کدخبر: 17134

علی دایی | عکس علی دایی | بیوگرافی علی دایی

علی دایی به سیم آخر زد | مصاحبه علی دایی فضای مجازی را تکان داد

او اگرچه این روز‌ها در فضای مجازی کم‌کار شده، ولی به تازگی پست معناداری در اینستاگرام منتشر کرده و از مردم ایران به خاطر اینکه تبدیل به دغدغه‌ای برای آن‌ها شده خبر داده است.

نمی‌شود همه چیز را به شایعات سپرد. عدم مدیریت صحیح در رفتار با علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، سرآغازی بر به‌وجودآمدن شایعات جنجالی است که حالا بُعد جهانی به خود گرفته است. ماجرای این اخبار درست از رفتاری که با علی دایی در فرودگاه امام خمینی شد، کلید خورد. روزنامه شرق نوشت: علی دایی اسطوره فوتبال ایران چند هفته‌ای می‌شود که در بطن اخبار و حواشی قرار گرفته است. او اگرچه این روز‌ها در فضای مجازی کم‌کار شده، ولی به تازگی پست معناداری در اینستاگرام منتشر کرده و از مردم ایران به خاطر اینکه تبدیل به دغدغه‌ای برای آن‌ها شده خبر داده است.

ماجرای پست اخیر علی دایی به واکنش او بعد از قهرمانی تیم‌های ملی فوتبال ساحلی ایران و کشتی فرنگی برمی‌گردد. او با انتشار تصویری از این دو تیم و حمایت ضمنی از آن‌ها که بعد از کسب عنوان قهرمانی، روی سکو، خوشحالی نکردند، نوشت: «سپاس و درود بر قهرمانان ملی کشورم. در این روز‌های سخت که همه داغداریم، من هم دغدغه‌ای کوچک برای شما شده‌ام، مهم‌ترین چیزی که مرا دلگرم می‌کند محبت بی‌دریغ شما هم‌وطنانم است».

موضوعی که علی دایی به آن اشاره کرده مربوط به رخداد‌های اخیری است که در ایران اتفاق افتاده است. او ابتدا در داستان مهسا امینی و سپس در ماجرای دانش‌آموز اردبیلی، یعنی اسرا پناهی، واکنشی در فضای مجازی داشت که حساسیت رسانه‌های اصولگرا و نزدیک به دولت را برانگیخت. با این حال، به نظر می‌رسد موردی که علی دایی به آن پرداخته شایعات مربوط به بازداشت‌شدن اوست. شایعه‌ای که چند روز پیش، روزنامه آلمانی «اشپیگل» به نقل از باشگاه بایرن‌مونیخ، تیم سابق علی دایی، مطرح کرد و موجی از نگرانی را به بار آورد. همان خبر بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف دنیا داشت و دیگر رسانه‌های معتبر ورزشی هم به نقل از اشپیگل همان خبر را بازنشر کردند.

در خبری که رسانه‌های آلمانی منتشر کردند، به نگرانی و بیانیه باشگاه بایرن‌مونیخ برای سه بازیکنی ایرانی سابقش اشاره شده بود. بایرنی‌ها با توجه به اتفاقات اخیر در ایران، بیانیه‌ای نوشتند و خبر دادند که نگران وضعیت سه بازیکن سابق ایرانی یعنی علی دایی، علی کریمی و وحید هاشمیان هستند. در همان بیانیه اشاره‌ای به شایعه بازداشت علی دایی هم شده بود. سکوت علی دایی در فاصله ۴۸ ساعته بعد از انتشار خبر، به این گمانه‌زنی در بین رسانه‌های اروپایی شدت بیشتری بخشید، ولی نهایتا پست جدیدی که علی دایی منتشر کرده، نشان می‌دهد، شایعه بازداشت مجدد او مبتنی بر واقعیت نیست.

در طول هفته‌های گذشته، این دومین بار است که عنوان می‌شود علی دایی بازداشت شده است. قبل از این و زمان مراسم چهلم درگذشت مهسا امینی، خبری در فضای مجازی دست به دست شد که علی دایی برای بزرگداشت مراسم مهسا امینی، خودش را به سقز رسانده، ولی او را در هتل حبس و سپس به مکانی دیگر منتقل کرده‌اند. موضوعی که با واکنش مسئولان شهر و استان مربوطه همراه شد و آن‌ها از این گفتند که علی دایی در خانه‌اش در تهران حضور دارد و اصلا به شهر سقز سفر نکرده است. اشاره علی دایی به داستان اخیر و تبدیل به دغدغه شدنش برای مردم ایران هم به همین بخش برمی‌گردد.

با وجود این، نمی‌شود همه چیز را به شایعات سپرد. عدم مدیریت صحیح در رفتار با علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، سرآغازی بر به‌وجودآمدن شایعات جنجالی است که حالا بُعد جهانی به خود گرفته است. ماجرای این اخبار درست از رفتاری که با علی دایی در فرودگاه امام خمینی شد، کلید خورد. دایی که از استانبول به تهران برگشته بود، در فرودگاه امام به اتاقی هدایت و بابت فعالیتش در اینستاگرام بازخواست شد. سپس، پاسپورت او ضبط شد و به این چهره شناخته‌شده برگه‌ای دادند که برای پیگیری و رسیدگی به اتهاماتش باید به دادگاه انقلاب مراجعه کند.

این خبر ابتدا به صورت تأییدنشده‌ای در یکی، دو سایت خبری منتشر شد، ولی گفت‌وگوی کوتاه علی دایی با یکی از خبرگزاری‌های خارجی، نشان داد که چنین اتفاقی رخ داده است. دایی در آن مصاحبه از رفتاری که با او در فرودگاه امام شده ابراز ناراحتی کرد. اندکی بعد مسئولان وزارت کشور خبر دادند که پاسپورت علی دایی به او برگردانده شده و عنوان شد که بهتر است درباره رفتار با چنین چهره‌هایی، دقت بیشتری به کار برده شود.

هنوز تب و تاب این داستان فروکش نکرده بود که ماجرای اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی از راه رسید. در شرایطی که رسانه‌ها و چهره‌های دولتی، مرگ این دانش‌آموز را خودکشی یا مرگ بر اثر عارضه قلبی توصیف می‌کردند، علی دایی در استوری‌ای اینستاگرامی خبر مرگ او به دلایل فوق را رد کرد. همین مورد کافی بود تا هجمه‌ها علیه دایی از طرف رسانه‌های اصولگرا بیشتر شود و حتی در مطالبشان بعضا علی دایی را به طور غیرمستقیم تهدید کنند. نهایتا قوه قضائیه از علی دایی خواست اگر مدرکی در این مورد دارد، آن را رو کند تا به آن رسیدگی شود. دایی که از حمله این رسانه‌ها به خودش کلافه و متهم به بازی‌کردن در رسانه‌های آن طرف آبی شده بود، با انتشار یک استوری دیگر نوشت که هرگز بدون آگاهی موضوعی را مطرح نمی‌کند.

به هر روی، با فروکش‌کردن این داستان، رفته‌رفته ماجرای هجمه علیه دایی از بین رفت تا اینکه باشگاه بایرن‌مونیخ در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت علی دایی، علی کریمی و وحید هاشمیان ابراز نگرانی کرد. دایی هم بعد از قهرمانی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و فوتبال ساحلی، از فرصت استفاده کرد و ضمن تبریک به آن‌ها به طور غیرمستقیم خبر بازداشتش را رد کرد. او از محبت بی‌دریغ مردم نسبت به خودش نوشت و آن را مایه دلگرمی دانست.

حال اگرچه پیام علی دایی واضح و روشن است، ولی همچنان نمی‌شود از اصل موضوع فاصله گرفت؛ به راستی اگر آن رفتار با علی دایی در فرودگاه امام خمینی صورت نمی‌گرفت و پاسپورت او در اقدامی نه چندان سنجیده ضبط نمی‌شد، آیا باز هم علی دایی به دغدغه‌ای برای مسئولان و مردم تبدیل می‌شد؟

ارسال نظر: