کدخبر: 18517

یارانه | یارانه نقدی | یارانه جدید | یارانه ویژه دی ماه

وام ویژه یارانه نقدی مخصوص یارانه بگیران | اقساط وام یک میلیونی به چه صورت است!

زمان آخرین قسط وام یک میلیونی کرونا اعلام شد.

اطلاعات مهم درباره زمان پایان آخرین قسط وام کرونا اعلام شد. در حالی که از اریبهشت ماه امسال، همزمان با آغاز سیاست مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه کالا‌های اساسی در دولت سیزدهم، شاهد تجمیع یارانه‌های نقدی و معیشتی بودیم، تا ساعاتی دیگر هشتمین مرحله از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار انجام خواهد شد.

یارانه

اردیبهشت ماه امسال، سید ابراهیم رئیسی در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، جزئیاتی از برنامه دولت برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را بیان کرد و تاکید داشت: سازمان برنامه و بودجه، پیشنهاد داده که به سه دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت شود.

بنابراین با توجه به سخنان رئیس جمهور، نخستین یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب افراد مشمول این یارانه، در دومین ماه سال واریز شد. این در حالی بود که طبق قانون بودجه، قرار بود چنانچه دولت قصد دارد، کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالا‌های اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی فراهم کند؛ اما این مساله مهم تا به امروز محقق نشده است.

دقایقی قبل، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۲ مربوط به آذر ماه ۱۴۰۱ به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۰ آذر ماه قابل برداشت است. در ادامه آمده است: «در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد. گفتنی است در این مرحله آخرین قسط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا از حساب سرپرستان خانوار دریافت کننده وام کسر خواهد شد.»

همان طور که بیان شد، اردیبهشت ماه امسال، نخستین مرحله از واریز یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار آغاز شد. در این میان، بسیاری از مردم نسبت به قطع واریز یارانه گلایه داشتند تا جایی که رئیس جمهور به این موضوع ورود کرد.

یارانه نقدی

بنابراین، در روزهای پایانی اردیبهشت ماه، رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود. رئیس جمهور در این جلسه گفت: اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است؛ لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به حساب این افراد نیز واریز تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ توسط آن‌ها قابل برداشت شود و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک معیشتی را دریافت نمایند.

رئیسی با اشاره به اینکه باید به مردم فرصت بازبینی اطلاعات خانوار‌ها داده شود تا قانون مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها دقیق‌تر به اجرا درآید، تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است، حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام نماید. رئیس جمهور همچنین از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست نحوه محاسبه شاخص‌های دهک‌بندی خانوار‌ها شفاف برای مردم تبیین شود و با اطلاع‌رسانی لازم ابهامات و دغدغه‌های مردم در این زمینه برطرف و جامعه و افکار عمومی به خوبی قانع شوند.

اما با گذشت چندین ماه از این دستور، افراد زیادی که مشمول واریز یارانه مذکور و سپس فرآیند مسدودی شدند، همچنان نسبت به عدم تعیین تکلیف حساب بانکی و درخواستشان اعتراض و تاکید دارند با گذشت چندین ماه، هنوز مبلغی به عنوان یارانه در حساب بانکی آن ها مسدود است.

اما در این باره، ماه گذشته (۱۹ آبان ۱۴۰۱) سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: در اردیبهشت ماه برای ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مبلغ یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز و مسدود شد تا بررسی‌ها وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص درخواست بازبینی این افراد انجام تا مشخص شود در دهک ده قرار می‌گیرند و یا در دهک یک تا نه. وی افزود: پس از اینکه بررسی‌ها انجام شد تا مرحله ۱۴۰ حدود سه میلیون نفر از این تعداد، درخواست بازبینی آن‌ها مورد تایید قرار گرفت و جزو دهک یک تا نه یارانه بگیران قرار گرفتند؛ بنابراین، یارانه ماه‌های قبل و معوقه به حساب این افراد واریز شد؛ یعنی رقم مسدودی یارانه در حساب بانکی آن‌ها نیز آزاد شد. الان با توجه به این تعداد، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن همچنان در مرحله بررسی درخواست بازبینی توسط وزارت رفاه هستند، که به عبارتی با توجه به بعد خانوار حدود ۵۰۰ هزار خانوار همچنان با مبلغ یارانه مسدودی در حساب بانکی مواجه هستند.

حسینی گفت: طبق بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت رفاه، مسئول دهک بندی خانوارهاست و ایجاد سامانه الکترونیک جهت ثبت درخواست بازبینی هم به عهده وزارت رفاه است؛ بنابراین، مسئولیت پاسخگویی به انتظار چند ماهه برای رسیدگی به درخواست یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بر عهده این وزارتخانه است. وی افزود: هر زمانی که وزارت رفاه به ما اعلام کند، چه کسانی از این یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، مشمول دریافت یارانه ۳۰۰ و یا ۴۰۰ هزار تومانی هستند، سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم این آمادگی را دارد تا یارانه مسدوی را باز کرده و معوقات ماه‌های اخیر را به حساب سرپرستان واریز کند.

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت نام کرده اند، چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آذرماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد. همچنین خاطرنشان می‌گردد، سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

مانند ۸ ماه گذشته امشب هم یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب خانوارها واریز شد

یارانه نقدی

وام دوم کرونا چه زمان تمام می‌شود؟

در سال ۹۹ و همزمان با اوج کرونا در کشور دولت حسن روحانی در دو مرحله دو وام یک میلیون تومانی به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز کرد و قرار شد اقساط این وام از یارانه نقدی و کمک معیشتی خانوار کسر شود.

مرحله اول واریز وام کرونا تیرماه انجام شد و قرار بود آذر ماه ۱۴۰۱ آخرین قسط آن به پایان برسد. این ماه یارانه آذر ۱۴۰۱ ساعتی قبل به حساب خانوارها واریز شده و تا ساعتی دیگر قابل برداشت می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت مبلغ وام اول کرونایی به پایان رسید.

اما مردم در سال ۹۹ دو وام کرونا دریافت کردند. دومین مرحله وام کرونا آذر ماه ۹۹ به حسای سرپرستان خانوار واریز شود و قرار بود در ۳۰ قسط به پایان برسد. این وام هم اردیبهشت ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

البته این تاریخ‌ها برای زمانی بود که ماهانه دو یارانه به حساب مردم واریز می‌شد. یکی یارانه نقدی و دیگری معیشتی. اما اکنون تنها یک یارانه به حساب مردم واریز می‌شود و مدت زمان بازپرداخت اقساط وام کرونا، طولانی‌تر می‌شود. این یعنی در مجموع اقساط وام کرونا دی ماه ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد و ۱۲ قسط دیگر از آن باقیمانده است.

مبلغ اقساط وام کرونا چقدر است؟

مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از یارانه افراد کسر می‌شود. اما این مبلغ از تک تک اعضای خانواده کسر نمی‌شود و تنها یک ۳۵ هزار تومان از کل یارانه افراد کم می‌شود. برای مثال یارانه ۳۰۰ هزار تومانی یک خانوار چهار نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. اما با کسر یارانه کرونا مبلغ یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان می‌شود.

ارسال نظر: