کدخبر: 18055

سهام عدالت | سهام عدالت 1401 | سود سهام عدالت آذر 1401

سود سهام عدالتی ها واریز شد | افزایش چند برابری سود سهام عدالت آذر ماه به مناسبت یلدا

سهام عدالت اذر ماه 1401 را بخوانید.

سال 99 و همزمان با اوج کرونا دولت در دو نوبت به مردم وام کرونای یک میلیون تومانی داد که یکی از این دو وام در آذر ماه و نزدیک یلدا به حساب مردم واریز شد.

از آن زمان بسیاری گمان می‌کنند که واریز یارانه یلدایی هر سال ادامه‌دار است و منتظرند که امسال هم یارانه یک میلیونی بگیرند. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اریز یارانه یلدایی سال 99 تنها برای حمایت از مردم و کسب‌وکارها خبری از واریز یارانه یک میلیونی در شب یلدا وجود ندارد و دولت هیچ یارانه و یا وامی قرار نیست به مردم پرداخت کند.

سهام عدالت

پس ماجرای یارانه یک میلیونی دولت چیست و این شایعه از کجا داغ شد؟

از چندی قبل مساله واریز سود سهام عدالت مطرح شد. قرار بود دولت سود سهام عدالت 49 میلیون سهامدار خود را آذر ماه واریز کند و تاریخ این واریزی با یلدا نزدیک بود. اما کمی بعد اعلام شد واریز سود سهام عدالت یا همان یارانه یلدایی رئیسی به دی ماه موکول شده است.

بر اساس آنچه پیش از این عنوان شده بود، دارندگان سهام عدالت 532 هزار تومانی، سود یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی، نفری دو میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

با این حساب یک خانوار چهار نفره در دی ماه باید منتظر دریافت سود سهام 4 میلیون تومانی باشد و دارندگان سهام یک میلیونی هم 8 میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت می‌کنند.

اما گفته شده کل این سود در سال 1401 واریز نمی‌شود و واریز نیمی از آن به سال آینده موکول می‌شود.

چه کسانی سود سهام عدالت نمی‌گیرند؟

از ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت، حدود ۳.۵ میلیون نفر از سال ۸۵ تا الان فوت شده‌اند که سود این افراد یا نزد شرکت سپرده‌گذار می‌ماند و پس از طی شدن فرآیند مربوطه به وراث واریز خواهد شد یا به شرکت‌های مربوطه واریز می‌شود و وراث از این شرکت‌ها طلبکار می‌شوند.

در خصوص مراحل آزادسازی سهام مکانیزم‌های متفاوتی در حال بررسی است و به شکلی خواهد بود که هم سهامدار سود کند و هم آسیبی به بازار وارد نشود.

همچنین حدود 3.5 میلیون نفر از اعضای کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار است در دسته مشمولان سهام عدالت قرار بگیرند اما هنوز روند اجرای آن انجام نشده است. در نتیجه بعید است این گروه هم شامل سود سهام عدالت دی ماه شوند.

ارسال نظر: