کدخبر: 17840

هواشناسی|هواشناسی امروز| هواشناسی فردا

هشدار جدی به این استان ها| خبر مهم برای این استان ها

پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که تداوم شرایط ناپایدار جوی طی ساعات گذشته از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌ قبول قرار خواهد گرفت.

حاکمیت ناپایداری جوی همراه با بارش پراکنده در طول روز شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را فراهم خواهد کرد. افزایش نسبی تندی باد تا ساعات پایانی سه‌شنبه سبب کاهش غلظت ذرات معلق خواهد شد، با این‌ حال افزایش ترافیک شامگاهی موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها در برخی مناطق پرتردد می‌شود.

 تداوم ناپایداری جوی و گاهی وزش باد مؤثر تا صبح روز چهارشنبه (۱۶ آذرماه) تا حدودی سبب پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد، بااین‌حال با افزایش ترافیک صبحگاهی بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده می‌شود و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

با تضعیف ناپایداری جوی و کاهش تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها محدود خواهد شد. این شرایط جوی همراه با افزایش ترافیک شامگاهی تا ساعات پایانی چهارشنبه سبب افزایش میزان غلظت ذرات معلق خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۶۷ یعنی شرایط قابل قبول قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۷۷ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و  از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده از ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

 

ارسال نظر: