کدخبر: 16828

راه درمان آنفولانزا پیدا شد | با این راهکار از آنفولانزا دور بمانید

مهمترین علائم آنفلوآنزای فعلی تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، بی حالی شدید، بدن‌درد و در برخی افراد علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ است.

 معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: کسی که علایم سرماخوردگی داشته باشد، نباید به مدرسه بیاید و باید با استراحت در منزل دوره بیماری طی شود. بر اساس آمار وزارت بهداشت،‌ در حال حاضر روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به صورت سرپایی به بیمارستان‌های کشور مراجعه می‌کنند که شامل تمام بیماران تنفسی هستند؛ نمونه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که بالای ۵۰ درصد از این افراد به آنفلوآنزا مبتلا هستند. همچنین روزانه حدود ۱۲۰۰ نفر بستری بیماران تنفسی را داریم که در بستری‌ها هم بالای ۵۰ درصدشان به آنفلوآنزا مبتلا هستند.

مهمترین علائم آنفلوآنزای فعلی تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، بی حالی شدید، بدن‌درد و در برخی افراد علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ است. نحوه کنترل آن، کنترل تب، مصرف مایعات و استراحت است.

کارشناسان معتقدند دلیل همه‌گیری این بیماری در ابتدای فصل پاییز و این حجم درگیری،‌ کاهش رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی از سوی مردم است؛ ‌پس از کاهش همه گیری کرونا، در روزهای اخیر مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند از سوی دیگر برقراری حضوری مدارس و دانشگاه‌ها نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل گسترش بیماری‌های تنفسی در این روزها باشد.

کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: آنفلوآنزا حدود یکماه زودتر از آن چیزی که فکر می کردیم، شیوع یافته و موارد ابتلا رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا بیماری ویروسی است، اظهار داشت: سرعت شیوع این بیماری نه تنها در کشورمان بلکه در سایر کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است، در سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا، همه گروه‌های سنی ماسک می زدند به همین دلیل موارد ابتلا به آنفلوآنزا کمتر مشاهده شد، اما امسال به دلیل کاهش رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک موارد ابتلا به این بیماری بویژه در دانش آموزان زیاد شده است.

مواردی نیز از مرگ و میر افراد پرخطر مانند بیماران قلبی، سرطانی، دیابت و غیره ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا در کشور داشتیم و این بیماری سرعت شیوع بالایی دارد، به همین دلیل به مردم توصیه می شود، حتما بیرون از منزل بویژه در محیط های بسته مانند مترو، اتوبوس و غیره ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را در مکان‌های پرتجمع حفظ کنند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: قبل از بازگشایی مدارس تمهیداتی با وزارت آموزش و پرورش در قالب تفاهم نامه برای فعال شدن نظام مراقبت منعقد شده، ۱۲ میلیون دانش آموزان در کشور وجود دارد این نظام مراقبت را فعال کردیم، کسی که علایم سرماخوردگی داشته باشد، نباید به مدرسه بیاید و باید با استراحت در منزل دوره بیماری طی شود.

حیدری با اشاره به اینکه مراجعه‌های مردم به داروخانه ها برای دریافت سرم و آنتی بیوتیک زیاد شده است، تصریح کرد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک تاثیری در بهبودی بیماری ندارد و باید فرد بیمار استراحت کرده و مایعات مصرف کند.

وی در مورد واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: به اندازه کافی واکسن آنفلوآنزا در کشور وجود دارد و حتی ۲۰۰ هزار دز بیشتر از سال قبل تامین شده است، البته میزان این واکسن در دنیا نیز محدود بوده و فقط بیمارانی پرخطر سرطانی، دیابت، قلبی، دارای نقض ایمنی بدن و غیره مجاز به تزریق آن هستند.

ارسال نظر: