کدخبر: 15842

آبله میمون | علائم آبله میمون | بیماری آبله میمون

علائم آبله میمون شناسایی شد | این افراد زودتر آبله میمون می گیرند

این پژوهشگران علاوه بر این مشکلات شدید و نادر مغزی، شواهدی از مشکلات عصب‌شناختی شایع‌تر از جمله سردرد، درد عضلانی و خستگی در گروه گسترده‌تری از بیماران مشاهده کردند.

حضور ویروس آبله میمون در ایران هم تایید شده و حالا بیش از پیش باید راجع به این بیماری بدانیم. گرچه میزان مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به آبله میمون کمتر از کروناست، اما با این حال عوارض بعدی مانند حمله تشنجی، اختلال حواس، سردرد، درد عضلانی و خستگی قابل توجه است.

به نقل از همشهری آنلاین، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در بازبینی شواهد مربوط به مشکلات عصب‌شناختی یا روانپزشکی افراد دچار عفونت با ویروس آبله میمونی پیش از شیوع اخیر به این نتیجه رسیدند که درصد کوچک اما قابل‌توجهی از بیماران حال عمومی بسیار بدی پیدا می‌کنند. این افراد دچار مشکلات عصب‌شناختی وخیم از جمله حمله تشنجی و آنسفالیت (التهاب مغزی) می‌شوند که می‌تواند به ناتوانی‌های درازمدت منجر شود.

به نقل از ساینس‌ الرت، این پژوهشگران همچنین دریافتند در شمار مشابهی از بیماران، اختلال حواس یا اغتشاش شعور (confusion) رخ می‌دهد. البته باید توجه داشت این ارقام بر اساس شمار معدودی از موارد بررسی در شمار معدودی از افراد بوده‌اند. این پژوهشگران علاوه بر این مشکلات شدید و نادر مغزی، شواهدی از مشکلات عصب‌شناختی شایع‌تر از جمله سردرد، درد عضلانی و خستگی در گروه گسترده‌تری از بیماران مشاهده کردند.

البته بر اساس این بازبینی روشن نبود که این علائم چقدر شدت دارند و برای چه مدتی ادامه یافته‌اند. همچنین روشن نیست چه تعداد افراد مبتلا به آبله میمون دچار علائم روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب می‌شوند. چرا که شمار بسیار اندکی از بررسی‌ها این علائم را بازبینی کرده بودند. از میان این بررسی‌ها اغلب خلق و خوی پایین گزارش شده بود.

البته این پژوهش بر شواهد به دست آمده پیش از پاندمی فعلی آبله میمونی متمرکز بود. اغلب داده‌ها در این پژوهش از آفریقای غربی و ار بیماران بستری‌شده به علت عفونت به دست آمده بود. در حالی که در پاندمی فعلی موارد بیمار عمدتا مربوط به آمریکای شمالی و اروپای غربی است.هنوز روشن نیست که چه میزانی از علائم از شیوع‌های گذشته در همه‌گیری که در حال حاضر جریان دارد، بازتاب خواهد یافت.

علائم روانپزشکی در آبله میمون

پس از انتشار نتایج این بررسی، یافته‌های پژوهش مهم دیگری درباره آبله میمون در شیوع فعلی آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد که شامل بیش از ۵۰۰ نفر مبتلا به آبله میمونی از ۱۶ کشور است.

گرچه هیچ موردی از آنسفالیت یا حمله تشنجی در میان این بیماران گزارش نشده بود، اما سردرد و خستگی در بیش از یک چهارم افراد مبتلا و خلق پایین در حداکثر یک دهم افراد مشاهده شد.با این حال، در دو مورد اخیرا گزارش‌شده آبله میمونی از اسپانیا وجود آنسفالیت تایید شده است. بنابراین نظارت بیشتر برای تعیین گستره واقعی مشکلات جدی‌تر مانند آنسفالیت و حمله تشنجی لازم است.

شیوع آبله میمونی یک نگرانی جهانی باقی می‌ماند و اقدامات مداوم بهداشت عمومی از جمله بهبود دسترسی به واکسیناسیون لازم است.گرچه آبله میمونی عمدتا علائم شبیه آنفلوانزا و مشکلات پوستی ایجاد می‌کند، اما چند بررسی اخیر نشان می‌دهند که علائم روانپزشکی در آن ناشایع نیستند.

ارسال نظر: