کدخبر: 18219

قیمت بنزین | قیمت بنزین امروز | نرخ جدید قیمت بنزین

نرخ جدید قیمت بنزین دی ماه اعلام شد | قیمت بنزین دی ماه لیتری چند؟

نرخ جدید قیمت بنزین دی ماه 1401 اعلام شد.

افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین را بخوانید.

مدیرعامل شرکت ملی و پخش فرآورده‌های نفتی صرفه جویی در مصرف بنزین را امری ضروری دانست و اعلام کرد که سهمیه بندی بنزین تغییر نخواهد کرد.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین تغییری نمی‌کند، گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درحال حاضر واردات بنزین نداریم، تلاش برای تأمین نیاز بنزین داخلی با ظرفیت‌های داخلی است و بحث صادرات، در اولویت‌های بعدی ما قرار دارد.

 

وی افزود: برای سوآپ همنام با کشور روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه در حال مذاکره و در مرحله توافق قرار داریم و مذاکرات برای سوآپ نفت خام با هدف استفاده در پالایشگاه‌های شمالی کشور در جریان است.

 

سالاری از ارسال تجهیزات پالایشگاهی ایران به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: این تجهیزات در حال استفاده در یکی از پالایشگاه‌های خارج از کشور است و با 2 پالایشگاه دیگر نیز توافقاتی برای استفاده از تجهیزات ایرانی انجام شده است.

 

وی افزود: باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بالای 100 میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد؛ در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار بسیار بالا است و این موضوع مسیر قاچاق را ایجاد می‌کند؛ برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانه‌های پیمایش مانند «سپهتن» مورد توجه قرار گیرد.

 

معاون وزیر نفت در خصوص وضعیت تولید و توزیع بنزین سوپر گفت:بعد از اتمام اورهال و تعمیرات پالایشگاه شازند، مشکلی در تولید بنزین سوپر نداریم، توزیع بنزنی سوپر در تهران آغاز شده و به‌تدریج توزیع آن در دیگر کلانشهر ها نیز آغاز و افزایش خواهد یافت.

قیمت بنزینرئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران در این باره گفت: کاهش سهمیه بنزین آزاد در حالی است که بیشتر مردم از کارت آزاد جایگاه داران استفاده می کنند، شاید حدود ۵ یا ۶ درصد مردم از کارت خود برای مصرف بنزین آزاد استفاده کنند. این در حالی است که در مناطقی که طرح محدودیت ارائه بنزین در حال اجراست کارت جایگاه داران هم محدود شده و اینطور نیست که هر نازل یک کارت سوخت داشته باشد و از متصدیان جایگاه سوخت خواسته شده که کارت های سوخت خود را در مواقع خاص استفاده کنند. همچنین ظرفیت برداشت از این کارت ها هم ۳۰ لیتر شده است.

 

وی ادامه داد: حذف شدن کارت جایگاه ها موجب شده تا مردم به دردسر بیفتند،‌ به خصوص مسافرانی که بین شهرها حرکت می کنند اگر در شهر خودشان شاهد اعمال این محدودیت باشند بعضا باید خود را به شهرهای دیگر که این محدودیت اعمال نمی شود برسانند تا از سهمیه خود استفاده کنند در حالی که می توانستند در شهر مبدا به اندازه نیاز از سهمیه بنزین خود استفاده کنند. در مواردی آنها تصور می کنند که جایگاه داران مقصر اصلی این موضوع هستند و گاهی این تنش ها منجر به زد و خورد هم می شود.

گفتنی است، اگر سهمیه آزاد ۱۵۰ لیتر در طول یک ماه استفاده نشود بر خلاف سهمیه ۶۰ لیتری (که تا ۹ ماه ذخیره می شود) برای ماه های بعدی ذخیره نمی شود.

رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران با اشاره به ورود برخی نمایندگان و انتقاد آن به اجرای این طرح گفت: ما یک سال است که به تمام ارگان ها و دستگاه های مربوطه نامه نگاری می کنیم که این طرح در مدیریت مصرف سوخت کلان کشور و کاهش آن همچنین قاچاق کشور تاثیری نخواهد داشت ولی بعضی  نمایندگان به تازگی در این خصوص اعتراض کرده اند. در حالی که با گرفتن آمار در شهرستان هایی که این طرح اجرا می شود می توان میزان اثرگذاری طرح را سنجید. باید این موضوع بررسی شود در شهرهایی که این طرح اجرا شد میزان مصرف شهرهای اطراف را تا چه میزان افزایش داد.

بنزین

این طرح در حالی در برخی شهرستان ها در حال اجرا شدن است که اطلاع رسانی درستی در خصوص آن از سوی دولت انجام نشده است. اما باید دید مسئولان نتیجه اجرای این طرح را در نهایت چه اعلام می کنند؟

پرویز محمدنژاد با اشاره به اخبار واصله در خصوص محدودیت ارائه بنزین در جایگاه های سوخت استان گیلان، بیان کرد: تقریبا حدود سه ماهی است که بحث محدودیت ارائه بنزین در جایگاه های سوخت استان گیلان تا سقف ۳۰ لیتر اعمال شده است که بنده نسبت به این طرح انتقاد و این پرسش را طرح کردم که به چه دلیل این محدودیت ایجاد شده است و نگاه دولت در اجرای این طرح چیست؟

وی در ادامه با بیان این‌که «بنده تاکید کردم که هدف گذاری اعمال این محدودیت باید اعلام شود»، اظهار کرد: بنا بود گزارشی از هدف اجرای این طرح و نتیجه آن به ما ارائه کنند که تا به امروز پاسخ مستند و منطقی به ما داده نشده است که این برنامه به هدف خود رسیده است یا خیر. آنچه که به ما گفته شد مدیریت مصرف هدف اعمال این محدودیت بوده است. اکنون باید پاسخ داده شود که محدودیت در دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر چه تاثیری در مدیریت مصرف می تواند داشته باشد تا اینکه فرد بتواند یکجا بنزین خود را دریافت کند.

بازار گمانه زنی ها درمورد گرانی بنزین این روزها حسابی داغ شده است. دولت سهمیه بنزین افراد را از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر کاهش داده و مقدار سوخت گیری در هر نوبت را ۳۰ لیتر کاهش داده است. اما به نظر می رسد که اینها تنها اخبار غافل گیر کننده این روزهای وزارت نفت نیست. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار حالا به صورت تلویحی احتمال ۳ نرخی شدن بنزین را تایید می کند. او با بیان اینکه ذخایر بنزینی دولت منفی شده است، می گوید: به نظر می رسد که دولت می خواهد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کند تا از این محل تقاضای مازاد بر سهمیه موجود را پاسخ دهد.

او می گوید که هم اکنون قیمت بنزین در کشورهایی همچون عراق و پاکستان حدود ۱۵ هزار تومان است اما ما در ایران آن را حداکثر لیتری ۳ هزار تومان می فروشیم. اما مشکل اینجاست که ممکن است با توجه به افزایش تقاضا در کشور دولت ناچار به تامین بخشی از نیاز از محل واردات شود. در شرایطی که دولت با کسری شدید منابع مالی مواجه است، آیا درست است که بنزین ۱۵ هزار تومانی وارد کرده و آن را لیتری ۳ هزار تومان بفروشد.

ارسال نظر: