کدخبر: 15578

روحانی | حسن روحانی | روحانی رئیس جمهور سابق

حسن روحانی افشاری کرد

او در تازه ترین اقدام در گفتگویی تلفنی با رئیس جمهور فعلی هفته دولت را به او تبریک گفت و پیشنهاد کمک خود را تکرار کرد تا نشان دهد قرار نیست تندروها علیه خود و دولتش را با زبانی تند پاسخ دهد و فعلا بر مدار مماشات و صبر پیش خواهد رفت.

رفتارهای حسن روحانی نشان می دهد او تمایلی ندارد مانند روسای جمهور سابق از عرصه سیاسی فاصله بگیرد و در این میان بیشتر نگاهش به بازی کردن نقشی همچون هاشمی رفسنجانی است.سکوت حسن روحانی مدتی است شکسته شده، یا گاه و بیگاه با وزرا و مدیران دوران ریاست‌جمهوری‌اش جلسه می‌گذارد یا سری به فضای مجازی زده و توئیتی را منتشر می‌کند یا با رفقای سیاسی‌اش از ناطق نوری گرفته تا سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی گعده‌های شبه‌انتخاباتی برگزار می‌کند.

طی روزهای اخیر اما دو وجهه جدید از ظهور و بروز رئیس جمهور سابق را شاهد بودیم.  او از یک سو دست به تلفن برد و در تماسی تلفنی با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مستقر در پاستور هفته دولت را به او تبریک گفت و اینبار مستقیما به او پیشنهاد همکاری و کمک داد، آنهم درست زمانی که ابراهیم رئیسی چند ساعت قبلتر از این تماس تلفنی دولت روحانی و شخص او را در یک نشست خبری مورد نقد و کنایه های خود قرار داده بود.

اما انتشار برخی از ناگفته های روحانی نیز طی دو روز اخیر خبرساز شده است، ناگفته هایی از حضورش در نیویورک و دلیل عدم دیدارش با ترامپ از یک سو و ناگفته هایی از ماجرای افزایش قیمت بنزین و ناآرامی های بعد از آن از سوی دیگر.

حسن روحانی طی یک سالی که از عمر دولت رئیسی گذشته است چند رویکرد متفاوت در مقابل این دولت داشته است. او روزهای ابتدایی حضور رئیسی در پاستور که با حملات و انتقادات تند و تیز به دولت های یازدهم و دوازدهم همراه بود مشی سکوت را پیش گرفت و تا چند ماه بر همین سبک و سیاق پیش رفت.بعد از چند ماه اما او کم کم در فضای مجازی فعال شد و گاه و بیگاه توئیتی هایی معنادار را منتشر می کند. او در گام بعدی جلساتی را با برخی وزرا و معاونانش برگزار کرد و براساس روایت هایی که منتشر می شد در جلسات مذکور که هنوز هم ادامه دارد مسائل روز کشور خصوصا مسائل اقتصادی و دیپلماسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.براساس روایت های درز کرده از همین جلسات هم روحانی به دولت رئیسی پیشنهاد همکاری و کمک داده است. پیشنهادی که با وجود طرح چندین باره آن با واکنش مثبتی از سوی دولتمردان مستقر در پاستور روبرو نشده است.

صبر استراتژیک روحانی

او در تازه ترین اقدام در گفتگویی تلفنی با رئیس جمهور فعلی هفته دولت را به او تبریک گفت و پیشنهاد کمک خود را تکرار کرد تا نشان دهد قرار نیست تندروها علیه خود و دولتش را با زبانی تند پاسخ دهد و فعلا بر مدار مماشات و صبر پیش خواهد رفت.

اما رفتارهای سیاسی حسن روحانی نشان می دهد او تمایلی ندارد مانند روسای جمهور سابق از عرصه سیاسی فاصله بگیرد و در این میان بیشتر نگاهش به بازی کردن نقشی همچون هاشمی رفسنجانی است. بیرون آمدن او از فاز سکوت و گوشه نشینی و برگزاری جلسات مداوم با مدیران دوره خود و با چهره های شاخص جریان اصولگرا، اعتدالی و اصلاح طلب این گمانه را تقویت می کند که حسن روحانی برای آینده سیاسی خود برنامه هایی دارد.به نظر می رسد در این مسیر حتی تن به افشای برخی ناگفته بدهد تا برخی ابهامات درباره دوران ریاست جمهوری اش را شفاف سازی کند، آنچنان که طی روزهای اخیر نیز برخی ناگفته از دوران ریاست جمهوری او در قالب کتابی منتشر شد.

ارسال نظر: