کدخبر: 17415

بیماری| بیماری جدید

خبر مهم درباره آنفولانزا| هشدار جدی به این افراد

به گفته دکتر سید احمد طباطبایی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری در درمان آنفلوآنزا ندارند و پس از بهبودی از آنفلوآنزا باز هم تزریق واکسن موثر است.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ضمن تشریح آخرین وضیعت بروز کرونا و آنفلوآنزا در ایران، گفت: یکی از داروهای ممنوعه در این شرایط برای کودکان آسپیرین است زیرا به دنبال ابتلا به آنفلوآنزا و مصرف آسپیرین ممکن است کودک به مرحله‌ نارسایی شدید کبدی برسد که متاسفانه مرگ و میر در آن زیاد است.

دکتر سید احمد طباطبایی، با اشاره به کاهش درصد مرگ و میر کرونا،‌ گفت: البته متاسفانه برخی شهرها به دلیل برخی عدم رعایت‌ها مجددا دارند به رنگ قرمز و نارنجی نزدیک می‌شوند که این نشان می‌دهد آمار ابتلا افزایش یافته است؛ اما آمار مرگ ومیر کاهشی بوده است. باز شدن مدارس،‌ حضور افراد بدون رعایت نکات بهداشتی در مجامع و... سبب شده است که روند بیماری دوباره دچار تغییراتی شود.

الگوی یکسان بروز آنفلوآنزا در ایران و جهان

وی در خصوص وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور، اظهار کرد: ایران هم تقریبا در حال دنبال کردن الگوی جهانی آنفلوآنزا است. در جهان به خصوص با آغاز فصل سرما شیوع آنفلوآنزا را در همه رده‌های سنی شاهد هستیم ولی مشکل آنفلوآنزا این است که علائم بسیار متفاوت و متغیری دارد و یک الگوی ابتلای واحد وجود ندارد؛ چنانچه برخی با علائم کم و برخی با علائم شدید به بیماری مبتلا می‌شوند.

مطالعات اپیدمیولوژیک تنها راه افتراق عفونت‌های تنفسی ویروسی

او درباره ابتلای کودکان به آنفلوآنزا، بیان کرد: با توجه به اینکه امسال مهدکودک‌ها و مدارس همه حضوری شدند، میزان شیوع بیماری خیلی افزایش یافت و این در شرایطی است که نمی‌توان بدون انجام آزمایش به شکل ۱۰۰ درصدی گفت بیماری بروز یافته در فرد، آنفلوآنزا،‌ کرونا و یا بیماری‌های ویروسی تنفسی دیگر است. برخی افراد به رینوویروس‌ها، انتروویروس و آدنوویروس‌ها و... مبتلا می‌شوند و دچار علائمی می‌شوند که غیرقابل افتراق از آنفلوآنزا است و می‌توانند علائم گوارشی یا تنفسی ایجاد کنند. راه افتراقی این است که مراکز ویروس شناسی مطالعات اپیدمیولوژیکی در سطح جوامع انجام دهند و بعد تعیین کنند که کدام یک از این ویروس‌ها را بیشتر در جامعه داریم.

 

ارسال نظر: