کدخبر: 15997

مالیات | مالیات حقوق بگیران | مالیات شغل آزاد

مالیات ها تغییر کرد | هر ایرانی چقدر مالیات باید بدهد؟

این رویه از آن جهت بدیع و تازه است که تا سال گذشته مزدبگیران حداقلی از پرداخت هرگونه مالیات بر حقوق معاف بودند.

گزارش اخیر سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که تا پایان ماه مرداد ۱۴۰۱، کارکنان حقوق بگیر بخش دولتی و عمومی، بیش از ۱۷ میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مالیات گیری دولت امسال، صدای خیلی‌ها را درآورد. از صاحبان کسب و کار گرفته تا مالکان خودرو و ماشین و حتی صاحبان احتمالی حساب‌های تجاری به اجبار در صف مودیان مالیاتی قرار دارند، اما باورتان می‌شود که دولت، حتی کارگران و کارمندان حداقل بگیر را هم از قلم نیانداخت و در پنج ماه گذشته، چراغ خاموش از آنها مالیات گرفته است؟

گزارش اخیر سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که تا پایان ماه مرداد ۱۴۰۱، کارکنان حقوق بگیر بخش دولتی و عمومی، بیش از ۱۷ میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.مقایسه این آمار با معافیتی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای مالیات حقوق بگیران وضع شده است، نشان می‌دهد که برخلاف سل‌های قبل، کارگران و کارمندان حداقل بگیر نیز در پرداخت این مالیات سهیم‌اند.

برای سال ۱۴۰۱، حداقل درآمد ماهانه یک کارگر ساده ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان تعیین شده‌است، با اضافه شده بیشترین میزان حق اولاد این مبلغ به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان در ماه رسید.

به موازات این افزایش نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ، افزایش مشابهی برای  حقوق کارمندان حداقل بگیر پیش بینی شد.

مطالعه بیشتر:

 خط قرمز ۳۵ میلیونی برای تراکنش‌های بانکی / سقف مالیات کوتاهتر شد

سقف معافیت مالیات بر حقوق چقدر است؟

از ابتدای امسال، سازمان امور مالیاتی به استناد آنچه که قانون بودجه  مقرر شد، سقف معافیت مالیاتی حقوق را ۵ میلیون و ششصد هزار تومان در ماه تعیین کرد.

براین اساس تمامی کارمندان و کارگرانی که در مدت یک ماه درآمدی در این حد داشته باشند از پرداخت مالیات بر حقوق معافند اما به مازاد حقوق یا دستمزد دریافتی آنها به نسبت آنچه که در قانون آمده است، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

این یعنی، حداقل دستمزد ماهانه ۷ هزار و ۹۷۵ تومان از سقف معافیت مالیاتی تعیین شده، جلوتر است و اینگونه شد که برای سال ۱۴۰۱، کارگران ساده نیز در صف پرداخت کنندگان مالیات بر حقوق قرار گرفتند.این به معنی آن است که در پنج ماه گذشته، دولت از هر کارگر یا کارمند حداقل بگیر، ماهانه مبلغی در حدود ۷ هزار و ۹۰۰ تومان مالیات بر حقوق گرفته است.

این رویه از آن جهت بدیع و تازه است که تا سال گذشته مزدبگیران حداقلی از پرداخت هرگونه مالیات بر حقوق معاف بودند. برای سال ۱۴۰۰، مجموع درآمد ماهانه یک کارگر ساده نهایتا سه میلیون و هشتصد هزار تومان بود اما در مقابل سقف معافیت مالیات بر حقوق چهار میلیون تومان تعیین شده بود.

به نظر می‌رسد جلو افتادن حداقل دستمزد از سقف معافیت مالیات بر حقوق در ادامه مسیری باشد که به باور کارشناسان اقتصادی از سوی دولت برای جبران کسری بودجه از محل افزایش درآمدهای مالیاتی اتخاد شده است.

ارسال نظر: