کدخبر: 17860

ورود برنج ممنوع شد | قیمت برنج ارزان می شود؟

روند سفارش ایرانی ها برای خرید چای هندی از مدتی قبل کاهش پیدا کرده بود اما از هفته گذشته به طور کلی متوقف شده است.

در حالی که تولید برنج داخلی با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است، با هدف متعادل سازی تراز تجاری با هند، ثبت سفارش های جدید واردات برنج از این کشور متوقف شده است.

روزنامه هندی اکونومیک تایمز طی گزارشی اعلام کرد ایران از هفته گذتشه ثبت سفارش های جدید برای خرید برنج و چای از هند را متوقف کرده است.بر اساس این گزارش تجار و بازرگانان ایرانی دلیلی در مورد توقف ثبت سفارش برای برنج و چای هندی بیان نکرده اند.

رئیس یک شرکت بزرگ تولیدی چای هند در این باره گفت: روند سفارش ایرانی ها برای خرید چای هندی از مدتی قبل کاهش پیدا کرده بود اما از هفته گذشته به طور کلی متوقف شده است. برنج و چای مهمترین اقلام صادراتی هند به ایران محسوب می شوند.

برخی از تجار هندی در مورد علت توقف واردات برنج و چای این کشور توسط ایران به مذاکرات دو کشور برای احیای مکانیسم تسویه تجاری با روپیه اشاره می کنند و می گویند تجار ایرانی منتظر راه اندازی دوباره این مکانیسم مالی هستند.

از سوی دیگر مسیح کشاورز دبیر کمیسیون تأمین‌کنندگان برنج کشور با تایید توقف ثبت سفارش های جدید برای برنج و چای هندی گفت: این توقف موقتی است و در آینده در صورت لزوم و فراهم شدن شرایط، بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

وی توضیح داد: توقف واردات برنج از هند برای متعادل‌سازی تراز تجاری با این کشور است و در صورت متعادل شدن آن یا حرکت به سمت مثبت شدن، در صورت لزوم از سر گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که توقف واردات برنج از هند تا متعادل‌سازی تراز تجاری خللی در تأمین نیاز بازار برنج ایجاد نمی‌کند، گفت: در حال حاضر نیازمند واردات برنج از هند نیستم، چرا که به میزان کافی برنج خارجی برای تأمین نیاز کشور وارد و ذخیره شده است.

کشاورز میزان واردات برنج خارجی از ابتدای سال تاکنون توسط بخش دولتی را بیش از ۲۲۳ هزار تن و توسط بخش خصوصی را ۹۲۱ هزار تن اعلام کرد.

وی یادآور شد: هر چند ذخایر برنج خارجی پاسخگوی نیاز بازار کشور است، اما برای اینکه در ماه‌های پایانی سال همراه افزایش تقاضا برای مصرف برنج، دچار خلاء در بازار این کالا نشویم، واردات ۴۰۰ هزار تن برنج خارجی از منابع دیگر پیش‌بینی شده است.

دبیر کمیسیون تأمین‌کنندگان برنج کشور با اشاره به افزایش تولید برنج در کشور در سال جاری، این اطمینان را داد که مشکلی در بازار برنج برای تأمین نیاز کشور به وجود نخواهد آمد.

بر اساس این گزارش تولید برنج ایران در سال جاری افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. شایگان ادیبی، مجری طرح برنج وزارت کشاورزی، میزان تولید برنج در سال جاری را فراتر از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن عنوان کرده و گفته است: این حجم تولید نسبت به میانگین سال‌های تولید نرمال حدود ۲۰ درصد افزایش تولید دارد و نسبت به سال گذشته که میزان تولید کمتر از نرمال بوده، حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

ارسال نظر: