کدخبر: 17374

بیماری عفونی در کمین کردم | علت شیوع بیماری عفونی چیست؟

مله بمب افکن ها، حمله تانک ها، حمله موشکی، حمله هسته ای، ... نام حملات جنگی است که بارها از آنها خوانده ایم یا شاهد درگیری با آنها و تلفات این نوع جنگ ها بوده ایم اما این حملات مرگبارتر از حمله آب و هوا به جهان نیست.

متخصص عفونی گفت: اینکه همین فردا با تغییرات اقلیمی شاهد رشد بیماری های عفونی و باکتریایی باشیم وجود ندارد، اکنون وزارت بهداشت برای جلوگیری از رشد این بیماری ها اقدامات لازم را انجام می دهد ولی باز باید در برنامه های بلند مدت، مسئله بیشتر مدنظر وزارت باشد زیرا امکان دارد سرعت گرمایش زمین افزایش یابد و غافلگیری در مقابله با این تغییرات و بیماری های حاصل از آن، شکل بگیرد که خطرناک است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حمله بمب افکن ها، حمله تانک ها، حمله موشکی، حمله هسته ای، ... نام حملات جنگی  است که بارها از آنها خوانده ایم یا شاهد درگیری با آنها و تلفات این نوع جنگ ها بوده ایم اما این حملات مرگبارتر از حمله آب و هوا به جهان نیست. حمله ای که گام اولش را کشورهای توسعه یافته امروز برداشتند. آنها سوخت های فسیلی را سوزاندند برای رشد خود و در ادامه سریع ، اقلیم نابود شد. واکنش طبیعت به تلاش ویران کننده انسان برای پیشرفت با استفاده از سوخت های فسیلی، حمله بود. حمله ای به نام تغییرات اقلیمی.

دمای زمین به دلیل فعالیت‌های انسانی در حال افزایش خطرناک  است. گرمایش زمین و  تغییرات آب و هوایی اکنون همه جنبه‌های زندگی انسان را تهدید می‌کند و اگر کنترل نشود، انسان و طبیعت با گرم شدن فاجعه بار دمای زمین همراه با تشدید خشکسالی، افزایش بیشتر سطح آب دریاها و انقراض دسته جمعی گونه‌ها مواجه خواهند شد.

ما با چالش بزرگی روبرو هستیم. حمله تغییرات اقلیمی گسترده است. از خشک شدن زمین و فرونشست و بی آبی و سیل و ... گرفته تا بیمارها را شکل می دهد.

هر روز افزایش گرمای زمین یعنی تولید بیماری های عفونی و مرگباری که تا رسیدن به کشف درمان آنها، هزاران و میلیون ها انسان خواهند برد.

در این گزارش نگاهی داریم به تغییرات اقلیمی با تولید بیماری های مرگبار این روزها و در آینده بر سر انسان ها خواهد آورد و ایران در کجای این مقاومت در برابر این حمله گسترده و مرگبار است.

افزایش مرگ و میر کودکان با گسترش تغییرات اقلیمی

سازمان یونیسف، در این زمینه در سایت خود اعلام کرد: تقریباً هر کودکی در معرض خطرات مکرر و مخرب آب و هوایی از جمله  آلودگی هوا، طوفان، بیماری، سیل، موج گرما و کمبود آب قرار دارد و با تشدید این خطرات، کودکان بیشتری آسیب خواهند دید و حتی مرگ و میز نیز بین آنها افزایش خواهد داشت.

بیش از یک میلیارد کودک در معرض خطر تغییرات اقلیمی

بر اساس آمار سازمان بین المللی یونیسف، بیش از 1 میلیارد کودک در معرض خطرات شدید و مخرب آب و هوایی قرار دارند و این بحران ها همه را به یک اندازه تحت تاثیر قرار نخواهد داد. کودکان بیشتر از بزرگسالان رنج خواهند برد و آنهایی که در فقیرترین جوامع هستند بیشترین بار را متحمل خواهند شد.

تغییرات اقلیمی تهدیدی جدی برای سلامت و رفاه

این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز در آخرین گزارش خود تغییر آب و هوا را به عنوان تهدیدی برای سلامت و رفاه در اروپا قلمداد کرده و آورده است: شدت تأثیرات کنونی و پیش‌بینی‌شده آب و هوا بر سلامتی در اروپا نیازمند افزایش اقدامات در جهت کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوایی است. امواج گرما بیشترین تعداد مرگ و میر را در میان رویدادهای مرتبط با آب و هوا و آب و هوا در اروپا به ‌ویژه در اروپای جنوبی و مرکزی ایجاد می کند.  

حمله تغییرات اقلیمی به حیات کشاورزان، جنگلبانان و امدادگران

شرایط آب و هوایی در سرتاسر اروپا برای ظهور و انتقال بیماری‌های عفونی حساس به آب و هوا مناسب‌تر می‌شود، که ممکن است به ویژه بر افرادی که در کشاورزی، جنگل‌داری یا خدمات اورژانسی (از طریق قرار گرفتن در معرض بیشتر) کار می‌کنند یا افراد مسن، کودکان خردسال و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تأثیر بگذارد.

افزایش پشه ها و باکتری های مرگبار در کره زمین

با گرمایش بیشتر زمین ، گونه‌های پشه که به عنوان ناقل مالاریا و دانگ عمل می‌کنند، احتمال شیوع خواهند یافت. با گرم تر شدن این کره خاکی، خطر شیوع تب نیل غربی  در اروپای مرکزی، شرقی و جنوبی افزایش می یابد و خطر انتقال را به مناطقی از شمال و غرب اروپا که قبلاً تحت تأثیر قرار نگرفته بودند، افزایش می دهد. گرم شدن آب دریا به طور فزاینده ای برای باکتری های خطرناک ویبریو به ویژه در امتداد سواحل دریای بالتیک مناسب است.

تاثیر گرمایش همه گیر زمین در شیوع بیماری های عفونی در ایران

دکتر شاهین قاسمی متخصص عفونی بیمارستان عرفان نیایش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که تغییرات اقلیمی چه تاثیری روی افزایش بیماری های عفونی در کشور دارد گفت: بیماری های عفونی عوامل میکروبی دارند که در شرایط خاصی فعال می شوند و یکی از این شرایط مربوط به وضعیت آب و هوایی است. یعنی مثلا ما با بیماری مالاریا در شرایط آب و هوایی گرم روبرو می شویم فلذا هم اکنون این بیماری در جنوب کشور دیده می شود. یا تب دانگ نیز که یک بیمار عفونی است و در شرایط مختلف آب و هوایی گرم و مرطوب رشد می کند نیز در مناطقی که این شرایط را دارند رشد می کنند. همچنین مثلا ما در شمال کشور نیز تب شالیزار را داریم که دلیل آن شرایط آب و هوایی آن منطقه است که بیشتر برنج کارها به آن مبتلا می شود.

او ادامه می دهد: با توجه به اینکه کشور ما چهارفصل است، طبیعتا نسبت به وضعیت آب و هوایی، بیماری های عفونی را در هر یک از این مناطق هر ساله می بینیم. اما وقتی تغییرات اقلیمی رخ دهد و وضعیت تغییر کند، طبیعتا نسبت به عوض شدن شرایط آب و هوایی بیمارهای مربوط به آن فضا نیز رشد خواهد کرد.

شاهین قاسمی ادامه می دهد: بیماری های که در مناطق گرمسیری مثل بولیمیا یا مالاریا وجود دارد بدون شک با تغییرات اقلیمی و گرم شدن کشور، به سمت شمال حرکت خواهد کرد. البته خوشبختانه این بیماری ها با نظارت های وزارت بهداشت آمارش کم شده است اما باز ما باید شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم که دیگر این بیماری ها نتوانند رشد کنند و اقدامات جلوگیری صورت بگیرد.

وزارت بهداشت باید برای مقابله با حملات تغییرات اقلیمی تدبیر کند

این متخصص عفونی در پایان اظهار کرد: اینکه بگوییم چون جهان درگیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است، همین فردا، بیماری های عفونی در کشور رشد می کنند، غلط است. شکل گیری و گسترش این بیماری ها طی گسترش گرمایش زمین و تغییرات اقلیم بازه زمانی نیاز دارد و می تواند حتی تا ده سال طول بکشد.یعنی ضمن اینکه فرصت داریم، می تواند خیلی زود هم دیر شود. اینکه همین فردا با تغییرات اقلیمی شاهد رشد  بیماری های عفونی و باکتریایی باشیم وجود ندارد، اکنون وزارت بهداشت برای جلوگیری از رشد این بیماری ها اقدامات لازم را انجام می دهد ولی باز باید در برنامه های بلند مدت، مسئله بیشتر مدنظر وزارت بهداشت باشد زیرا امکان دارد سرعت گرمایش زمین افزایش یابد و غافلگیری در مقابله با این تغییرات و بیماری های حاصل از آن شکل بگیرد که خطرناک است.

ارسال نظر: