کدخبر: 16732

زیارت حج گران شد | مسافران سفر حج بخوانند

هم اکنون روحانیون واجد شرایط کاروان ها برای حج سال آینده انتخاب و چندین نشست و هماهنگی های لازم در قالب آموزش و دیگر اقدامات با این عزیزان انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت:‌ با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌ها از سوی مسئولان حج عربستان، پیش‌بینی می کنیم حج ۱۴۰۲ گران‌ترین حج در طول تاریخ اعزام‌ها باشد.به گزارش تجارت‌نیوز، نماینده ولی فقیه در بعثه حج و زیارت با تاکید بر اینکه زائران بالای ۶۵ سال به حج تمتع ۱۴۰۲ اعزام خواهند شد، گفت: در حج امسال حدود ۴۰ هزار زائر ایرانی راهی عربستان شدند اما سال آینده ۸۵ هزار زائر به حج تمتع اعزام خواهند شد.

به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد زائران اعزامی به حج تمتع سال آینده را افراد بالای ۶۵ تشکیل خواهند داد، ‌اظهار داشت:‌ یکی از دلایل افزایش دو برابری سهیمه زائران ایرانی در مقایسه با تعداد افراد اعزام شده به حج تمتع امسال، ‌مکاتبات و پیگیری مسئولان ایرانی و نیز برداشته شدن شرایط سخت کرونایی در عربستان است.

وی درباره اینکه چرا نمی‌توان بیش از ۲۵ درصد از زائران متقاضی و واجد شرایط بالای ۶۵ سال را به حج تمتع اعزام کرد، گفت: محدودیت ایجاد شده توسط عربستان با هدف ارائه خدمات هرچه بیشتر و جلوگیری از کاهش سرعت ارائه خدمات به حجاج است.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید براینکه همچنان برخی محدودیت‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در عربستان انجام می شود، بیان داشت: در هر صورت زائران اعزامی به عربستان نیز با احترام به قوانین این کشور، رعایت مسایل بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام نواب درباره افزایش سهمیه ایران برای اعزام به حج تمتع گفت: مسئولان حج و زیارت عربستان در سال ۱۳۹۹ قول های مساعدی در خصوص افزایش سهمیه حج تمتع برای تشرف زائران ایرانی داده بودند اما با توجه به شرایط کرونایی باید منتظر تصمیم جدید عربستان در این زمینه باشیم. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین در خصوص راه اندازی حج عمره اظهار داشت: آماده اعزام زائران ایرانی برای حج عمره هستیم اما در هر صورت از سرگیری این مهم مرهون ارتباطات و توافقات وزاری خارجه دو کشور ایران و عربستان با در نظر گرفتن منافع ملی است که پس از آن باید نسبت به راه اندازی سفارت و کنسولگری اقدام کرد.

حجت الاسلام نواب با تاکید بر اینکه در اعزام سال آینده اولویت با زائرانی است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه سفر خود اقدام کرده باشند، تصریح کرد:‌ این عده که به هر دلیل نتوانستند در حج تمتع امسال اعزام شوند در اولویت اعزام سال آینده هستند و مابقی اعزام ها براساس قاعده و روال همیشگی نوبت بندی در صورت دارا بودن شرایط اعزام خواهند شد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین در خصوص برخی اقدامات انجام گرفته برای حج ۱۴۰۲ نیز گفت: هم اکنون روحانیون واجد شرایط کاروان ها برای حج سال آینده انتخاب و چندین نشست و هماهنگی های لازم در قالب آموزش و دیگر اقدامات با این عزیزان انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و برنامه ریزی برای زائران حج ۱۴۰۲ به دو روش حضوری و غیر حضوری انجام خواهد شد، ادامه داد:‌ آموزش های لازم به زائران قبل از اعزام در زمانبندی مشخص شده به انجام خواهد رسید.حجت الاسلام نواب با بیان اینکه برخی روحانیون با توجه به شرایط سنی به حج سال آینده اعزام نخواهند شد، ‌گفت:‌ تاکنون اقدامات لازم به منظور جایگزینی روحانیون واجد شرایط اعزام انجام شده است.

ارسال نظر: