کدخبر: 17199

الناز رکابی الگو ورزشکاران شد | نیلوفر مردانی راه الناز را می رود

پس از انتشار تصاویر نیلوفر مردانی بود که وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که نیلوفر مردانی بدون اخذ مجوز لازم از شورای برون‌مرزی در مسابقات اسکیت ترکیه شرکت کرده است.

نیلوفر مردانی، ورزشکار «اسکیت سرعت» اهل ایران و عضو تیم‌ملی اسکیت سرعت ایران است که سابقه حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ و مسابقات قهرمانی جهان اسکیت سرعت با تیم‌ملی ایران را دارد. نیلوفر مردانی، ورزشکار «اسکیت سرعت» اهل ایران و عضو تیم‌ملی اسکیت سرعت ایران است که سابقه حضور در بازی‌های آسیایی 2010 و مسابقات قهرمانی جهان اسکیت سرعت با تیم‌ملی ایران را دارد. چندروز پیش تصویر بدون حجاب او که در مسابقات آزاد استانبول با پیراهن ایران شرکت کرد و بر سکوی نخست قهرمانی ایستاد، منتشر شد.

پس از انتشار تصاویر نیلوفر مردانی بود که وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که نیلوفر مردانی بدون اخذ مجوز لازم از شورای برون‌مرزی در مسابقات اسکیت ترکیه شرکت کرده است. این وزارتخانه با تاکید بر حفظ ارزش‌های اسلامی در مسابقات ورزشی و یادآوری قهرمانی‌ها و افتخارآفرینی‌های ورزشکاران بانوی ایرانی در رشته‌های مختلف با حفظ حجاب اسلامی و تقبیح عدم برخورداری نیلوفر مردانی از پوشش مصوب امور بانوان این وزارتخانه اعلام کرد که براساس اطلاعات دریافتی از فدراسیون اسکیت، این ورزشکار از ماه گذشته در تیم‌ملی ایران عضویت نداشته و او در سفری شخصی و بدون اخذ مجوز لازم از شورای برون‌مرزی وزارت ورزش‌وجوانان در این مسابقات حضور پیدا کرده است. ضمن اینکه تیم‌ملی ایران نیز در این مسابقات شرکت نکرده است. ادامه این گزارش از روزنامه آرمان ملی را بخوانید 

رقابت بدون حجاب نیلوفر مردانی در مسابقات اسکیت ترکیه در شرایطی بود که زمان زیادی از حضور الناز رکابی بدون برسرداشتن حجاب در مسابقات سنگ‌نوردی در کره‌جنوبی در مهرماه سال 1401 نگذشته بود. الناز رکابی یک‌سال پیش گفته بود: « با 32 سال سن نه بیمه دارم نه شغل و نه آینده؛ اما مهاجرت نمی‌کنم چون دوست دارم نماینده ایران معرفی شوم. من آنقدر درگیر ورزش هستم که یکسری معیارهایی که برای یک زندگی خوب است را در نظر نمی‌گیرم. من همیشه در حال تمرین و ورزش قهرمانی هستم.

از صبح که می‌آیم بیرون تمرینم می‌کنم و به مربیگری‌ام می‌پردازم که بتوانم بخشی از هزینه‌های زندگی‌ام را تامین کنم و بعد هم به خانه برمی‌گردم. جز این دغدغه دیگری در زندگی ندارم. ولی قطعا زندگی خرج دارد و حقوقی که از طریق مربیگری به‌دست می‌آورم کفاف زندگی‌ام را نمی‌دهد و مزد زحماتم نیست» برخی پس از حضور جنجالی او در مسابقات کره‌جنوبی از تغییر نظر رکابی خبر داده و چنین مطرح کردند رکابی به ایران بازنمی‌گردد، اما وی 26 مهر خبر داد که به کشور بازمی‌گردد.

27 مهر او به ایران بازگشت و استقبال زیادی از او شد. رکابی در پاسخ به سوالات متعدد و مشابه خبرنگار صداوسیما و یکی دو خبرگزاری دولتی، به توضیحاتش در استوری اینستاگرام خود اشاره کرد و گفت: همان‌طور که آنجا توضیح دادم، به‌دلیل فراخوانی غیرمنتظره‌ای که از من در مسابقات شد، درگیر لوازم فنی خود شدم و این باعث شد از حجابی که باید می‌داشتم غافل شوم. رکابی در واکنش به جوسازی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین بیان داشت: یکسری تندروی‌ها در این ماجرا اتفاق افتاد.

از مردم ایران به‌دلیل تشنج ایجاد شده، عذرخواهی می‌کنم. ملی‌پوش ایران درباره شایعاتی که درباره احتمال آزار و اذیتش در بازگشت به ایران منتشر شده بود، گفت: با آرامش، سلامت کامل و طبق برنامه از پیش تعیین شده به ایران بازگشتم. پرسش عجیب بعدی خبرنگار صداوسیما درباره خداحافظی الناز رکابی از تیم‌ملی بود که او جواب جالب و محکمی داد: خداحافظی از تیم‌ملی در کار نیست و تا جایی‌که بتوانم طبق اعتقاداتم جلو می‌روم. نکته قابل تامل دیدار رکابی با وزیر ورزش بود. سجادی با اعلام حمایت مجدد از ورزشکاران به‌ویژه ملی‌پوشان، رکابی را در ادامه راه حرفه‌ای‌اش تشویق کرد و به او گفت: «وزارت ورزش متعلق به تمامی ورزشکاران است و در این راه تمامی ابزارهای قانونی در خدمت ورزشکاران بوده و خواهد بود. الناز رکابی فرزند ایران است و دلیلی ندارد با او برخورد حذفی شود. اتفاقی رخ داده و باید با نگاه پدرانه آن را دید.»

در وهله نخست نباید فراموش کرد بی‌حجابی ورزشکاران که نمایندگان مردم ایران هستند پذیرفته نیست. از سوی دیگر براساس آنچه همگان شاهدش بودند وزارت ورزش برخلاف برخی تصورات در حمایت از الناز رکابی عقب‌نشینی نکرد و حتی حاضر شد انتقادات آیت‌ا... علم الهدی خطاب به وزیر ورزش را پذیرا باشد: «تا این حد نظام بدهکار شود که یک دختر ناهنجاری که در اجرای برنامه سنگ‌پیمایی روسری خود را برداشته و کشف حجاب کرده، آن هم در مقابل چشم تمام مردم دنیا به‌عنوان یک ورزشکار اعزام شده از جمهوری اسلامی، آبروی نظام را برده و بعد بگوید روسری‌ام افتاد، حالا قبول می‌کنیم، سیاست این است این خانم از کشور طرد نشود و به مملکت و خانواده برگردد.

اما این آقای وزیرورزش کنار او بایستد و او هم به‌جای روسری کلاه سرش بگذارد و عکس بردارد، این قابل تحمل نیست، این دهن‌کجی به دخترها و زن‌های باحجابی است که در این مجامع و راهپیمایی‌ها حرکت میلیونی انجام دادند.» آیا وزیر ورزش قائل به دیدار با نیلوفر مردانی هم هست؟ او هم افتخارات زیادی در این رشته برای کشور کسب کرده و تا چندی پیش عضو تیم‌ملی بوده است. نیلوفر مردانی هنوز صحبتی درباره اقدامانش نکرده است بنابراین با قضاوت‌های زودهنگام نباید او را به مسیری سوق داد که به ضرر ورزش کشور است.

ارسال نظر: