کدخبر: 16397

حقوق بازنشستگان | پاداش بازنشستگان | وام بازنشستگان

حقوق بازنشستگان 20 درصد زیاد می شود | حداقل حقوق بازنشستگن چقدر است؟

در حالی که متناسب سازی حقوق برای بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری برای حداقل بگیران حدود ۵۷ و برای سایر سطوح درآمدی ۳۸ درصد افزایش یافت.

برنامه دولت برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان. افزایش پلکانی «حقوق‌» بازنشستگان کشوری و لشکری تا سقف ۲۰ درصد است و این به معنای این نیست که همه حقوق ها ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند. به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، افزایش نرخ تورم و رشد چندبرابری هزینه‌های زندگی و افزایش فاصله حقوق دریافتی بازنشستگان با شاغلین از جمله عللی است که متناسب سازی حقوق بازنشستگان را از یک سو به یک مطالبه مستمر این قشر و از سوی دیگر به امری اجتناب ناپذیر برای دولت‌ها تبدیل کرده است.

هرساله افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری از دو مسیر و مکانیسم متفاوت دنبال شده و به اجرا درمی آید. پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تمام حواشی که به همراه داشت در نهایت در شهریور ماه جاری بسته شد اما سیر متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و افزایش حقوق آنها در این سال ها چگونه بوده و اکنون با چه سازوکاری قرار است دنبال شود؟.

مروری بر روند متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری

حقوق بازنشستگان

بر اساس آخرین گزارش دریافتی از پایگاه اطلاعاتی صندوق بازنشستگی کشوری، مجموع آمار حقوق بگیران این صندوق تا پایان اسفند ۱۴۰۰، یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۵۰۳ نفر است که استان تهران با ۳۱۷۸۹۷ بیشترین و استان ایلام با ۱۲۹۳۶ نفر کمترین تعداد حقوق‌بگیر را دارا هستند. همچنین ۶۷ درصد جامعه حقوق‌بگیران مرد و ۳۳ حقوق‌بگیران زن هستند.

بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری از سال ۹۵ در قالب افزایش‌های پلکانی به صورت جدی مطرح شد تا باهدف رفع تبعیض، افرادی که دریافتی پایین تری دارند به نسبت مناسبی از دریافتی بالاتر برخوردار شوند. این مصوبه در ابتدای سال ۹۶ به جرا درآمد؛ در بودجه دولت میزان افزایش حقوق بازنشسته‌ها همانند حقوق کارمندان ۱۰ درصد تصویب شد، اما دارندگان حقوق زیر دو میلیون تومان مشمول همسان سازی حقوق شدند و به طور میانگین حقوق مشمولان همسان سازی ۲۰ درصد افزایش یافت.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و در سال ۹۹، افتخاری، مدیرعامل وقت صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه «پس از اجرای طرح همسان‌سازی حقوق، میزان پرداختی ماهانه این صندوق به بازنشستگان ۸۰ درصد افزایش داشته است»، گفت که روند همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در سال‌های آتی هم تداوم خواهد داشت.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۰ همانند شاغلان دولت، بر اساس مصوبه هیئت وزیران به میزان ۲۵ درصد و حداکثر تا ۲.۵ میلیون تومان در فروردین۱۴۰۰ افزایش یافت و متناسب سازی بازنشستگان نیز مطابق جداول سال قبل با ضریب سال جدید (بازنشستگی تا ۹۹/۱۱/۳۰) همزمان به اجرا درآمد. اما برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری، در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۱، ۹۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد که تاکنون به اجرا در نیامده بود.

به موجب بند الحاقی ۱ در تبصره ۲ قانون بودجه؛ دولت مکلف شد مبلغ یک میلیون و۳۰۰ هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه و پرداخت کند که مبلغ نهصدهزارمیلیارد ریال دراجرای ماده(۱۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بابت پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و استمرار همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی، مبلغ ۹۰ هزار میلیارد ریال به سازمان بازنشستگی کشوری بابت استمرار همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و مبلغ ۵۰ هزارمیلیارد ریال به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح بابت استمرار همسان سازی بازنشستگان لشکری از این جمله است.

مردادماه سال جاری، محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره متناسب سازی حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ گفت: «فرمول متناسب سازی هنوز مشخص نیست. این نسبت ۹۰ درصدی همترازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در گروه‌های بیست گانه، برقرار است اما دو تعبیر در این زمینه وجود دارد؛ یکی اینکه به بازنشستگانی که پس از اسفند ۱۴۰۰ بازنشسته شده اند باید برایشان متناسب سازی انجام شود. تعبیر دوم اینکه درست است که اکنون در هر ۲۰ گروه، ۹۰ درصد برقرار است اما برخی دستگاه‌ها زیر ۹۰ درصدند که در قانون و بخشنامه‌ها نیست و باید اصلاح شود و این ۹۰۰۰ میلیارد تومان اینجا خرج شود یا به طور کلی برای همه باشد؟. در هرحال هنوز سازمان برنامه به ما فرمول اعلام نکرده است.»

در حالی که متناسب سازی حقوق برای بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری برای حداقل بگیران حدود ۵۷ و برای سایر سطوح درآمدی ۳۸ درصد افزایش یافت؛ متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تا کنون به اجرا در نیامده بود که در حال حاضر و با تنظیم لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری زمینه اجرایی سازی آن فراهم شده است.

ارسال نظر: