کدخبر: 15965

برجام | توافق برجام | هدف برجام

برجام به کجا رسید؟

واکنش ایران به کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ نیز کاملاً سنجیده شده بود. به عنوان مثال، ترور قاسم سلیمانی به دستور رئیس‌جمهور ایالات متحده منجر به واکنش هیجانی و تشدیدکننده ایران نشد.

آمار کرونابا توجه به وضعیت کنونی روابط، ایالات متحده و ایران به طور مستقل برای حفظ منافع خود عمل خواهند کرد. با این حال، دلایلی وجود دارد که باور کنیم هر دو طرف این اصل را درک می‌کنند که اقدامات یکجانبه باید متناسب باشد.به گزارش  تجارت‌نیوز، آخرین اخبار مذاکرات احیای برجام را بخوانید.

به نقل از دنیای‌اقتصاد، زمانی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، ایران با از سرگیری فوری و کامل برنامه هسته‌ای خود واکنشی نشان نداد.در عوض ماه‌ها (یک سال) پس از آن به توافق اولیه پایبند بود، به این امید که ایالات متحده تجدید نظر کند یا سایر امضاکنندگان به شرایط آن عمل کنند. وقتی این اتفاق نیفتاد، ایران توافق را به صورت تدریجی و قابل برگشت ترک کرد و نشان داد که اگر ایالات متحده نیز این کار را انجام دهد، تمایل خود را برای بازگشت به پایبندی کامل دارد.

واکنش ایران به کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ نیز کاملاً سنجیده شده بود. به عنوان مثال، ترور قاسم سلیمانی به دستور رئیس‌جمهور ایالات متحده منجر به واکنش هیجانی و تشدیدکننده ایران نشد.

در مقابل، پاسخ حساب‌شده تهران به حملات موشکی معنادار اما غیرمرگبار به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق، محدود شد. ایالات متحده نیز گهگاه خویشتن داری نشان داده است، مانند زمانی که ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در ژوئن ۲۰۱۹ سرنگون کرد، و  دولت ترامپ تصمیم گرفت تلافی نکند.

به نقل از همشهری‌آنلاین، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا روز شنبه در یک سخنرانی گفت، توافق هسته‌ای با ایران، جسارت این کشور را بیشتر کرد.ترامپ در تجمع جمهوری‌خواهان در شهر «یانگ استون» ایالت اوهایو که برای حمایت از یکی از نامزدهای انتخابات کنگره برگزار شده بود، از خروج دولتش از بسیاری از توافق‌ها و قراردادهای بین‌المللی دفاع کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، دولتش از توافق اقلیمی پاریس که عامل از بین‌رفتن مشاغل بود خارج شد و همچنین «از توافق با ایران که بدترین توافقی بود که در عمرم دیدم کسی امضا کرده باشد».ترامپ گفت: «اگر این توافق کاری که برای آن طراحی شده انجام ندهد، مشکلات بزرگ، بزرگ و بزرگی برای آن‌ها (دموکرات‌ها) پیش خواهد آمد و این را خواهید دید. حرفم را باور کنید. جان کری (وزیر خارجه دولت اسبق آمریکا) بدترین مذاکره‌کننده‌ای بود که در عمرم دیدم».

او درباره جان کری گفت: «او فکر می‌کرد ایران خواهد گفت دست شما درد نکند ایالات متحده آمریکا، باورمان نمی‌شود که بین صد تا صد و پنجاه میلیارد دلار به ما دادید! اما نتیجه واقعی این بود که جسارت ایران بیشتر شود».ترامپ در سال ۲۰۱۷ با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای، تحت کارزار «فشار حداکثری» تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد. ایران تا مدتی به تعهدات خود عمل کرده اما با توجه بد عهدی پیش آمده، در گام‌هایی از تعهدات خود به برجام کاست.

ارسال نظر: