از مراجعه به مرزها خودداری کنند.

فرماندار دشت آزادگان خبر داد: با توجه به بازگشت آرامش به عراق و توافق های صورت گرفت مرز چذابه باز شد. آخرین اخبار از تحولات عراق حاکی به شرح زیر است. «حمید سیلاوی» فرماندار دشت آزادگان عصر امروز اظهار کرد: با توجه به توافق‌های صورت گرفته و بازگشت آرامش به کشور عراق مرز چذابه به روی زائران باز شد.وی افزود: امروز از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه شرایط آرام شد و زائران برای زیارت می‌توانند به مرز مراجعه کنند.

سفر به مرز خوزستان، کرمانشاه و ایلام ممنوع شد

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد: زائران تا اطلاع ثانوی از مراجعه به مرزها خودداری کنند.

مصطفی فاطمی با اشاره به تحولات و اتفاقات کشور عراق، اظهار کرد: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و ستاد مرکزی اربعین هماهنگی کامل با هم دارند و در این‌ باره بین این دو دستگاه هماهنگی لازم برای ارائه خدمات شایسته به زائران صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: درخواست ما از زائران این است که با توجه به اتفاقات کشور عراق تا اطلاع ثانوی از مراجعه به مرزهای استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام خودداری کنند تا شاهد ازدحام در مرزها نباشیم.

او همچنین گفت: به‌ منظور ارائه خدمات شایسته به زئران اربعین، پیش‌بینی اسکان موقت برای آنها در مرزها انجام شده و تا این لحظه گزارشی درباره مشکلات زائران نداشتیم. با کمک مردم و مسئولان آرامش در مرزها برقرار است و زائران در سلامت کامل هستند.

فاطمی ادامه داد:‌ در هر سه استان که با کشور عراق مرز مشترک دارند، تمهیدات لازم اندیشیده شده و پیش‌بینی‌های لازم تدارک دیده شده است. ادارت کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سه استان خوزستان، کرمانشاه و ایلام در خدمت زائران هستند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین گفت:‌ برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشت آن دسته از زائرانی که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند انجام شده و وسائل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس به تعداد کافی در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

زمان بازگشت زائران ایرانی به زودی اعلام می‌شود

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد هماهنگی برای انجام دو پرواز فوق‌العاده جهت بازگرداندن ایرانیان در عراق، در حال انجام است و ساعت دقیق این پرواز به‌زودی اعلام می‌شود.

سازمان هواپیمایی اعلام کرد که حداقل تا امشب هیچ پروازی به سمت نجف و بغداد نخواهیم داشت.

در این راستا حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی درباره پرواز بازگشت زائران ایرانی که در عراق هستند، گفت: اگر وزارت کشور و وزارت امور خارجه مقدمات کار را برای بازگرداندن زوار آماده کنند، هواپیما جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که پرواز بازگشت زوار از عراق را در اسرع وقت انجام دهد.

وی با بیان اینکه زمان این پرواز هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: هنوز مشخص نیست این پروازها توسط کدام شرکت هواپیمایی انجام شود، اما هواپیما جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی حداکثری به زوار برقرار خواهد کرد.

 

قربانعلی درباره هزینه پروازهای برگشت توضیح داد: این کار در چارچوب دستورالعمل‌ها و حقوق مسافربری است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌شود. فرآیند مالی فعلا در دستور کار قرار نگرفته است، اما تلاش هما، انجام وظیفه برای آرامش زوار و خدمت‌گزاری است.

میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: به‌طور حتم تا اوضاع عراق به ثبات نرسد، مجاز به انتقال مسافران به این کشور نیستیم. همچنین عراقی‌هایی که در ایران هستند می‌توانند به کشورشان بازگردند.

رضوی گفت: با توجه به هماهنگی به عمل آمده با انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مسافران ایرانی دارای بلیت در فرودگاه نجف در صورتی که پروازشان با آن شرکت هواپیمایی موجود نبود می‌توانند با سایر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به کشور بازگردند. همچنین چنانچه مسافری بلیت نداشت، می‌تواند در فرودگاه نجف با مراجعه به دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایرانی نسبت به تهیه بلیت اقدام کند.

منبع: ایسنا

فرصت یک ساعته حامیان صدر برای تخلیه پارلمان

رهبر جریان صدر عراق امروز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در حنانه نجف بابت تحولات جاری ابراز ناراحتی کرد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در این کنفرانس گفت که از تحولات عراق بسیار ناراحت است و از منتقدان این وضعیت است، چنانکه از انقلاب تشرین نیز انتقاد کرده بود: «انقلابی که با خشونت باشد انقلاب نیست. مردم عراق اولین و آخرین کسانی هستند که از این وضعیت متضرر می‌شوند.»

وی گفت: در این درگیری هم قاتل و هم مقتول هردو گناهکار هستند. عراق پس از آن که اسیر فساد بود اکنون اسیر خشونت و فساد است. امیدوارم که این اعتراضات مسالمت آمیز و با قلوبی سرشار از عشق به وطن باشد.

وی از نیروهای امنیتی و حشد شعبی و فرماندهی نیروهای مسلح هم بابت بی‌طرفی در این درگیری‌ها و کمک به حفظ امنیت تشکر کرد.

صدر در این کنفرانس خبری از حامیان خود و جنبش صدر خواست تا ظرف ۶۰ دقیقه ساختمان پارلمان را خالی کنند و به اعتصاب خود پایان دهند. وی تهدید کرد، اگر ظرف یک ساعت حامیان وی از خیابان‌ها عقب‌نشینی نکنند از آنها اعلام برائت می‌کند.

صدر ادامه داد: جریان صدر یک جریان منضبط و مطیع است و در صورتی که نخواهند پارلمان را تا یک ساعت خالی کنند، از این جنبش تبری می‌جویم.

وی با تاکید بر اینکه ریختن خون شهروندان عراقی حرام است، به شدت از عناصر جنبش صدر انتقاد کرده و گفت حشد شعبی هیچ ارتباطی با آنچه رخ داده، ندارد.

صدر افزود: صرف نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.

وی همچنین به موضوع استعفایش از عرصه سیاست اشاره کرد و گفت این تصمیم او نهایی است چرا که «شرعی» است.

صدر در خصوص دلیل رخدادهای روز دوشنبه در عراق نیز گفت: اگر گروه‌های سیاسی همانطور که قبلا چندین بار خواسته بودیم منحل می‌شدند اکنون شاهد این وضعیت نبودیم.

منبع: ایسنا

جای زائرین ایرانی امن است

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: «کسانی‌که در داخل عراق هستند در محله‌های امنی حضور دارند، خصوصا کسانی که به صورت کاروانی رفتند کاملا مدیریت شده‌اند و افرادی هم که به‌صورت انفرادی رفته‌اند اطلاع‌رسانی لازم برای آنها دارد انجام می‌شود.»

او ادامه داد: «فعلا به آنها گفته‌ایم در همان محل‌هایی که هستند حضور داشته باشند چراکه مسیرها هنوز از نظر ما شرایط لازم برای تردد ندارد، به محض این‌که شرایط لازم ایجاد شده به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود که از کدام مسیرها به‌سمت مرز برگردند.»

میراحمدی درباره شرایط بازگشت زائران یادآور شد: «برای مسافرینی که در فرودگاه نجف هستند اقدامات لازم دارد انجام می‌شود که با هواپیما به کشور برگردند، مسافران ایرانی هم نبایستی فعلا به مرزها مراجعه کنند.»

منبع: خبر آنلاین

پرواز فوق‌العاده به عراق برای بازگرداندن زائرین ایرانی

سازمان هواپیمایی از برنامه‌ریزی برای انجام پرواز فوق‌العاده به نجف جهت بازگرداندن مسافران ایرانی خبر داد. وی گفت: بر اساس قانون، هزینه بلیت پروازهای لغوشده به مسافران مسترد می‌شود.

میراکبر رضوی اظهار کرد: با توجه به لغو این پروازها، برابر قانون شرکت‌های هواپیمایی نسبت به استرداد هزینه بلیت به مسافران اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود:‌ پرواز بسیاری از کشورها به عراق لغو شده است. بر اساس نوتام سازمان هواپیمایی کشوری، پرواز ایرلاین‌های داخلی به عراق تا اطلاع ثانوی لغو شد.

وی بیان کرد: در رابطه با ایرانی‌هایی که در کشور عراق هستند سازمان هواپیمایی در حال برنامه‌ریزی برای برقراری یک پرواز فوق‌العاده به شهر نجف است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی یادآور شد: این پرواز امروز توسط یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی انجام می‌شود.

منبع: تسنیم

سفر اربعین کنسل شد؟

مدیرکل نظارت عتبات سازمان حج و زیارت از توقف اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق در پی ناآرامی‌های داخل این کشور، خبر داد.

حمیدرضا محمدی درباره وضعیت اعزام زائران به عراق با توجه به ناآرامی‌ها در داخل این کشور و همچنین شرایط زائرانی که هم اینک در این کشور به سر می‌برند، توضیح داد: اعزام کاروان‌ها فعلا لغو شده است. زائران ایرانی در عراق نیز در صحت و سلامت هستند و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

او همچنین گفت: برای برگشت زائران به کشور نیز تدابیر لازم انجام خواهد شد.

وزارت کشور و ستاد اربعین از زائران اربعین درخواست کردند تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند. همچنین اعلام شد که مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق بسته شده است.

صدر اعتصاب غذا کرد

حسن العذاری، رئیس فراکسیون مستعفی جریان صدر در پارلمان عراق گفت، مقتدی صدر اعلام کرده «تا زمانی که خشونت و استفاده از سلاح متوقف شود» اعتصاب غذا می‌کند.

این اطلاعیه صدر پس از پایان مهلت ۷۲ ساعته‌ای که روز جمعه گذشته به دادگاه عالی برای انحلال پارلمان داده بود، اعلام شد.

منبع: ایسنا

امارات سفر به عراق را تعلیق کرد

سایت شبکه روسیا الیوم خبر داد، شرکت هواپیمایی امارات امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که پروازهای این کشور به مقصد بغداد و بصره تا اطلاع ثانوی تعلیق شدند.

شرکت هواپیمایی امارات پیش از اتخاذ این تصمیم چهار پرواز از مقصد دوبی به بغداد و چهار پرواز از دوبی به بصره در طول هفته انجام می‌داد.

این تصمیم پس از ناآرامی‌های دوشنبه در بغداد و بصره درپی تظاهرات حامیان صدر اتخاذ شده است.

از افزایش شمار تلفات جانی درگیری‌های روز دوشنبه در عراق به ۳۳ کشته و ۷۰۰ زخمی خبر داد.

منبع: ایسنا

کویت و بحرین هم سفر به عراق را منع کردند

 سفارت کویت در بغداد با توجه به شرایط فعلی عراق از شهروندان کویتی که قصد سفر به عراق را دارند، خواست سفرشان را به تعویق بیندازند.

همچنین این سفارتخانه شهروندان کویتی را که در حال حاضر در عراق حضور دارند، تشویق کرد از عراق خارج شوند.

سفارت بحرین در بغداد نیز در بیانیه‌ای از تمامی شهروندان بحرینی که در حال حاضر در خاک عراق هستند، خواست جوانب احتیاط را رعایت کرده و از مکان‌های تجمع دوری کرده و از دستورالعمل‌های مسؤولان محلی پیروی کنند.

نگرانی سازمان ملل از وضعیت عراق

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد، اعلام کرد که وی با نگرانی اخبار را دنبال می‌کند.

گوترش خواستار «آرامش و خویشتن‌داری» در عراق شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل با نگرانی اعتراضات جاری در عراق را که طی آن تظاهرکنندگان وارد ساختمان‌های دولتی شدند، دنبال می‌کند.

وی گفت: گوترش «به طور ویژه نگران گزارش‌های تلفات درگیری‌ها است و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد اقدامات فوری برای توقف تشدید و اجتناب از هرگونه خشونت انجام دهند.»

ارسال نظر: