کدخبر: 15885

جیران | سریال جیران | سرگذشت جیران

سریال جیران رفع توقیف شد | علت توقیف سریال جیران چه بود؟

مخاطبان سریال حسن فتحی می ‌توانند پس از ۵۶ روز توقیف، قسمت ۲۴ و ۲۵ این سریال را جمعه‌ ۲۵ شهریور به صورت اختصاصی از فیلیمو تماشا کنند.

بنابر دستور بازپرس محترم شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه، دستور رفع توقیف سریال «جیران» صادر شد.هر دو نظریه هیات های کارشناسان رسمی سه نفره و پنج نفره بر حقانیت جیران تأکید کردند، و با قاطعیت آرا به نفع جیران رای دادند. مخاطبان سریال حسن فتحی می ‌توانند پس از ۵۶ روز توقیف، قسمت ۲۴ و ۲۵ این سریال را جمعه‌ ۲۵ شهریور به صورت اختصاصی از فیلیمو تماشا کنند.

علت توقف سریال جیران

سریال جیران

در پی اختلاف کارگردان و تهیه کننده سریال «آهوی من مارال» و تهیه کننده و کارگردان «جیران»، پخش این سریال موقتاً متوقف شده است. فیلیمو نیز به عنوان بستر پخش این سریال موظف به تبعیت از دستور قضایی است و امیدواریم که هر چه زودتر اختلاف طرفین دعوا حل شود و فیلیمو بتواند جیران را برای علاقمندان به این سریال پخش کند.

واقعیت زندگی و سریال جیران

در این بین عبدالله مستوفی در جلد یک کتاب «شرح زندگانی من» در بخش سلطنت ناصرالدین شاه و صفحات ۳۷۷ تا۳۷۹ روایتی از دختر معمار باشی و آمدن آن به حرم شاه تحت عنوان «مال بد بیخ ریش صاحبش» دارد و می‌نویسد: «این روزها اشعار دیگری هم بچه‌های کوچه می خواندند و آن راجع به ربابه خانوم دختر حاجی ابوالحسن معمار باشی بود که شاه او را ازدواج کرده و به مجرد دیدار، او را به خانه پدرش پس فرستاده بود.

ناصرالدین شاه غیر از چند تا زنی که در اوایل به وساطت مادرش گرفته بود و یکی دو تای آنها هم از خانواده سلطنت بودند باقی هفتاد هشتاد زنی که تا این وقت در حباله خود داشت، تقریبا همه را دیده و پسندیده بود.حاجی ابوالحسن معمار باشی اصفهانی ملقب به صنیع الملک (ح۱۲۴۵-۱۳۰۵ق/۱۸۲۹–۱۸۸۸م) به گفته یحیی ذکا از جمله بنایانی بود که از حدود سال ۱۲۹۱ ق زیر دست محمد حسن خان اعتماد السلطنه در کاخ‌ها و باغ‌های سلطنتی تهران کار می کردند.

برخی از کاخ‌های سلطنتی تهران با معماری و طراحی وی پدید آمده است. از جمله «تالار سلام»، «تالار آینه» و سرسراهای و حوضخانه‌های مربوط به آن در کاخ گلستان.در ۱۳۰۰ ق حاجی ابوالحسن به استدعای میرزا ابراهیم خان امین السلطان وزیر دربار به منصب معمار باشیگری ارتقاء یافت و در دربار ناصری ثروت زیادی به دست آورد.

افزون بر مدرسه و مسجد «حاج ابو الحسن معمار باشی» مشهور به«صنیعیه»، «عمارت خوابگاه» ناصر الدین شاه هم هنردستان اوست | معمارباشی در حدود 60 سالگی به مرض حصبه در تهران درگذشت. پس از مرگ وی دولت نیز در صدد تصرف اموال او بر آمد که از میان تنها سهم شاه 45 هزار تومان شد.در اندرون شاه مهمانی می‌شد و زن‌های شاه از خانم‌های اقوام خود و زن‌های رجال دعوت می‌کردند و شاه هم به اندرون می‌آمد و زن‌های خارج هم نباید از رو بگیرند، البته میان آنها دخترهایی هم بودند که اگر پسند شاه می‌شدند با رضایت پدر و مادر ازدواج به عمل می‌آمد. خانم‌های جا افتاده که سمت ریاست بر حرمخانه داشتند، خدمتکارهایی تربیت می‌کردند.

شاه آنها را اگر می‌پسندید، به شیخ اسدالله، شیخ الحرم که برای آموختن قرائت و مسائل نماز خانم‌های حرم هر روز مواظب خدمت بود، فورا دختر خدمتکار را برای شاه صیغه می‌کرد و بر عده زن‌ها یکی افزوده می‌شد. شاه به باغات و ییلاقات می‌رفت، بر حسب تصادف دختری در کنار نهری آمده بود آب ببرد و شاه می‌دید و می‌پسندید، بعد از استرضای پدر و مادر به حرم خانه وارد می‌گشت و به وسیله صیغه خوانی شیخ الحرم زن شاه بود.خانم‌های جا افتاده حرم برای تحصیل تقرب از این جوجه رقیب‌ها، برای خود خیلی به دم پر شاه می‌دادند و سعی می‌کردند که همیشه خدمتکارهای زیبای خوشروی خوش ادای خوش حرف تربیت شده در دستگاه خود زیاد داشته باشند.

ارسال نظر: